Tags: IT
Synlighed skaber salg.
Så kort kan formålet med søgemaskineoptimering – SEO - forklares.
Struktureret brug af sociale medier giver både en bedre placering i Googles søgeresultat og samtidighed synlighed viai flere kanaler.
Dette indlæg forklarer, hvordan du som lille virksomhed kan bygge en Social Media SEO motor, der giver din forretning synlighed online.
Metoden bygger på egne erfaringer med at opnå synlighed med et meget lille budget og uden et kendt brand.
Med andre ord de vilkår som langt de fleste iværksættervirksomheder kender til.
Forestil dig en mølle
Billedligt fortalt, bygger du en mølle;
Din hjemmeside er grundstammen, de sociale medier er vingerne og API’erne er tandhjulene.
Dine opdateringer er den energi, der holder møllens motor i gang.
I praksis udnytter du parametre såsom links til og fra store sites, relevant indhold samt hyppig opdatering.
Målet er at presse Google-juice, dvs. søgeord (nøgleord), der får din hjemmeside – elle ret af dine sociale medier – frem på forreste side på Google.
IVÆKST Artikel: Bliv en kundemagnet med søgemaskineoptimering
Nøgleord skal vælges med omhu
De skal både repræsentere det, din virksomhed vil være kendt, for samt det, som potentielle kunder vil søge på. Samtidig skal du være realistisk i forhold til markedet og konkurrenterne.
Er du i et marked med mange store online konkurrenter, skal du vælge, hvilken niche, du vil placere din forretning i. Jeg driver f.eks. en blog, der handler om jobsøgning.
Nøgleord som ”jobsøgning”, ”ansøgning” og ”CV” er der stor konkurrence om. Men med sammensatte nøgleord som, ”jobsøgning med sociale medier” eller ”rekruttering via sociale medier” er min blog kommet foran.
Når du først har defineret dine 10 – 20 nøgleord, skal du bruge dem konsekvent bl.a. i opsætningen af din hjemmeside, i kategorier i dine blogindlæg, i links og i tags.
IVÆKST Artikel: Søgemaskineoptimering
Grundstammen: Hjemmesiden
Som iværksættervirksomhed gælder det om at være kreativ og bruge de bedste af de billigste og tilgængelige værktøjer.
Wordpress er et eksempel på et open source CMS, der kan bruges som hjemmeside med fast sidestruktur samt som blog. Strukturen i Wordpress temaer er tilpasset til søgemaskinerne, så det eneste du skal gøre er at hælde dine nøgleord ind de rigtige steder.
Vingerne: De sociale medier
De sociale medier er vingerne. Medierne skal vælges ud fra din forretning, dine målgrupper og hvad du realistisk set kan overkomme.
Jeg bruger f.eks. ofte Twitter, fordi det er hurtigt og jeg kan lægge både tags og links ind i mine tweets. Men det kunne lige så vel være en facebookside, en YouTube-kanal eller en Slideshare-side. Det afgørende er, at du integrerer dine medier via API’er og at du genbruger dine nøgleord på tværs af medierne.
IVÆKST Seminar: Kom godt igang med Google+
Tandhjulene: API’er der binder medierne sammen
En API (Application Program Interface) binder de forskellige sociale medier sammen, f.eks. ved at tillade distribution af indhold fra et site til et andet.
Twitter, Linkedin og Facebook har udviklet API’er, som kan implementeres i Wordpress – og omvendt. Du kan opdatere ét sted og samtidig publicere via flere kanaler. Det er effektivt og det sikrer, at du linker til og fra store sites med relevant indhold med hyppige opdateringer.
Energien, der driver motoren: Opdateringer
Opdateringerne er den energi, du skal tilføre for at holde møllehjulene i gang. I de perioder, hvor du har travlt med andre ting, ja, så kører hjulene lidt langsommere.
Omvendt skal der kun en kortvarig intensiv indsats til at puste liv i din side igen.
Den største fordel ved denne metode er, at jeg kun skulle tænke teknologi og søgemaskiner, da jeg satte min medieplatform op. Herefter har jeg fokuseret på mine kunder – altså på levende mennesker.
Dét er jo i sidste ende, mennesker, jeg skal i dialog med og sælge mine ydelser til – ikke en søgerobot fra Google.
IVÆKST Tilbud: Få 750 kr. til at komme igang med Google Adwords
Managing partner i
Bestyrelsesmedlem hos iværksættervirksomhederne XYW.dk og job2sea.com
Marianne Steen har arbejdet med online medier, herunder sociale medier, i 15 år og er i dag investor og medejer af 3 online iværksættervirksomheder med fokus på tiltrækning og rekruttering af medarbejdere og på at skabe synlighed online for enkeltpersoner/ small business