Det er kun en lille del af de besøgende i din webshop, der ser alle fordelene ved at handle hos dig ved første besøg. Men hvad hvis du drypvis over de kommende dage kunne præsentere dem for gode grunde som gratis levering, høj Trustpilot-score eller udvidet returret?
Jeg vil her forklare, hvordan du med Facebook-annoncer og remarketing kan gøre præcis det, så du kan få overbevist den tøvende kunde.
Fortæl noget godt om dig selv hver dag
Du er sikkert bekendt med store sider, som forfølger dig i dagevis med remarketing. Men du bliver ikke overbevist med det samme og ser bort fra annoncen. Flere af mine kunder havde samme udfordring: Remarketing konverterede simpelthen ikke godt nok. Det er især svært for webshops, som sælger halvdyre produkter, der kræver overvejelse fra forbrugerens side.
Derfor er det vigtigt, at du går ind og fortæller forbrugerne om alle de gode grunde til, at de skal købe. Det kan du gøre ved hjælp af et enkelt, men meget effektivt remarketing-setup, hvor du hver dag viser forbrugeren nye annoncer med forskellige budskaber.
Opsætningen
Der er to måder at opsætte dette remarketing-setup på i Facebooks Power Editor – hvilken du vælger, afhænger helt af, hvor teknisk du ønsker, det skal være.
Du starter med at oprette en kampagne som ”Klik til website” i Power Editor, hvorefter der skal oprettes annoncesæt.
Guideline:
Du skal bruge en ny annonce (med ny tekst og nyt billede) hver dag. På den måde sikrer du dig, at du kan fastholde forbrugerens opmærksomhed, så han eller hun ikke ubevidst ignorerer din annonce. Dette er især et problem i højre side.
Du skal separere news feed og højre kolonne med hvert sit annoncesæt. Grunden til dette er, at højre kolonne er meget billig (1,5-4 kr. for 1.000 visninger).
#1 – Mandag til søndag
Hvis du ønsker, at det skal være let, og hvis det ikke er så vigtigt, at annoncerne kommer i en bestemt rækkefølge, kan du følge dette setup.
Her skal du blot oprette flere annoncesæt med en annonce i hvert annoncesæt. Du skal bruge et samlet budget og vælge, at hvert annoncesæt kun skal køre én dag om ugen – fx gratis levering om tirsdagen og Trustpilot om onsdagen.
Du kan tage udgangspunkt i eksemplet herunder, hvor du starter med en call to action. De følgende dage vises USP’er, og du prøver at få kunden overbevist.
#2 – Sequential remarketing
Skulle du sidde og kigge på ovenstående setup og tænke: ”Æv. Jeg ville faktisk gerne have, at den kom med annoncerne i en bestemt rækkefølge”, kan jeg glæde dig med dette setup. Opsætningen kræver lidt mere tid, men det giver dig til gengæld kontrol over rækkefølgen på annoncerne og dermed mulighed for at kommunikere det bedste budskab i netop den rækkefølge, du ønsker.
Her kan du roligt bruge et dagligt budget. Det vigtigste er, at du får opsat dine website custom audiences ud fra, hvornår de besøgende var inde på din side. Du vælger nemlig funktionen ”Personer, som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode”. Her skal du gå ind og oprette alle dine målgrupper. I vores eksempel vil der være syv målgrupper. Den første kan du se herunder:
Så snart du har oprettet alle dine målgrupper, skal du blot begynde at indsætte dem i dine annoncesæt under ”Brugerdefinerede målgrupper”. Her er det vigtigt, at du udelukker de forrige dage, så du ikke laver et overlap mellem dine annoncer. Hvis du er i tvivl, så tag udgangspunkt i nedenstående:
Dag 1: Alle, som har besøgt siden inden for den seneste dag
Dag 2: Alle, som har besøgt siden inden for de seneste to dage + ekskludér alle, som har besøgt siden inden for den seneste dag
Dag 3: Alle, som har besøgt siden inden for de seneste tre dage + ekskludér alle, som har besøgt siden inden for de seneste to dage
… osv.
Herefter indsætter du blot de ønskede annoncer med dine USP’er i de enkelte annoncesæt. Hermed er din sequential remarketing opsat. God fornøjelse!
Iværksætter og investor
Kristian Larsen er iværksætter med stærke rødder i digital marketing. Han er nemlig medstifter af performance-marketing bureauet, PL & Partners. I dag tæller bureauet over 50 kollegaer på fuldtid, som sammen skaber synlige resultater med bureauets kunder. Til hverdag investerer Kristian i digitale forretninger og er i gang med opstarten af ella sleep - en startup, der i første omgang skal få danskerne til at sove endnu bedre.