Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan finder du den rigtige produktionspartner

Du har udviklet dit produkt fra idé til gennemtestet prototype. Nu mangler du bare at få sat produktionen op, så dit produkt kan komme ud på markedet. Men hvordan gør du så det bedst?
Selvom du allerede har testet dit produkt af på forskellige leder og kanter, er der mange ting at overveje, når du skal tage stilling til dit produktions-setup.

Læs også: Produktudvikling - Fra idé til produkt 

Her er fem emner, du bør overveje, før du lægger dig fast på en producent.

Hvad er dine konkrete behov?

Overvej bredt, men også meget konkret, hvad dine kvalitetskrav er. Lige fra funktionalitet og finish, til præcision og holdbarhed. Skal dimensionerne være helt præcise for at passe sammen med andre enheder? Skal de æstetiske detaljer være i top, eller er det vigtigere at holde en lav pris?

Vær også opmærksom på, om dit produkt er omfattet af bestemte krav til test og dokumentation. For eksempel skal mange typer af produkter CE-mærkes, hvis de markedsføres i EU. Er du usikker på mærkning, kan du få svar hos Dansk Standard.

Det spiller en stor rolle, hvor mange enheder du skal have produceret. Jo større volumen er, jo større er spredning af omkostningerne til at starte og styre produktionen. Det kan være afgørende for, om du skal producere lokalt, eller om du skal bruge ressourcer på at starte produktion op i fx Kina.

Lav en kravspecifikation

Du har sikkert nogle forventninger til, hvordan dit færdige produkt kommer til at se ud. Men du skal også kunne gøre præcist rede for dine krav og forventninger.

Når du har afklaret dine behov, så formalisér dem i en kravspecifikation. Detaljegraden afhænger naturligvis af dit specifikke produkt, men det er vigtigt, at både du og producent kan forholde jer konkret til, hvordan det færdige produkt skal se ud og fungere.

Kan din producent ikke leve op til kravene, må du finde en anden – eller overveje om der er ting, der skal laves om.

Tænk produktion ind så tidligt som muligt

Generelt bør du involvere produktions-ekspertise så tidligt som muligt. Det kan spare dig for mange spildte timer og uforudsete forhindringer, især hvis du ikke selv har indsigt i produktion.
Produktion skal ofte også udvikles, om det så er en specifik støbeform eller en ny type teknologi, der er behov for. Det handler om at finde en partner, der er realistisk og pragmatisk og kan hjælpe dig med at finde den rigtige løsning.

Når du inddrager overvejelser om produktion i selve udviklingsfasen, kan du også bedre vurdere omkostningerne og dermed hvilken pris, du skal kunne sælge dit produkt til. Skal du ændre på noget for at få prisen ned? Eller kan du omvendt gøre produktet endnu mere attraktivt og retfærdiggøre en højere pris?

Kan det betale sig at producere i Asien?

Vælger du en dansk producent, vil det være lettere at kommunikere og opbygge en tæt relation. Samtidig er danske producenter oftest også bedre til at gå aktivt ind i problemløsningen, hvis der opstår udfordringer.

Med asiatiske producenter er det afgørende, at du er meget præcis, når du indgår aftalen. Du kan ikke regne med, at de selv finder og løser selv de mest åbenlyse fejl. Til gengæld kan du opnå en høj grad af fleksibilitet, både når det gælder om at finde nye løsninger og om hurtig produktion. Det afgørende er, at du formår at skabe og styre en stærk relation til producenten

Om det kan betale sig afhænger altså af, hvad og hvor meget du skal producere. Du kan få lige så god kvalitet i fx Kina som i Danmark, og det er typisk billigere at producere i Asien. Men du skal huske at medregne omkostningerne til både at finde den rigtige producent og til løbende at være synlig og tilstedeværende lokalt.

Producent eller leverandør?

Har du ingen erfaring med produktion, så overvej at finde en produktionspartner eller overordnet leverandør, der kan rådgive dig og stå for kontakt og styring af producenten.

Det er klart, at det koster nogle penge at involvere et ekstra led. Men i kraft af sin ekspertise og relationer vil leverandøren både kunne hjælpe dig med at finde den rigtige producent, måske skaffe dig en bedre pris og ikke mindst spare dig både tid, administrative ressourcer og risiko.

Få svar på dine spørgsmål om produktion og produktudvikling den 10. september

Vil du have mere inspiration til at få dit eget produkt på markedet, så kom til workshoppen ”Fra den gode idé til produkt” den 10. september i København. Her kan du bl.a. møde designere og eksperter i produktion, som deler gode råde fra deres hverdag i Attention.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationskonsulent, Attention Group.

Morten arbejder med at drive udvikling og forandringer gennem kommunikation. Han er uddannet cand.merc. i strategisk organisationskommunikation og hjælper til dagligt produktudviklingsvirksomheden Attention Group med at dele viden og inspiration om brugeradfærd, design og produktion.

Attention Group arbejder med alle led i produktudviklingsprocessen. Virksomheden huser både researchere, designere, ingeniører og produktudviklere. Det giver en unik udviklingsmetode, hvor hensynet til brugernes behov vægtes på lige fod med kvalitet, produktionsomkostninger og design. Metoden giver produkter af høj kvalitet, og kortere tid fra ide til produkt på markedet.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Buch
Kommunikationskonsulent, Attention Group.
Tags: Administration

Vil du udvikle dit eget produkt, er prototyper helt uundværlige til at teste dine ideer af. Og det behøver ikke være så kompliceret at komme i gang, som det måske lyder.

Morten Buch
Kommunikationskonsulent, Attention Group.
Tags: Administration

Går du rundt med en god idé, som kan blive til et spændende, nyt produkt? Eller markedsfører du allerede dit eget produkt og vil gerne gøre det endnu bedre?

Så læs med her og få inspiration til, hvordan du kommer videre med produktudvikling.

Kommunikationskonsulent, Attention Group.

Morten arbejder med at drive udvikling og forandringer gennem kommunikation. Han er uddannet cand.merc. i strategisk organisationskommunikation og hjælper til dagligt produktudviklingsvirksomheden Attention Group med at dele viden og inspiration om brugeradfærd, design og produktion.

Attention Group arbejder med alle led i produktudviklingsprocessen. Virksomheden huser både researchere, designere, ingeniører og produktudviklere. Det giver en unik udviklingsmetode, hvor hensynet til brugernes behov vægtes på lige fod med kvalitet, produktionsomkostninger og design. Metoden giver produkter af høj kvalitet, og kortere tid fra ide til produkt på markedet.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her