Googles primære mål med sin søgemaskine er at præsentere relevante søgeresultater for brugerne.
Lad os tage et tænkt eksempel:
John på 42 år vil finde et sted at spille golf i Esbjerg og søger derfor på “Golf klub” på Google. Her er det selvfølgelig Googles ansvar at forstå hans søgeforespørgsel om at finde lokale golfklubber – og ikke klubber for entusiastiske Volkswagen Golf-ejere.
Til denne forståelsesproces bruger Google en række omfattende systemer, som har til formål at afkode, hvad brugerne leder efter, når de anvender forskellige søgeord. Men én ting er at forstå brugerens behov (søgehensigt), noget andet er at forstå, hvilke hjemmesider der kan dække dette specifikke behov.
I denne sammenhæng udgør On-Page den vigtigste brik, men linkbuilding er bestemt også en betydelig del af puslespillet. Links kan nemlig være med til at overbevise Google om, at din hjemmeside er relevant ift. netop de søgeord, du gerne vil identificeres på - og rangere højt på. Som nedenstående figur illustrerer, bliver relevansgraden påvirket af tre faktorer:
Ligesom der findes en række faktorer, der bestemmer styrken af et link, findes der en række faktorer der bestemmer, hvor relevant et link, du modtager, rent faktisk er.
Nærmere bestemt hjemmesidens niche, selve artiklen og valget af ankertekst, som vi hver især vil præsentere for dig i det følgende.
Hjemmesidens niche
Jo flere (under)sider, der findes på en hjemmeside, der omhandler netop det, din hjemmeside beskæftiger sig med, desto mere relevant vil et link derfra også være.
Det er dog ikke udelukkende et spørgsmål om mængden af antal (under)sider, men rettere hvor stor en del af hjemmesiden, der omhandler emnet.
Lad os igen tage et eksempel fra det virkelige liv. TV2.dk samler titusindvis af artikler vedrørende Golf. Betyder det så, at et link herfra er mere relevant end et link fra eksempelvis golfbladet.com, der udelukkende fokuserer på golf? Ikke nødvendigvis. I dette tilfælde vil et link fra TV2 måske nok være stærkere, men et link fra Golf Bladet vil være mere relevant.
Sådan vurderer du en hjemmesides relevans
Som regel kan man hurtigt vurdere, hvor relevant en hjemmeside er ved bare at besøge den. Ligesom i eksemplet ovenover giver det logisk set mening, at golfbladet.com er mere relevant end tv2.dk, når det kommer til golf.
Men er du i tvivl, kan du bruge “site:hjemmeside.dk”-metoden til at få en idé om relevansen af en anden hjemmeside.
“site:hjemmeside.dk” (med lille s) er en kommando, du kan skrive i Google, som viser dig samtlige sider, der er indekseret for den pågældende hjemmeside.
Ved at bruge samme kommando og tilføje emnet efterfølgende (“site:hjemmeside.dk emne”), kan vi se antallet af sider, som omhandler det specifikke emne.
Disse to tal sammenlignes med hinanden, hvormed vi kan finde en relevans-procentdel
– dvs. hvor stor en andel af hjemmesiden, der omhandler netop dit emne.
Hele processen for vores eksempel med golf-webshoppen vil derfor se således ud:
For at gøre det overskueligt og let, anbefaler vi at anvende Excel til formålet, ligesom vi har gjort i eksemplet nedenfor:
Excel-udregningen ovenfor bekræfter teorien om, at hjemmesider, der er relateret til et specifikt emne, er mest relevante for netop dét specifikke emne.
Dette kommer nok ikke som nogen overraskelse. Mere interessant bliver det derimod, når vi sammenligner diverse nyhedsmedier og sportssider ift., hvor relevante de er i relation til golf.
Ud fra vores lille test, kan vi se at, at tv2.dk & sportnyt.dk er mindst relevante ift. golf, mens eurosport.dk og politiken.dk har både en fin relevans & styrke. Havde vi valget mellem ovenstående, ville de være en fornuftig blanding af styrke & relevans.
Take-away points:
Samt en række andre faktorer, som vil blive forklaret i LAZZAWEB's whitepaper: "Hvad er et godt link i 2020?"
I dette whitepaper kan du blandt andet lære om:
✅ teorien bag “et godt link” – og hvordan du bliver 100 meter-mester.
✅ hvordan du vurderer kvaliteten af et link.
✅ hvad du skal fokusere på for at få mest muligt ud af din linkbuilding.
Og så får du endda løbende komplette tjeklister, som du hurtigt kan bruge til at vurdere dine links.
Hent whitepaperet på linket herunder:
https://lazzaweb.dk/whitepaper-linkbuilding-2020/
LAZZAWEB's linktrekant:
Google specialist og stifter af LAZZAWEB.
Patrik Lazzarotto driver bureauet LAZZAWEB, og er specialist i markedsføring på Google.
Mød Patrik på LinkedIn