Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Solidarisk linkbuilding betaler sig

Linkbuilding nærmer sig mere og mere en status som nationalsport inden for E-handel, og det, med fuld berettigelse. Linkbuilding kan ikke overvurderes, og det samme kan siges om effekten heraf i samspil med god on-page SEO-optimering.

Af samme årsag bevæger det sig naturligvis også i en retning, hvor flere og flere sætter fokuserede indsatser ind for at optimere. Det betyder, at du er nødt til at gøre din indsats endnu mere fokuseret og specifik for at stå forrest i køen, når Google prioriterer sine hits. I den sammenhæng er der to forholdsvis simple, men ofte oversete parametre at justere på.

Mange gode råd fortæller os, at vi skal give den fuld gas med stærke links fra relevante sider, og prioriterer de landingssider, som er optimeret til de mest voluminøse keywords inden for din niché. Det er også fuldstændig korrekt, der er bare en overset bonus ved at agere mindre mekanisk og mere menneskeligt i den proces.

Et eksempel

Hos Webdanes Group sælger vi primært IT-udstyr inden for en niché. Det stærkeste brand, i forhold til volumen på søgeord, i den niché er Razer. Derfor vil det naturligvis være relevant og åbenlyst at arbejde fokuseret på stærke links til en relevant landingsside med Razer produkter, som denne. Dog er det ofte fristende at tildele den landingsside en smule mere “linkjuice” end den i virkeligheden har fortjent.

Den fristelse har medført en tendens til, at der linkes til landingssider, som måske ikke er den mest relevante for den contentsøgende bruger at lande på.

Vær solidarisk

Solidaritet bliver defineret som en villighed til at tage sin del af et ansvar. Det er netop i den forbindelse, at jeg vil fremhæve en pointe, som betaler sig på den lange bane. Hvis jeg eksempelvis indgår i et redaktionelt samarbejde med et relevant nyhedssite, der metakommunikerer om et stykke content, som vi har på vores Geekunit blog har jeg to muligheder: Jeg kan være fristet til at lede det indgående link til landingssiden for det voluminøse keyword, hvilket er hvad jeg oplever en stigende tendens til. På den anden side kan jeg vælge at lede ind til det direkte relevante stykke content, som i første omgang var hovedårsagen til det redaktionelle samarbejde (og dermed også hovedårsagen til, at brugeren er landet der, og evt. har lyst/incitament til at klikke sig videre).

Jeg får måske ikke linkjuice til den side, der rent volumenmæssigt er mest signifikant i min linkbuildingstrategi, men jeg leder brugeren til det content, som han eller hun i virkeligheden har fortjent.

Hvorfor er det så fedt at gøre, hvis jeg nu har chancen for at bygge et link til en vigtig side? Fordi, du som facilitator af online marketing skal huske at tænke langsigtet og sigte mod det optimale, naturlige og varierede linkkatalog. I det optimale linkkatalog opstår en lang række links til både dit domæne og dine strategisk vigtige landingssider netop fordi, brugere har haft gode oplevelser med de sider, de er landet på hos dig, når de kommer fra andre relaterede sites.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Manager of E-commerce hos E-handel 9000

Mads er leder af udvikling og drift i e-handelsvirksomheden E-handel 9000, som driver 3 af Danmarks største herretøjsbutikker online; 2trendy.dk, Trendlovers.dk og Hardcasa.dk

Mads' erfaring strækker sig bl.a. over forretningsudvikling, SEO, e-mail marketing, annoncering og kampagner.

Mads er Cand.Mag. i kommunikation fra Aalborg Universitet.

Find Mads på LinkedIn

Find Mads på Facebook
 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Futtrup
Manager of E-commerce hos E-handel 9000
Tags: Administration

Praktikanter kan mere, end du tror. 

Manager of E-commerce hos E-handel 9000

Mads er leder af udvikling og drift i e-handelsvirksomheden E-handel 9000, som driver 3 af Danmarks største herretøjsbutikker online; 2trendy.dk, Trendlovers.dk og Hardcasa.dk

Mads' erfaring strækker sig bl.a. over forretningsudvikling, SEO, e-mail marketing, annoncering og kampagner.

Mads er Cand.Mag. i kommunikation fra Aalborg Universitet.

Find Mads på LinkedIn

Find Mads på Facebook
 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her