Tags: Administration
Som iværksætter eller leder i en mindre virksomhed vender du ofte alle muligheder, før du tager en beslutning, som medfører en fremtidig og fast udgift for din virksomhed.
Som leder af en lille virksomhed i stor udvikling overvejer du måske, om du skal ansætte en medarbejder mere. Den overvejelse bliver tit forstyrret af tanken: ”Aah, det område kan jeg måske også selv dække.”
Den tanke kan sætte en stopper for en vigtig kompetenceudvikling i din virksomhed.
En praktikant er gratis arbejdskraft – kvaliteten afhænger af dit engagement i både udvælgelse og vejledning af praktikanten.
Inden du hiver det første pæne menneske ind, som banker på døren, er der selvfølgelig nogle overvejelser at gøre sig.
Faglighed. Praktikanten skal selvfølgelig repræsentere et relevant fagområde med udviklingspotentialer for både din virksomhed og praktikanten. Sæt dig ind i hvilke uddannelser, der kan levere fagligt relevante praktikanter til din virksomhed.
Selvstændighed. Ansæt en praktikant der udstråler villighed til at opsøge og finde opgaver – Det er klart at du skal have tid til at have og assistere en praktikant – men praktikanten skal også kunne arbejde selvstændigt og komme med forslag til tiltag og opgaver.
Tilpasningsevne. Evner til at tilpasse og bruge sin faglighed indenfor den kontekst, der er relevant for din virksomhed. Herudover er menneskelig tilpasning i arbejdsmiljøet naturligvis også relevant.
Ambitionsniveau. Matcher den signalerede arbejdsindstilling og ambitionsniveauet hos praktikanten dine forventninger og virksomhedens behov? Og lad nu være med, at sige ’ja ja’ og ’så er det sikkert fint nok!’
Du skal finde en praktikant, som på flere parametre matcher dig og din virksomhed.
Fordelene ved at finde sig en kompetent og udviklingsvillig praktikant er mange.
Blandt andet er det for små virksomheder en vej ind på faglige områder, som de ellers ikke, i samme omfang, kan dække på egen hånd. Eksempelvis er der masser af webshops og e-handelsbaserede virksomheder, som på grund af administration og tusinde andre ting ikke har 37 timer om ugen til SEO og e-marketing.
Her ville eksempelvis en kommunikationspraktikant med flair og interesse for e-marketing samt en tilpasningsevne til virksomhedens specifikke behov være relevant og potentielt meget givende for virksomheden.
En fagligt stærk praktikant, der vælger et praktiksted, hvor der ikke er eksperter på samme faglige område kan være med til at gøre hele din virksomheds indsats på markedet mere komplet. Se det som en mulighed for at få hjælp til opgaver, som ligger uden for de kompetencer, der i forvejen er inden for virksomhedens fire vægge.
Det er altså en ”gratis” mulighed for, at få kompetencer ind i virksomheden og undersøge om det er noget virksomheden kan bruge i fremtiden. På den måde kan det rent faktisk blive en platform for nye arbejdspladser.
Praktikperioden er en mulighed for at forme en medarbejder og inddrage praktikanten i arbejdet i netop din virksomhed. Det er med andre ord en mulighed for, at få en medarbejder ind (gratis), se vedkommende an og forme vedkommende til processerne i lige præcis din virksomhed.
Det er naturligvis afgørende, at du som leder eller praktikantansvarlig i din virksomhed ikke ensidigt opfatter praktikperioden som en tidsbestemt, gratis arbejdskraft. Du skal forberede dig ordentligt, både for dit eget og praktikantens udbyttes skyld.
Sørg for at opstille opgaver med en tydelig proces fra start til mål. Dvs. at når praktikanten får stillet en opgave skal du, om end det virker indlysende for dig, sørge for at gøre det klart hvordan opgaven påbegyndes og hvad målet er.
Derudover er det vigtigt at definere opgaver og forventninger til praktikanten på forhånd. Det skaber gennemsigtighed og danner grundlag for mental forberedelse.
Slutteligt er det afgørende, at du eller den praktikansvarlige, i samarbejde med praktikanten, evaluerer undervejs og afstemmer forventninger og indtryk. På den måde gør i en indsats for at rette ind på det rigtige spor og eventuelt justere i processerne og måden samarbejdet fungerer på.
Gør op med dig selv, som iværksætter, leder eller begge dele om du er villig til at investere tiden som en praktikopstart tager. Mit bud er, at du får den investerede tid flere gange igen i kvalificeret og veludført arbejde, hvis bare du giver praktikanten gode forudsætninger for at udvikle sig.
Manager of E-commerce hos E-handel 9000
Mads er leder af udvikling og drift i e-handelsvirksomheden E-handel 9000, som driver 3 af Danmarks største herretøjsbutikker online; 2trendy.dk, Trendlovers.dk og Hardcasa.dk
Mads' erfaring strækker sig bl.a. over forretningsudvikling, SEO, e-mail marketing, annoncering og kampagner.
Mads er Cand.Mag. i kommunikation fra Aalborg Universitet.