Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Den lille virksomheds guide til Black Friday

Black Friday. Kan du se det for dig? Horder af tilbudshungrende mennesker, der vælter ind af dørene i butikker og shoppingcentre. Tonsvis af Black Friday-reklamer der råber dig ind i hovedet overalt hvor du kigger hen.

Black Friday er de berygtede 24 timer hvor tilbudsvanviddet hersker og forbrugernes dankort er rødglødende. Det startede ganske rigtigt i USA, men højtiden har indtaget vores land som en ustoppelig lavine. Ja, jeg kaldte dagen for en højtid.

Selvom min indledning nemt kan forveksles med skepsis, så er Black Friday en mulighed som du skal tage stilling til, når du er en mindre virksomhed. Det gælder for dig, der har en fysisk butik, en webshop, en SaaS-løsning, en serviceydelse eller (fortsæt selv listen).
 

Nu er spørgsmålet: Skal din virksomhed melde sig ind i kampen om kunderne, eller vælger du at være tilskuer, mens dine konkurrenter tager for sig?
 

Lad mig give dig nogle indsigter, som du kan bruge til at træffe beslutningen:

  • 40% af de skandinaviske forbrugere købte online og offline på Black Friday i 2018. Tæt på halvdelen var online køb. (Kilde: Google)
     
  • Interessen for Black Friday er kortvarig og stejl. I alt varer interessen i 2 uger. Her ses væksten i antallet af søgninger relateret til Black Friday siden 2016. (Kilde: Google)

Black Friday søgninger i 2018

  • 65% af de forbrugere, der søgte på Black Friday i 2018, brugte mobilen. Det er en vækst på 37% sammenlignet med året før. (Kilde: Google)
     
  • Interessen for Black Friday vokser i alle kategorier. Hold særligt øje med kategorier som elektronik og tøj. Her er væksten i antallet af søgninger relateret til Black Friday sammenlignet med andre dage (Kilde: Google)

Black Friday vækst i kategorier
 

Kom godt i gang med din Black Friday-kampagne

Hvis du skal prøve kræfter med Black Friday for første gang som virksomhedsejer, så skal du starte din planlægning i god tid.

I alt varer interessen kun i 2 uger, så du skal være forberedt til fingerspidserne.

Din planlægning starter i dag.

Du skal dele dit arbejde op i 3 puljer:

  • Det skal der ske før Black Friday
  • Det skal der ske under selve Black Friday den 29. november
  • Det skal der ske efter Black Friday

Før Black Friday er dit mål, at samle så mange som muligt, der er interesserede i dine Black Friday-tilbud.

Under Black Friday skal du aktivere alle dem, der er interesserede i dine tilbud.

Efter Black Friday skal du evaluere på dine resultater og samle data, som du kan bruge til dine julekampagner og næste års Black Friday.
 

Hvilke af dine kanaler skal du inddrage i din Black Friday-kampagne?

Jeg vil anbefale, at du som minimum arbejder med følgende kanaler i din kampagne:

  • Din hjemmeside eller webshop
  • Din e-mailmarkedsføring (Hvis ikke du arbejder med e-mailmarkedsføring endnu, så er nu et godt tidspunkt at begynde)
  • Din Facebookside
  • Din Google Ads-annoncering
     

Hvad skal du præcist gøre?

Hvis du er nået her til i mit blogindlæg, så er det nok fordi, at du gerne vil prøve kræfter med Black Friday i år - eller i det mindste overvejer det kraftigt.
 

Lad mig give dig det sidste skub, så du kommer godt i gang.

Jeg har skrevet en gratis guide, hvor jeg fortæller dig præcist hvad du skal gøre før, under og efter Black Friday.

Faktisk kan du bruge min guide som checkliste over de ting, du skal have gjort klart, inden du starter din Black Friday-kampagne.

Hent min guide her. Det er selvfølgelig gratis.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO & co-founder, GenieWords

Louise står for strategi, markedsføring og partnerskaber i GenieWords. Før GenieWords arbejdede Louise med digitalisering af små virksomheder hos IVÆKST og Google Succes Online.

Louises mission med GenieWords er at gøre online markedsføring nemt og tilgængeligt for små virksomheder med små budgetter.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Fire tips til gratis online markedsføring med GenieWords
Louise M. Ø. Nielsen
CEO & co-founder, GenieWords
Tags:

Din hjemmeside er bygget til at skaffe dig kunder. Få mine tips til hvordan du får relevante besøgende ind på din hjemmeside, uden at det behøver at koste dig noget som helst.

CEO & co-founder, GenieWords

Louise står for strategi, markedsføring og partnerskaber i GenieWords. Før GenieWords arbejdede Louise med digitalisering af små virksomheder hos IVÆKST og Google Succes Online.

Louises mission med GenieWords er at gøre online markedsføring nemt og tilgængeligt for små virksomheder med små budgetter.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her