Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 tips til at skaffe internationale links

5 tips til at skaffe internationale links

Som nystartet virksomhed er det altafgørende, at man kommer godt ud over rampen med sin SEO. Søgeordsoptimering er dog ofte dyrt, og resultaterne kan være lunkne. Med global presseomtale kan du skabe fantastiske resultater. Få fem tricks til, hvordan du kommer i gang.

Jeg er direktør for den danske start up-virksomhed Translated By Us. Vi er i rygende vækst, og det har vi været i et stykke tid. Én af de faktorer, der virkelig fik hjulene til at rulle under vores søgemaskineoptimering-indsats, var vores strategiske arbejde med pressehistorier.

I modsætning til hvad mange måske tror, behøver det hverken være dyrt eller svært. Faktisk kan det være rigtig sjovt. Og man behøver ikke have et bureau ind over.

For mig personligt var det en sjov og berigende rejse, fordi vi valgte at profilere virksomheden på en af mine personlige mærkesager, som kun perifert har noget med min virksomheds specifikke branche at gøre. Sagens budskab er: ”En arbejdsuge på 30-timer kan betale sig – også på bundlinjen.”

Nedenfor beskriver jeg gennem fem enkle trin, hvordan vi gennem vores arbejde med global PR og presse fik knækket koden for søgeordsoptimering.

1. Find din mærkesag, og kobl den til din virksomhed
Det har i mange år været en mærkesag for mig personligt, at en 30-timers arbejdsuge kan være en god forretning på alle bundlinjer. Der har været skrevet om det i svensk presse for et par år siden, og senere begyndte enkelte journalister i Danmark også at skrive om det. I mine øjne var det en oplagt sag for os at gå i pressen med.
Mine ansatte i Translated By Us var selv ansat 30 timer om ugen, og dermed blev min mærkesag koblet til virksomheden på en helt reel måde.

2. Identificer strategiske alliancepartnere.
Problemet var, at da vi lavede en pressemeddelelse om vores 30-timers arbejdsuge, var der ingen medier, der ville skrive historien. Aktualitetsprincippet og en aktuel case var simpelthen ikke nok, og vi gik derfor i tænkeboks.
Vi besluttede os kort efter for at kontakte et politisk parti, der havde slået på tromme for netop en 30-timers arbejdsuge, og lave en strategisk alliance med dem. Partiets presseafdeling synes godt om ideen om at gå ud med en fælles historie, og det gav hul igennem til pressen.

3. Få budskabet ud sammen med partnerne
Historien tog hurtigt fart, og den danske presse var vilde med historien. Vi røg på dansk tv i bedste sendetid, i radioen og i digitale samt trykte medier. Vi fik nogle rigtig travle døgn, hvor jeg gentog mit budskab igen og igen. Hver gang sørgede jeg naturligvis for at nævne Translated By Us.

4. Pitch historien til udenlandske medier
I vores tilfælde sprang historien selv til et udenlandsk medie, som var knyttet op til et globalt mediebureau. Men det kunne lige så godt have været os selv, der havde sendt historien videre til udenlandske journalister. Metoden er simpel: man googler sig frem til, hvilke journalister der har dækket stofområdet før og videresender historien (også oversat) sammen med en kort mail, der knytter historien til f.eks. en lokal national vinkel. Vores historie blev i løbet af en periode på tre uger bragt i Grækenland, Brasilien, Tyskland, Venezuela, Serbien, Chile, Bolivia, Hviderusland og Ukraine.

5. Følg op og sørg for at få indskrevet links til din virksomheds website
På trods af al larmen omkring Translated By Us – ikke bare i Danmark, men også i det store udland - havde det stadig ikke nogen eklatant stor effekt på vores SEO. Problemet var, fandt vi ud af, at man ikke kunne klikke ind til virksomheden fra artiklerne.
Derfor greb jeg knoglen og kontaktede de journalister, der havde skrevet historierne om os og anbefalede dem at indsætte et link til vores virksomhed. Vores argument var, at vi havde haft flere læsere i røret, som var irriterede over, at de ikke kunne få fat på os gennem artiklerne. Det interessante var, at det ikke krævede nogen former for overtalelse, og vores samtaler med forskellige journalister blev en helt igennem positiv oplevelse, hvor vi også kom mere ind på oversættelsesbranchen generelt.

Alt dette resulterede i vellykket SEO
Min konklusionen er klar: Det kan i den grad betale sig at kaste sig ud i kontakten med pressen både i Danmark og i udlandet. Det kræver, at man tænker lidt ud af boksen, er kreativ og kan arbejde struktureret og målrettet. Men det er netop DNA’en for langt de fleste iværksættere. Antallet af besøgende på vores website blev ganget med flere tusinde i perioden, og alle tal peger på, at det har kunnet betale sig at lægge timer i pressearbejdet.

Og hvad der er lige så vigtigt: Også på samtlige af de parametre, man ikke lige kan måle på, har processen været det hele værd. Arbejdsglæden og passionen har under hele forløbet været i top. Og hvis man lige nedtoner fokusset på SEO’en et øjeblik, er det vel dybest set det, vi iværksættere skal leve af. Høj arbejdsglæde og passion, der giver resultater, der kan mærkes på bundlinje.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Direktør hos oversættelsesbureauet Translated By Us

Mads Ingemann Blücher er direktør hos det danske oversættelsesbureau, Translated By Us, der blev stiftet tilbage i 2016.

Mads og teamet bag Translated By Us har specialiseret sig oversættelse af alt fra tekniske manualer, hjemmesider, lejekontrakter og meget mere. Vi har også udmærket os ved at have en arbejdsuge på 30 timer.

Mads på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Ingemann Blücher
Direktør hos oversættelsesbureauet Translated By Us
Tags: Administration, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Her får du 5 gode råd og insiderviden om branchen,  så du får mest for pengene.

Direktør hos oversættelsesbureauet Translated By Us

Mads Ingemann Blücher er direktør hos det danske oversættelsesbureau, Translated By Us, der blev stiftet tilbage i 2016.

Mads og teamet bag Translated By Us har specialiseret sig oversættelse af alt fra tekniske manualer, hjemmesider, lejekontrakter og meget mere. Vi har også udmærket os ved at have en arbejdsuge på 30 timer.

Mads på LinkedIn

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her