Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Se dig selv og din virksomhed som et computerspil

I både mit professionelle arbejde og i mit arbejde med at starte virksomheder (eksempelvis webshoppen Hjort Smykker) har jeg brugt en del tid på både at læse og engagere mig i personlig udvikling og teorien bag. Jeg synes det er interessant hvordan man kan få mere ud af sig selv og på den måde få større succes ved at bruge tiden på de rigtige ting.

En af de ting, som jeg har tænkt over er at se min egen karriere og mine virksomheder som computerspil. Det er både en ret sjov, men også lærerig og også syret måde at anskue sit arbejde på. Alligevel synes jeg det på mange måder rammer, hvordan man skal gå til sin virksomhed på for at få mere succes. Jeg ser overordnet tre gode grunde til hvorfor man skal gøre det – du bliver mere proaktiv, du kommer til at tænke strategisk ,og du vil i større udstrækning tage ansvar for det du kan – her er hvorfor…

Først vil jeg dog lige lave en lille disclaimer om at de spil, som jeg mener kan analogiseres over i det at starte virksomhed er spil inden for strategi. Og så det er forresten ikke fordi jeg spiller meget computer – mere fordi jeg synes analogien er ret fed :-D


1. Du kommer til at tænke mere strategisk

Strategisk tænkning mener jeg er absolut essentiel for succes både som menneske og som iværksætter. Hvis du ikke tænker strategiske i forhold til hvad du investerer dig selv og dine resurser i, så kan du gøre nok så meget uden at gøre en forskel eller komme nogle vegne.

Analogien går på, at hvis du tænker din egen virksomhed som et computerspil vil du blive tvunget til at tænke mere strategisk, idet du således kan se virksomhed mere objektivt og i kontekst. Det du først og fremmest gør, når du spiller computer er at tænke strategisk. Du begynder at analysere konkurrenter, deres styrker, deres svagheder, kortet, din kompetencer, dine mangler. Ud fra dette lægger du en strategi for resten af spillet. Ligeledes vælger du kampe og slag baseret på den største sandsynlighed for at vinde.

På samme måde vil du blive tvunget til at udarbejde en længere strategi. Du skal tænke på hvordan du kan udnytte dine kompetencer, dit netværk, dine kunder og resurser på bedst mulig måde for at få succes med det du gør. Du skal vælge dine kampe med omhu. Vil du eksempelvis selv stå for markedsføring eller produktudvikling eller vil du få andre til at assistere med dette? Tænker du din virksomhed som et computerspil har du muligheden for at tænke mere strategisk, hvilket jeg mener øger dine muligheder markant.


2. Du kommer til at tage ansvar for det du kan

En af de vigtigste ting jeg ser man skal kunne gøre som succesfuld iværksætter er at man skal kunne tage ansvar for de ting man kan. Med dette mener jeg at der er eksterne faktorer man ikke kan styre herunder eksempelvis konkurrenter, markedets udvikling og eventuelle lovgivningsmæssige ændringer. Omvendt er der en række områder og udfald som man helt eller delvist kan styre eller influere. Pointen her er at du som iværksætter ikke må lade dig diktere af eksterne faktorer, men i stedet fokusere på de faktorer, du rent faktisk  har indflydelse på og så arbejde med disse.

På samme måde vil du ikke i et computerspil kunne styre udfaldet af eksempelvis slag imellem konkurrenter eller terningekast i dine egne slag. Dette betyder at du i stedet skal fokusere på de ting du kan styre og være klar til  at udnytte tilfældige udfald til din fordel. I computerspil er du udmærket klar over sondringen imellem det du har indflydelse på  og du ikke har – tænker du din virksomhed på samme måde kommer du til at tage ansvar!

Dit fokus og din energi skal med andre ord altid lægges på ting du rent faktisk kan styre. Underlæg dig ikke eksterne faktorer, men tag i stedet ansvar over de faktorer du har indflydelse på. Anerkend den indflydelse du har og opsøg den for på den måde at øge chancerne for at få de udfald, hvor du ikke selv kan vælge.


3. Du bliver proaktiv

Som iværksætter og for den sags skyld også som mennesker tror jeg på, at proaktivitet er en af de vigtigste nøgler til succes. Det gør jeg fordi proaktivitet er det modsatte af det at være reaktiv. Er du proaktiv styre du selv i hvilken retning du vil gå og undgår at blive et produkt af andre og andet. Med andre ord du bestemmer selv hvor og hvordan du skal klare den.

I forhold til computerspilanalogien så bliver du proaktiv fordi du ser hele spillet i sin helhed. Du tænker ikke kun i morgen, hvis du skal vinde et computerspil, men tænker hele spillet igennem.  Ting der ikke umiddelbart giver dig værdi i et computerspil gør du alligevel fordi du ser hele spillet i sin helhed herunder eksempelvis opgraderinger eller udviklinger.

Det samme er tilfældet når du skal tænke iværksætteri: Tænk langsigtet, arbejd med at skabe relationer, bliv skarpere på dit felt, få ny viden – ting der ikke umiddelbart giver nogen værdi, men som i det store hele gør den helt store forskel! Overvej hvilke investeringer du kan gøre for at være proaktiv og gøre dine chancer for succes på den helt lange bane bedre – ordsproget man høster som man sår er her ligeledes meget passende…


Hvad synes du? – kan du se samme fidus eller er du bare enig i, hvad der skal til for at man får succes med sin virksomhed?

 

 

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Cand IT E-business og passioneret online markedsføring nørd

Nikolaj Mogensen har siden 2008 arbejdet med digital markedsføring og især SEO for en lang række større virksomheder. Idag er han Head of SEO i GroupM Danmark ligesom han står i spidsen for det digitale marketingbureau quisma.  Nikolaj har holdt utallige foredrag på steder som SMX, MarketingCamp og Digital Marketing, ligeledes er han underviser på dette SEO kursus og dette kursus i content marketing.

Mød Nikolaj Mogensen på hans blog, hvor han blogger om SEO, Linkbuilding, Content marketing, online markedsføring og meget mere. her vil du også kunne finde hans gratis ebog om at lave søgeordsanalyse, som over 2500 allerede har downloadet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nikolaj Mogensen
Cand IT E-business og passioneret online markedsføring nørd
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vil du gerne have mere succes med i din B2B-marketing? Så er det vigtigt at have en klar og effektiv strategi. I dette indlæg kan du blive klogere på, hvad der skal til, for at skabe en effektiv B2B-marketingsstrategi.

Nikolaj Mogensen
Cand IT E-business og passioneret online markedsføring nørd
Tags: IT, Salg

Du skal bruge det data, som du har tilgængeligt i din virksomhed, til at markedsføre dig med. Du kan få utrolig billig markedsføring af din virksomhed ved at sørge for at andre let kan bruge, trække og hive i dit data og din viden – Hvad end det er markedsdata, information omkring brugen af produkter eller data om kunder og udviklingen heraf.

Cand IT E-business og passioneret online markedsføring nørd

Nikolaj Mogensen har siden 2008 arbejdet med digital markedsføring og især SEO for en lang række større virksomheder. Idag er han Head of SEO i GroupM Danmark ligesom han står i spidsen for det digitale marketingbureau quisma.  Nikolaj har holdt utallige foredrag på steder som SMX, MarketingCamp og Digital Marketing, ligeledes er han underviser på dette SEO kursus og dette kursus i content marketing.

Mød Nikolaj Mogensen på hans blog, hvor han blogger om SEO, Linkbuilding, Content marketing, online markedsføring og meget mere. her vil du også kunne finde hans gratis ebog om at lave søgeordsanalyse, som over 2500 allerede har downloadet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her