Men hvordan skaber man den gode historie?
Alle virksomheder har nogle værdifulde PR historier. Det er bare de færreste, der er klar over det. Hvis du mangler inspiration til at hive de gode historier op af ærmet, vil det være en rigtig nyttig øvelse at træde et skridt tilbage og se på din virksomhed med nye øjne. Du kan f.eks. prøve at stille dig selv følgende spørgsmål:
Hvad gør min virksomhed som konkurrenterne ikke gør?
Hvilke varer efterspørger mine kunder allermest?
Hvad tid på dagen, ugen, året eller hvilken måned køber mine kunder mest? Og er det mænd eller kvinder som oftest køber?
Hvad er den gennemsnitlig ordreværdi?
Kan du eksempelvis grave nogle interessante data frem omkring dine kunder, så har du allerede et godt udgangspunkt for en god historie. Og endnu bedre er det, hvis du kan få det indsamlede data til at passe godt i tråd med tidens trends.
Lad os sige, at du sælger møbler og boliginteriør, og at du kan se at over 40% af alle køb der er foretaget i din butik eller webshop det sidste kvartal, er foretaget af mænd.
For mig står overskrifterne allerede på spring for at bryde landet aviser/magasiner. Her er et par eksempler:
“Kamp om kønsrollerne - danske mænd vil selv bestemme hvor skabet skal stå” eller “Danske mænd køber nips til hjemmet som aldrig før”.
Begge overskrifter dækker over historiens indhold og er fængende. Jeg ville supplere historien med at interviewe en livstilsekspert, og spørge om hun/han oplever det samme og i så fald, hvad eksperten tænker der ligger til grund for det? Og BUM så har du en skarp historie med stor mulighed for at blive eksponeret bredt fordi den har en samfundsmæssig betydning.
Co-founder og talskvinde
Mathilde Mackowski er co-founder og talskvinde for Sinful, der er Skandinaviens største online shop inden for sexlegetøj. Sinful blev bygget på en drøm om at inspirere mennesker til et mere lystfyldt og legende sexliv. Virksomheden har oplevet massiv vækst og modtog Børsens prestigefyldte Gazellepris i både 2015 og 2016.
Mathilde er ekspert i at fortælle “den gode historie” og hun er meget synlig i den danske presse – både inden for iværksætteri, PR og branding, sex og samliv.
Hun har her for nyligt været taler ved FDIHs og Postnords e-handels konferencer i hhv. Aarhus og København og er også med i e-handelsbogen "Onlineevangelisterne", hvor hun bidrager med pointers til PR-strategi.