Bloggen

Pressemeddelelse

Kom i mediernes søgelys med en verdensklasse pressemeddelelse

De møder ind om morgenen. Mailindboksen er fyldt med nye indslag, som håbefulde iværksættere, ivrige markedsføringsbureauer eller menigmand har sendt ind. Med alle følger der er en pressemeddelelse. For at nå med på dagens historier og især på de breaking, bruges der ikke lang tid på at kigge pressemeddelelserne igennem. Tiden til at tage en beslutning om, hvorvidt din meddelelse ryger i mediemøllen eller i makulatoren er utroligt kort, hvorfor det er vigtigt, at du har styr på fem essentielle ting i din pressemeddelelse. 

En nyhed i et nationalt medie, kan være det der gør, at din virksomhed pludseligt eksploderer. Et lidt kedeligt eksempel måske, er virksomheden FixMinOpgave. Efter en enorm pressedækning (på godt og ondt) i løbet af foråret 2017 modtog virksomheden pludseligt 5000 ordrer i løbet af en måned - en vækst der var fuldstændig umulig at nå på andre måder. En sådan vækst, omend forhåbentligt med bedre omtale, er ønskværdigt for enhver virksomhed.

1) Bidrag med noget nyt og aktuelt - allerede i overskriften

I den skrivning af pressemeddelelser vi har lavet hos Mimer, har vi altid haft fokus på, at levere noget nyt og noget, der har fokust på aktualitet. Og det virker. Mange laver den fejl, at de i deres overskrift skriver "Pressemeddelelse fra Mimer den 29.07.2018." Nej. Det dur ikke. Vi har lige etableret, at journalister ikke bruger lang tid på pressemeddelelserne, så hvis du har mulighed for at fange deres opmærksomhed allerede i overskriften - så gør det da. Skriv hvad pressemeddelelsen handler om. Hvad der gør den spændende. Hvorfor de skal skrive. 

Efter overskriften skal din meddelelse lynhurtigt komme ind på, hvorfor der er en nyhed at fortælle. Hvis du ikke bidrager med noget, der har nyhedsværdi for det medie du sender din historie til, så vil de ikke skrive. Dog skal din historie ikke nødvendigvis være en nyhed, hvis blot du har nogle nye tal, en ny undersøgelse eller andet - af troværdig grad - du kan henvise til og drage en parallel til. Sørg for at have dine kilder i orden, hvis du bruger denne metode. Det er også vigtigt, at du vinkler nyheden i forhold til, hvilket medie du sender ud til. Et finansmedie skal måske have en anden vinkel end for eksempel BT. 

2) Time din pressemeddelelse

Timingen af din pressemeddelelse er helt essentiel for historiens potentiale. Det vigtigste parameter er derfor at tænke aktualitet ind i den historie. Har du en historie om en ny type julepynt - så gør det i december. 

Et andet parameter i forhold til timingen er, hvilke andre nyheder, der er i omløb. Har Trump lige smidt en bombe i Kina, har medierne typisk meget andet at skrive om end lige netop dig. Notorisk har medierne "agurketid" henover sommeren, så hvis dette kan passe med aktualiteten, er det en god mulighed at udnytte disse perioder. 

3) Skriv som en nyhed

Lange, vævende pressemeddelelser tager lang tid at afkode og journalisten kan hurtigt miste interessen. Pak det komplicerede væk, gør det simpelt og fortæl din nyhed så hurtigt som muligt. Så er alle klar over, hvad der snakkes om. Anvend gerne nyehdstrekanten, så nyheden kommer først, og forklaringen kommer bagefter. 

At skrive som en nyhed, gør det også nemmere for journalisten, hvis han vælger at gå videre med historien. Så kan dele af pressemeddelelsen måske endda genbruges og det gør livet nemmere for den travle journalist. Endnu et skub i den rigtige retning for dig og din historie. 

4) Lad være med at sælge den dybe tallerken, hvis den er flad 

Eller sagt med andre ord: Lad være med at oversælg historien. Hvis du gerne vil levere flere nyheder i fremtiden, eller i det hele taget, så lever du i allerhøjeste grad på din troværdighed. Du må for alt i verden ikke smøre for tykt på for at sælge historien, da det kan give bagslag. Skriver du, at 80% af danskerne elsker flettaton, og det så viser sig, at kun 1% elsker det, så er du utroværdig. 

Det betyder for det første, at journalisten ikke bringer din historie - men det betyder også, at du i fremtiden er utroligt dårligt stillet. 

5) Få styr på formalia, kilder og grammatik

Ja, så er det tid til den gode gamle opsang. Men det er vigtigt. Sørg for at få styr på de tre ting, så der ikke er nogen tvivl, når journalisten skal tage den sidste beslutning. Helt konkret betyder det:

  1. Formalia: Smid dato, kontaktinformationer, navn mv. i pressemeddelelsen så journalisten nemt kan komme i kontakt med dig
  2. Kilder: Bruger du citater (hvilket du bør) skal der være kilder på dem, og det samme gælder, hvis du bruger tal eller undersøgelser. Adviser også gerne dine kilder om, at en journalist måske ringer og tager fat i dem. 
  3. Grammatik: Grammatik indebærer her også generelle stavefejl, slåfejl og sjuskefejl. De er utilgivelige i en pressemeddelelse. Er du ikke selv den skarpeste så få en ven eller en professionel til at læse den igennem.

Hvad er dine egne erfaringer? Hvad har været de vigtigste parametre, når du har sendt pressemeddelelser ud?

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Koch Petersen

Venture Capital analytiker & selvstændig

Regeringen har efterhånden definitivt givet dødsstødet til IVS-selskabsformen. Men hvad kommer det til at betyde for iværksætterkulturen i Danmark? Specielt studerende, der gerne vil starte op får det svært. Og det er skidt.

Mads Koch Petersen

Venture Capital analytiker & selvstændig

Penge er ikke alt i et start-up. Men det er meget. Hvordan skaffer man penge til sit start-up? Én måde er erhvervslegater

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.