Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Fire tips til gratis online markedsføring, der ikke kræver en ph.d. i IT

Har du en hemmelig hjemmeside?

“Nej, selvfølgelig er min hjemmeside ikke hemmelig” - er dit svar med stor sandsynlighed.

Det jeg mener er, at hvis du ikke selv gør noget for at markedsføre din hjemmeside, så svarer det til, at den gemt langt væk hvor solen aldrig skinner.

Det er en skam, fordi din hjemmeside jo er bygget til at skaffe dig kunder. (Håber jeg)

I den fysiske verden ville du stille et stort skilt ud på gaden foran din butik, men en fed pil der peger mod indgangen.

Det samme skal du gøre online, og det kan du faktisk gøre, uden at det behøver at koste dig noget som helst.

Okay, hæng på. I dette blogindlæg kommer jeg med fire tricks til gratis markedsføring online.


1. SEO - selvfølgelig


Et sted du skal prioritere at arbejde for synligheden, er på Google.

Hvad gør du når du leder efter noget? Du googler. Det samme gør dine kunder.

Her er det vigtigt, at din hjemmeside rangerer øverst på Google, fordi over 90% af alle klik går til de øverste søgeresultater.

Der er to metoder til at rangere højt på Google: SEO og SEM.

SEM står for søgemaskinemarkedsføring, og foregår via Google Ads. Det er betalt markedsføring.

SEO, derimod, er “gratis” markedsføring. Gratis har jeg lige givet et par kaninører, fordi det er tidskrævende arbejde. Men det er arbejdstiden værd!

SEO står for søgemaskineoptimering.

God SEO er bl.a. defineret ud fra din hjemmesides struktur, kvaliteten af dit indhold og at andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Du kan opnå god SEO ved at fokusere på udvalgte søgeord, som du gerne vil rangere højt på.

Søgeordene peger på dine kunders adfærd på Google. Hvad søger dine kunder på, når de leder efter din virksomhed? For en clairvoyant i Horsens er søgeordene “Clairvoyant i Horsens” eller “Clairvoyance i Horsens” gode bud på relevante søgeord.

Søgeordene skal fx. skrives ind i dine tekster, titler og i dine billeders alt-tekster på din hjemmeside.

Hvis du vil lære om SEO fra bunden, så tilbyder IVÆKST gratis kurser i SEO.

 

2. Google My Business


Måske har du undret dig over, at nogle virksomheder vises med telefonnummer, billeder, adresse, rutevejledning og blogindlæg i hele højre side, når du søger på Google.

Svaret er, at de har en Google My Business og det er gratis for virksomheder.

Kom i gang med Google My Business nu.

 


3. E-mailmarkedsføring


E-mailmarkedsføring er stadig et undervurderet salgsværktøj.

Det er en myte, at e-mailmarkedsføring er ved at uddø – faktisk har 66% af forbrugere over 15 år har foretaget et køb baseret på et nyhedsbrev.

E-mailmarkedsføring er en effektiv og billig måde at generere salg, kundeleads og trafik til din hjemmeside.

Men det kræver, at du engagerer dig i at skrive godt indhold, der passer til dine nyhedsbrevsmodtagere - og til dig!

E-mailmarkedsføring er personlig. Vis hvem du er og hvad du kan, så dine modtagere får tillid til dig.

Hvis du mangler inspiration, så kan jeg virkelig anbefale dig at tilmelde dig Christina Klitsgaards eget nyhedsbrev. Christina er en vaskeægte guru indenfor e-mailmarkedsføring, og er selvfølgelig også ekspert i at sælge sig selv med e-mails. Måden Christina gør det på er drønhamrende inspirerende – også hvis du er en B2B virksomhed.


 

4. Blogindlæg


Det var da pudsigt, at blogindlæg er med på denne liste, nu hvor du sidder og læser mit blogindlæg ;)

Blogindlæg er en eminent måde at vise din læser, at du er ekspert indenfor dit felt.

Sørg for at være i øjenhøjde med din læser.

Vær ikke bange for at dele ud af din viden, selvom det jo er det, du plejer at tage betaling for. Viden er vigtigt for dit salg, hvis du sælger produkter eller ydelser med en længere beslutningsproces.

Der er to måder, du kan gå til blogging på: 1) Du kan starte din egen blog på din hjemmeside, eller 2) du kan lave gæsteindlæg på andre blogs.

Start din egen blog: Her må jeg bare sige, at cirklen fuldendes. En af fordelene ved at starte din egen blog er, at det påvirker din hjemmesides SEO positivt. For når du skriver blogindlæg inden for dit kompetencefelt, så vil du uundgåeligt komme til at bruge dine søgeord i dine tekster. Det er noget Google kan li’.

Gæsteindlæg på andre blog sites: Dine blogindlæg er madding til nye kunder, så kast snøren ud på andre blogs. Fordelen er, at du når ud til nye læsere, og at du får et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside – det er godt for dit arbejde med SEO.

 


Hvad så nu?


Start med at prioritere dine indsatsområder.

Din Google My Business kan du få op at køre på nul komma fem, så den er oplagt at få krydset af på din to-do liste som det første.

Hvis du ikke har en liste med e-mailadresser, som du kan sende nyhedsbreve til endnu, så skal du i gang med at bygge din liste. Det tager selvfølgelig tid. Men en liste med 30 mails har også potentiale, og så skal du bare i gang med at skrive.

Du kunne fx. starte med at skrive et nyhedsbrev, der fortæller om dit nye blogindlæg, der giver 4 gode råd til at (indsæt noget der relevant for din målgruppe).

Arbejdet med SEO starter også nu. Start med at lave en prioriteret liste over de søgeord, der er relevant for din forretning.

... og selvom jeg ved, at mit blogindlæg ikke får dig til at lave din prioriterede liste i et stringent Excel-ark, ja så ved jeg, at du allerede har nogle søgeord i tankerne. Start med dem!

 

Gratis e-bog til dig

Yihaa. Din hjerne er hermed loadet med nye idéer, og du skal formentlig have dig en kop kaffe/te/slow-juice efter det her blogindlæg.

Men jeg kan anbefale dig at hente min e-bog. I e-bogen giver jeg dig tips til hvordan du gør din hjemmeside til din bedste sælger. Du kan hente e-bogen her. Det er selvfølgelig også gratis.



Held og lykke med din online markedsføring.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO & co-founder, GenieWords

Louise står for strategi, markedsføring og partnerskaber i GenieWords. Før GenieWords arbejdede Louise med digitalisering af små virksomheder hos IVÆKST og Google Succes Online.

Louises mission med GenieWords er at gøre online markedsføring nemt og tilgængeligt for små virksomheder med små budgetter.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Den lille virksomheds guide til Black Friday
Louise M. Ø. Nielsen
CEO & co-founder, GenieWords
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Skal din virksomhed melde sig ind i kampen om kunderne, eller vælger du at være tilskuer, mens dine konkurrenter tager for sig? Lad mig give dig nogle indsigter, som du kan bruge til at træffe beslutningen.

CEO & co-founder, GenieWords

Louise står for strategi, markedsføring og partnerskaber i GenieWords. Før GenieWords arbejdede Louise med digitalisering af små virksomheder hos IVÆKST og Google Succes Online.

Louises mission med GenieWords er at gøre online markedsføring nemt og tilgængeligt for små virksomheder med små budgetter.

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
208 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her