Tags: Administration
En god øvelse er, at du skriver denne plan ned og lader nogle venner eller bekendte se den i gennem. Dette er ikke nødvendigvis en 100 siders konceptbeskrivelse, men en sammenfattet plan over, hvilke kunder du ønsker at sælge til, hvordan du vil komme i dialog med dem samt hvilke muligheder du har for at afsætte produkterne på din webshop.
En god plan bør indeholde minimum følgende elementer:
Hvor meget skal min webshop omsætte for?
Det er væsentligt at have styr på indtægter og udgifter i alle forretninger, men vi oplever ofte, at mange webshopejere misforstår dette punkt. Det koster penge at tjene penge! Dette er fakta, derfor er det vigtigt at have et overblik over, hvilke omkostninger der ligger i at drive en webshop.
Det nytter ikke at investere mange penge i markedsføring, hvis websitet ikke sælger. Her spiller begreber som kontaktpriser, pris pr. kunde, gennemsnitsalg for førstegangskøbere og gennemsnitssalg for gentagende kunder en vigtig rolle.
Du bliver nødt til at investere i markedsføring af din webshop, hvad enten det er i form af søgemaskineoptimering eller betalte reklamer på Google. Vores opgave på IVÆKST Bloggen er at sikre dig, at du får mest ud af dine penge.
Hvordan vil nå dine salgsmål
Der er ikke to webshops, der er ens og ikke to forretninger, der helt fungerer på samme måde, derfor er det nødvendigt at kigge individuelt på DIN forretning og vurdere, hvor du bør ligge indsatsen.
Hvilken markedsføring passer til min webshop?
Hvilken markedsføring du skal bruge er 100% afhængig af, hvilke produkter din webshop sælger. Det giver ikke så meget mening at forsøge at sælge atomkraftværker på Facebook. Der er ingen faste regler om, hvilke produkter der passer til hvilke medier. Faktorer som brand, valg af målgruppe, designprofil kan have afgørende betydning for, om du når kunderne.
Udvalget af markedsføringsværktøjer er enorm og temmelig uoverskuelig for mange webshopejere. Desværre bliver der hvert år investeret mange millioner af markedsføring kroner i ugennemtænkt og virkningsløst markedsføring.
Derfor er vores råd, at såfremt du ikke selv er mester i online markedsføring, at du søger uvildig hjælp, der kan pege dig i retning af, hvor du får mest for dine markedsføringskroner.
Balance i udgifter og indtægter
En betingelse for at kunne agere hensigtsmæssigt i relation til udgifter og indtægter er, at du kan måle, hvad der sker på webshoppen. Dette kræver et trackingsystem, der kan måle hvor effektivt din markedsføring er og hvor det er, du tjener pengene.
Det er en udbredt misforståelse, at den tracking der ofte følger med en standard webshop er nok. Det er fint, at vi kan se hvor mange brugere, der har været på sitet og hvilke lande de kommer fra, men dette er slet ikke nok data, til, at man kan bruge det som måleværktøj.
Det er absolut nødvendigt, at man måler på elementer som konverteringsrater (hvor mange ud af 100 besøgende, der køber). Måler hvilke søgeord og fraser, der er benyttet i forbindelse med at finde shoppen OG som har resulteret i et køb osv.
Med et effektivt trackingværktøj kan man begynde at optimere webshoppen, så man hele tiden forbedrer hitraten fra besøgende til kunder.
Digital Transformator
Morten bærer flere kasketter. Han kendes som digital transformator, social iværksætter, idémager, opfinder, koncept enfant terrible, direktør, serie-iværksætter. Mortens hjerte banker for udvikling af e-biz og hvorledes man styrker kompetencerne hos danske virksomheder.
Morten har siden 1998 arbejdet med at bygge bro i mellem forretning og digitale teknologier. I øjeblikket arbejder han med flere partnere sammen med Erhvervs & Vækstministeriet på at skabe bedre rammer for danske virksomheder inden for e-commerce.
Morten vil på IVÆKST Bloggen bidrage med sin viden om at skabe et bedre fundament for e-biz i Danmark på tværs af alle discipliner (SEO, Konvertering, Platform m.fl. )