Bloggen

Texta.

Social Commerce: 5 gode råd til dig, der vil sælge produkter på sociale medier

Sociale medier er blevet en uundværlig del af vores hverdag, og det er derfor ikke overraskende, at flere og flere virksomheder benytter sig af sociale medier til at markedsføre og sælge deres produkter. Men at sælge på sociale medier kan være en udfordring, da der er mange konkurrenter og meget andet støj, som gør at dine opslag nemt kan forsvinde. Derfor giver vi dig fem gode råd, så du har lidt lettere ved at sælge dine produkter på sociale medier. 

Kend din målgruppe 

Før du begynder at sælge på sociale medier, er det vigtigt at have en god forståelse af din målgruppe. Hvem er de, hvad er deres behov og ønsker, og hvor kan du finde dem på sociale medier? Ved at forstå din målgruppe bedre, kan du tilpasse dit indhold og din markedsføring, så det taler direkte til dem og øger chancerne for salg.  

Det gælder blandt andet valg af platform og hvornår det er bedst at poste på dem. Samt hvilken tone-of-voice egner sig bedst til netop lige den platform du har valgt. Får du helt styr på din ideelle kundeprofil, bliver det langt nemmere at skabe indhold som de vil engagere sig med. 

Vær kreativ med dit indhold 

På sociale medier er der utroligt meget konkurrence om opmærksomheden, og derfor er det vigtigt at skille sig ud med kreativt og engagerende indhold. Brug tid på at tænke på, hvordan du kan præsentere dine produkter på en interessant og visuel måde. Brug billeder og videoer, der viser dine produkter i brug, og fortæl spændende historier, der gør det nemmere for dine følgere at forestille sig, hvordan dit produkt kan forbedre deres liv. 

Du kan også selv vælge at gå live på sociale medier, så dine kunder har endnu lettere ved at se dine produkter. Derudover har dine kunder også mulighed for at stille spørgsmål, som de kan få svar på med det samme. Livesalg er en meget effektiv måde at sælge produkter på sociale medier, og det er i det sidste par år blevet en uundværlig strategi for mange virksomheder. 

Skab værdi til dine følgere 

For at skabe et stærkere bånd til dine følgere er det vigtigt at give dem værdifuldt indhold. Det kan du blandt andet gøre ved at dele tips og tricks omkring dit produkt eller relaterede emner. Jo mere værdi du giver til dine følgere, jo mere tilbøjelige er de til at købe dine produkter og dele dine opslag med deres netværk. 

Vælger du eksempelvis at sælge dine produkter igennem et live videofeed, er det vigtigt at være opmærksom på spørgsmål og kommentarer. Derudover er det også en stor fordel, hvis du kan gøre dit live event mere underholdende. Selvom det handler om at sælge produkter, er det en klar fordel, hvis dine følgere er i godt humør imens. Det samme bør du også tænker over, hvis du poster om dine produkter på sociale medier. Humor er altid en god idé, og kan være med til at skabe endnu mere værdi for dine kunder. 

Skab opmærksomhed med gode tilbud 

Der er mange måder, hvorpå du kan skabe opmærksomhed omkring dine produkter. Selvom humor og personlighed kan gøre en stor forskel, så er prisen altid en faktor for en købsbeslutning. Derfor kan du med fordel kaste et par gode tilbud ind i dit billedpost eller have et par ekstra gode priser klar, når du sælger dine produkter live. Det får nemlig dine følgere til at se med i lidt længere tid, og vil derudover også gøre dem mere tilbøjelige til at følge din SoMe-profil. Og flere følgere er lig med flere potentielle kunder næste gang du poster på Facebook, Instagram eller LinkedIn. 

Test og tilpas din strategi 

Til sidst er det vigtigt at huske på, at der ikke findes en universel strategi, der virker for alle virksomheder på sociale medier. Derfor er det vigtigt at teste forskellige tilgange og se, hvad der fungerer bedst for dig og din virksomhed. Brug data til at evaluere din indsats og tilpasse din strategi løbende eller få hjælp fra professionelle, der kan gøre processen endnu lettere.  

Du kan eksempelvis bruge software som ELISA, som giver dig mulighed for at gå live på flere sociale medier og din egen hjemmeside på samme tid. Du kan derudover også få hjælp fra marketingbureauer, som kan hjælpe med en mere klar SoMe-strategi. Der er mange muligheder for at få en konkurrencemæssig fordel, og ellers kan du altid selv prøve dig frem. 

Sociale medier kan være en fantastisk måde at øge synligheden og salget af dine produkter på, men det kræver en strategisk og dedikeret indsats. Ved at følge disse fem råd og arbejde på at opbygge en stærk tilstedeværelse på sociale medier, kan du øge dine chancer for succes. Det er derfor også vigtigt at være tålmodig og konsistent i din indsats, da det kan tage tid at opbygge et engageret community på sociale medier.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Peter Lauritsen

CCO, TEXTA

I dette blogindlæg vil jeg gennemgå content gap-analysen fra ende til anden. Du vil blandt andet blive klogere på, hvordan den kan hjælpe dig med at aflure dine konkurrenter, hvordan du laver en content gap-analyse, og hvad du egentlig stiller op, når analysen foreligger.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.