Black Friday. Kan du se det for dig? Horder af tilbudshungrende mennesker, der vælter ind af dørene i butikker og shoppingcentre. Tonsvis af Black Friday-reklamer der råber dig ind i hovedet overalt hvor du kigger hen.
Black Friday er de berygtede 24 timer hvor tilbudsvanviddet hersker og forbrugernes dankort er rødglødende. Det startede ganske rigtigt i USA, men højtiden har indtaget vores land som en ustoppelig lavine. Yes, jeg kaldte dagen for en højtid.
Selvom min indledning nemt kan forveksles med skepsis, så er Black Friday en mulighed som du skal tage stilling til, når du er en mindre virksomhed. Det gælder for dig der har en fysisk butik, en webshop, en SaaS-løsning, en serviceydelse eller (fortsæt selv listen).
Nu er spørgsmålet: Skal din virksomhed melde sig ind i kampen om kunderne, eller vælger du at være tilskuer, mens dine konkurrenter tager for sig?
Lad mig give dig nogle indsigter, som du kan bruge til at træffe beslutningen:
Hvis du skal prøve kræfter med Black Friday for første gang som virksomhedsejer, så skal du starte din planlægning i god tid.
I alt varer interessen kun i 2 uger, så du skal være forberedt til fingerspidserne.
Din planlægning starter i dag.
Du skal dele dit arbejde op i 3 puljer:
Før Black Friday er dit mål at samle så mange som muligt, der er interesserede i dine Black Friday-tilbud.
Under Black Friday skal du aktivere alle dem, der er interesserede i dine tilbud.
Efter Black Friday skal du evaluere på dine resultater og samle data, som du kan bruge til dine julekampagner og næste års Black Friday.
Jeg vil anbefale, at du som minimum arbejder med følgende kanaler i din kampagne:
Hvis du er nået her til i mit blogindlæg, så er det nok fordi, at du gerne vil prøve kræfter med Black Friday i år - eller i det mindste stadig overvejer det.
Jeg har skrevet en gratis guide, hvor jeg fortæller dig præcist hvad du skal gøre før, under og efter Black Friday.
Det er simple tricks, som du kan gøre selv uden at skulle hyre eksperter til at gøre arbejdet for dig.
Faktisk kan du bruge min guide som checkliste over de ting, du skal have gjort klar, inden du starter din Black Friday-kampagne.
Hent min guide her. Det er selvfølgelig gratis.
Jeg ønsker dig held og lykke.
CEO & co-founder, GenieWords
Louise står for strategi, markedsføring og partnerskaber i GenieWords. Før GenieWords arbejdede Louise med digitalisering af små virksomheder hos IVÆKST og Google Succes Online.
Louises mission med GenieWords er at gøre online markedsføring nemt og tilgængeligt for små virksomheder med små budgetter.