Af Sebastian Gullak, Atcore
Dit website kan være nok så flot, men hvis ikke du har tænkt søgemaskiner ind fra starten af, er risikoen for at der ikke kommer nogle kunder stor. Search Marketing er den mest effektive kanal til at skabe trafik til dit website - men det kræver en klar strategi, hvis man skal nå til tops på de vigtige søgemaskiner.
Ideen er på plads, konceptet er færdigt udarbejdet, og der har været arbejdet hårdt på at få de sidste ting klar på det nye website. Men når det nye websitet er lanceret, og begejstringen har lagt sig, venter der ofte en lang periode med ventetid på at få de rigtige besøgende. For de mange besøgende kommer ikke af sig selv, og mange virksomheder er ikke opmærksomme nok på de værktøjer, der skal til for, at skabe trafik.
Mange virksomheder går meget mere op i det visuelle end det kommercielle på deres website. Det skal være grafisk flot, med en masse funktioner, og så regner man med, at trafikken nok skal komme af sig selv. Men virkeligheden er en anden, for hvis ikke der er tænkt nøje over, hvordan websitet skal trække trafik, så blir det svært at få de nødvendige kunder ind til at skabe resultater på bundlinjen.
Når vi rådgiver virksomheder, handler det om forretning, og om, hvordan vi kan øge trafikken og indtjeningen. Jeg er ligeglad om tingene er røde eller gule, men træffer en beslutning på baggrund af det, jeg kan se skaber mest forretning. Så min anbefaling er, at lade designet være sekundært. Start i stedet med at analysere, hvordan dine potentielle kunder tænker, hvordan du får dit budskab ud til målgruppen og kommer klart igennem til dem. Brug tid på at lær, hvordan din målgruppe søger, hvordan de tænker, og hvad der skal til at motivere dem. Så vil de i højere grad klikker på din annonce, og foretager en handling på dit websitet i fremtiden.
Når det kommer til at skabe trafik, er den største trafik-kanal i Danmark uden tvivl Google. Selvom danskerne brugere meget mere tid på Facebook end på Google, så er Google den kanal, der skaber mest målrettet trafik. Det er så dejligt nemt at sælge sine produkter her, da det for de fleste virksomheders tilfælde, er meget kort fra at en bruger af en søgemaskine indtaster et behov, til du kan tilbyde dine produkter.
Search Marketing
Search Marketing er et udtryk der dækker over både:
Søgemaskineoptimering (SEO) og Search Engine Advertising (SEA)
I Googles tilfælde hedder SEA: AdWords. Google er markedsleder i Danmark, med en andel på søgemarkedet på over 90%. Søgemaskineoptimering (SEO) handler om at få hhv. teknik og indhold på dit website udarbejdet korrekt, så man undgår de værste tekniske problemer, der kan forhindre søgemaskiner som Google i at se og kategorisere siden korrekt. Det kan være overdreven brug af Flash, iframes, tekst i billedfiler eller passwords til bestemte vigtige sider. AdWords en den mere lettilgængelige kampagnetilgang til hurtigt at få synlighed og trafik fra søgemaskinerne, hvor man opretter sine kampagner og fra de ord man gerne vil findes på, og kun betaler for de besøgende man rent faktisk får.
En kamp på ord
Når tanker omkring SEO og AdWords er på plads, starter den virkelige kamp om de besøgende - og det er en kamp på ord. Søgeord er afgørende for en virksomheds succes på nettet, men hvilke ord skal man vælge?
Søgemaskiner handler i bund og grund om én ting - nemlig relevans i resultaterne. Hvis du kan finde ud af levere relevans til de brugere der benytter søgemaskinerne, så vil du også få succes med din Search Marekting.
Ved SEO skal man fokusere på nogle få ord der skaber værdi, hvis man vil opnå resultater inden for en overskuelig periode. Hvis der er meget konkurrence på et ord i de organiske resultater, kan det godt være svært at komme op på de gode placeringer, og det kræver en ihærdig og langsigtet indsats. SEO er en disciplin, hvor det handler om at kende til søgemaskinernes algoritmer - og man kan ikke købe sig til gode placeringer.
Det er anderledes ved AdWords, hvor det i højere grad handler om at finde på så mange søgeord og kombinationer som muligt - gerne både med stave og tastefejl, produktnavne, øgenavne og relaterede begreber folk kan finde på at benytte. AdWords tilbyder efterhånden rigtig mange muligheder for at ramme sin målgruppe, både på søgemaskiner eller det, der kaldes Google Display Network. Google Display Network er alle de websites, der har valgt at benytte Googles annoncesystem til at vise bannere og annoncer på deres website og det er rigtig mange, både i Danmark og generelt i hele verden.
Men selv om Google sidder på over 90 % procent af markedet for søgninger i Danmark, er det vigtigt ikke at satse entydigt på den store søgemaskine. Der er set flere eksempler på virksomheder, der har mistet hele eller dele af deres forretning, fordi de kun har satset på én trafikkanal. Hvis en søgemaskine pludselig laver ændringer i algoritmen, så risikerer online-firmaer, at de ikke får mere trafik, hvis det går ud over deres positioner i søgeresultaterne. Det kan være et dødsstød, hvis man har 20 ansatte og en online-forretning. Så derfor bør man også husk at arbejde på at skabe trafik fra bl.a. sociale medier som Facebook, affiliate partnere, online PR mv.