Tags:
Indrømmet, vi har måske været lidt heldigt velsignet hos avXperten gennem årene, når det gælder presseomtale. Men de gode historier kommer ikke selv i medierne. Det gør de kun, hvis du gør en aktiv indsats. Jeg vil i denne artikel dele lidt ud af vores fif og de erfaringer, som vi har gjort os gennem årene, når det gælder presseomtale og pressehåndtering.
Bitcoins, import fra Kina, newsjacking og geografisk segmentering er blot nogle af de ting, der gennem årene har skaffet avXperten presseomtale i diverse dagblade og på landsdækkende TV.
Hvordan har en elektronikforhandler, som blandt andet sælger Mac-opladere og HDMI-kabler, så fået så meget presseomtale på ting og sager?
Det har vi fået, fordi vi har skabt en forbindelse mellem vores virksomhed, vores brand, vores ydelser og ikke mindst, fordi vi har været fremme i skoene og tænkt ud af boksen. Det fører mig frem til det første tip...
Vi er faktisk ude i et helt grundlæggende princip, når det gælder markedsføring - nemlig at du skal være relevant i forbrugerens øjne.
Her er forbrugeren erstattet af en journalist, der kan se en god og aktuel fortælling i din historie, samtidig med at den er relevant for den pågældende journalists læsergruppe. Rammer du de to ting, så er du meget langt!
For at være aktuel og relevant skal du tage pressekontakten, lige så snart du har en historie, der kan være relevant. Tidspunktet kan afhænge af mange faktorer som årstid, aktuelle begivenheder og andre faktorer. Det er blot vigtigt, at du reagerer hurtigt.
Det nytter ikke noget, at du, flere måneder efter, at din historie var aktuel, forsøger at komme ud med den - også selv hvis den faktisk stadig er relevant. Old news er old news - og det gider de færreste at læse, se, høre og ikke mindst fortælle om.
Medierne er ikke en direkte reklamesøjle, medmindre du køber en annonce. Groft sagt skal du turde tage både opturene og de tørre tæsk i medierne. Journalisten fungerer lidt som en gate keeper i denne sammenhæng, hvilket gør, at han/hun næppe åbner op for porten til sin platform, hvis din henvendelse lugter langt væk af et billigt forsøg på at få positiv omtale, hvor du groft sagt forsøger at misbruge vedkommende og dens medie.
Se i stedet på din histories vinkel. Hvad er det, der gør den interessant? Har den noget kant - tør du give den noget kant?
En lang række af de historier, der dagligt florerer i medierne, kommer i udelukkende ved, at en markant skikkelse tør mene og sige noget, som måske er lidt kontroversielt. Så tør have en mening. Stå ved den - men husk at have dine argumenter og din fakta på plads, så dit budskab ikke blot bliver en personlig holdning med en konkret mening baseret på fakta.
Når det er sagt, så skal du ikke være bange for at tænke ud af boksen. Det er faktisk der, at mange af de sjove historier opstår.
Forholdet til pressen kan være en underlig størrelse; især hvis du bliver lidt benovet over, at nogen, du ikke kender, synes du er så interessant, at de vil fortælle om dig til andre.
Det gør mange af os den første gang, vi bliver kontaktet af en journalist eller en anden mediepersonlighed.
Hvis du ønsker vedvarende presseomtale, så skal du opbygge et forhold og huske at pleje det. You give a little, you get a little. Det skal gerne være sådan, at begge parter føler, at de får, om ikke det optimale, så i hvert fald så tæt derpå som muligt ud af forholdet.
Hvis det er i din interesse at komme i medierne, så investér tiden i at finde ud af, hvordan du kan give din modpart de bedste kort på hånden i forhold til at fortælle om dig og dine historier.
Direktør & Presseansvarlig, avXperten
Mit navn er Nikolaj Nielsen, og jeg er direktør og presseansvarlig hos avXperten, der sælger alverdens tilbehørsprodukter til elektronik. Vores virksomhed er beliggende i Grenaa, hvor også jeg holder til.
Jeg har stor passion for ledelse og det at drive forretning. Det er vildt inspirerende og udfordrende hele tiden at bygge på og forsøge at klare dagen i dag bedre, end man klarede dagen i går.
Vi er efterhånden en stor virksomhed, men jeg prioriterer stadigvæk nærhed og tætte relationer virkelig højt. Dette er ganske beskrivende for mig på arbejdet såvel som udenfor.
AvXperten startede jeg sammen med min bror, som jeg også driver virksomheden med den dag i dag. Det er både sjovt, udfordrende og fedt at bygge noget op sammen med et familiemedlem, og det har uden tvivl bragt os endnu tættere sammen.