Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Alle regler om firmagaver for selvstændige

Når man som selvstændig erhvervsdrivende uddeler den årlige julegaver til sine medarbejdere, er det vigtigt at være opmærksom på alle gældende gaveregler. Mange af de lovmæssige gaveregler stemmer overens med hinanden, om du så er en større virksomhed eller selvstændig. Men der er faktisk nogle få – omend vigtige – forskelle på reglerne mellem firmaer og selvstændige erhvervsdrivende.

Sidste måned skrev jeg et indlæg, hvori jeg berørte reglerne om firmagaver for store virksomheder. I dette indlæg stiller jeg skarpt på de specifikke gaveregler for den selvstændige erhvervsdrivende – både i forbindelse med gaver til medarbejder og forretningsforbindelser, samt lovgivningen for donationer til kulturinstitutioner/forskning og lignende.

Private gaver
Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, vil gaver, som er givet ud til medarbejdere, blive anset som værende normale firmagaver, der kan trækkes fra i indkomstopgørelsen. I sådanne tilfælde skal man derfor ikke være opmærksom på andet end de generelle regler for firmagaver såsom gaveloftet/bagatelgrænsen på 1.100 kr., virksomhedens indberetningspligt, hvornår gaverne skal beskattes etc. Læs mere omkring disse regler her.

Giver du som selvstændig erhvervsdrivende en gave til dig selv, bliver udgifterne hertil anset for private. Sådan en gave er ikke fradragsberettiget ved indkomstopgørelsen.
 
Repræsentationsgave
Definitionen af repræsentation er ikke angivet i skattelovgivningen, men anses ifølge domspraksis for en opmærksomhed eller kommerciel gæstfrihed, når du som erhvervsdrivende plejer forretningsforbindelser. Du kan fradrage på en repræsentationsudgift, når udgifterne afholdes i forbindelse med at afslutte, erhverve eller bevare dine forretningsforbindelser. Dette gælder kun for personer, som ikke er medarbejdere i din virksomhed. Repræsentationsudgifter indebærer ofte ting som diverse måltider/restaurationsbesøg, tobak og drikkevarer, underholdning og fornøjelser, etc.
25% af de udgifter, som går til repræsentation, er fradragsberettiget. Disse udgifter skal dog dokumenteres i et bilag, hvor både dato, udsteder, modtager, den givne ydelse samt kvitteringen angives. Går udgifterne til et restaurantbesøg, skal anledningen for besøget samt deltagerne angives.

Reklame- eller repræsentationsudgift?

Giver du som erhvervsdrivende en gave i anledning af et jubilæum, en fødselsdag eller lignende til en given forretningsforbindelse, kan gaven både placeres som en repræsentationsudgift og en reklameudgift. Det, som adskiller disse to udgifter fra hinanden, er prisen på gaven, og om virksomhedens logo er repræsenteret på gaven eller ej.

Gives der – i forbindelse med et jubilæum eller en fødselsdag – gaver/blomster/vin/spiritus til en forretningsforbindelse, er der tale om repræsentation. Udgiften til disse ting kan derfor fradrages med 25%.

En reklamegave, som ikke er vin, med din virksomheds logo repræsenteret til en værdi af under 100 kr. ekskl. moms anses som værende en reklameudgift. Denne udgift kan fradrages med 100%.

En reklamegave, som ikke er vin, med din virksomheds logo repræsenteret til en værdi af over 100 kr. ekskl. moms anses som værende en repræsentationsudgift. Denne udgift kan kun fradrages med 25%.

 

Understøttelse til kulturinstitutioner/forskning  
Støtter du som selvstændig erhvervsdrivende løbende kulturinstitutioner og forskning gennem årlige ydelser, skal du være opmærksom på, at disse ydelser ikke overstiger 15% af virksomhedens skattepligtige indkomst. Overstiger man som erhvervsdrivende den skattepligtige indkomst, er de leverede ydelser ikke fradragsberettigede. 

 

Vi har lavet en infografik med alle informationerne om gaveregler – se den her

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Communication & Marketing hos Sendentanke.dk og Huuray.com

Morten Kjær Enemark er uddannet markedsføringsøkonom og arbejder på nuværende tidspunkt med online markedsføring hos gavekortportalen Sendentanke, som startede op i 2013.

Til daglig står Morten for kommunikationen til kunder såvel som virksomheder samt markedsføring af skabt indhold. Derudover optimerer Morten både på SEO og SEM.

Emner for blogindlæg vil bl.a. være regler/jura inden for firmagaver samt online markedsføring.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Kjær Enemark
Communication & Marketing hos Sendentanke.dk og Huuray.com
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Økonomi

I vores sidste indlæg om firmagaver får du den vigtigste information om reglerne for gaver i virksomheder - set fra den ansattes synsvinkel.

Morten Kjær Enemark
Communication & Marketing hos Sendentanke.dk og Huuray.com
Tags: Økonomi

Få det fulde overblik over de regler, der gælder, når du giver dine ansatte firmagaver.

Communication & Marketing hos Sendentanke.dk og Huuray.com

Morten Kjær Enemark er uddannet markedsføringsøkonom og arbejder på nuværende tidspunkt med online markedsføring hos gavekortportalen Sendentanke, som startede op i 2013.

Til daglig står Morten for kommunikationen til kunder såvel som virksomheder samt markedsføring af skabt indhold. Derudover optimerer Morten både på SEO og SEM.

Emner for blogindlæg vil bl.a. være regler/jura inden for firmagaver samt online markedsføring.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her