Godt content skal skabe værdi for dine kunder. Ellers kommer Google ikke til at prioritere siden højt i søgeresultaterne. Så enkelt er det. Og selvom at det ikke er hele hemmeligheden bag gode keyword rangeringer, så spiller brugeroplevelsen (UX) og content en central rolle.
Jeg tænker at du er med på forkortelserne men for en god ordens skyld, så lad os lige få en fast definition på de to.
UX: User Experience Design (brugeroplevelse). Omfatter alle aspekter af slutbrugerens interaktion med og oplevelse af en side. Så alt fra det visuelle design til selve indholdet.
SEO: Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering). Det arbejde, der i praksis skal øge mængden og kvaliteten af trafik til dit websted gennem organiske søgemaskineresultater.
Hvorfor er disse to elementer så relevante? Hvis du har en hjemmeside, hvor brugerne ikke kan finde, hvad de søger, så forlader de siden. Det samme gælder, hvis siden er lang tid om at loade. Og som jeg indledningsvis nævnte, så vil Google ikke prioritere sider øverst i søgeresultaterne, hvor brugerne hurtigt forlader siden og ikke interagerer med den.
Nu har jeg kort præsenteret, hvorfor UX er vigtigt i et SEO-øjemed. Af de samme årsager er det også vigtigt i et kunde-øjemed. UX alene er dog ikke nok. Det indhold (content) som du præsenterer på din side, om det er tekst, lyd eller video, skal også skabe værdi for kunden. Det skal være relevant og matche brugerens søgeintention.
Derfor har jeg taget to konkrete tips med, som din virksomhed passende kan gøre brug af. Og for ikke at lave for meget ‘ananas-i-egen-juice’ har jeg taget eksempler med fra to andre vidt forskellige typer af virksomheder.
Tip 1 - Styrk ‘Time on Page’ gennem interaktivt indhold
Når dine besøgende er på din side i længere tid, før de forlader den, fortæller det Google at brugeroplevelsen på denne side er god. Interaktiv indhold kan være en super metode til at holde de besøgende længere tid på siden.
Lad os tage et konkret eksempel. På dette blogindlæg om sigtelsesprocenter i danske kommuner, er der indledningsvis et interaktivt kort over de danske kommuner. Ved brug af ‘musen’ kan den besøgende stryge over landkortet og se specifikke tal for antal indbrud og sigtelser i kommuner. Dette interaktive kort fastholder dermed brugeren på siden og giver samtidig et incitament til at læse videre.
Tip 2 - Præsenter dit content gennem flere visuelle elementer
En lang og tung tekst er ikke særlig indbydende. Derfor kan visuelle elementer som video eller lydklip være super fede inputs. Samtidig styrker det også læsbarheden. Så bryd dine tekstblokke op med underoverskrifter og indsæt gerne visuelle elementer.
I dette blogindlæg omkring, hvordan man skriver gode jobannoncer, har de meget passende indsat konkrete visuelle eksempler på, hvad man bør gøre og hvad man ikke bør gøre.
Du behøves ikke at ansætte en grafisk designer eller at hyre et produktionsselskab til at skyde video til din side. Der findes en række gratis programmer, hvor disse eksempler kan laves i. Det vigtigste er, at du indtænker UX i dit content og dermed skaber reel værdi for dine kunder.
Co-founder & CMO hos Relion
Hej! Mit navn Kristian Emil. Jeg er medstifter og marketingchef hos software virksomheden Relion.
I Relion hjælper vi travle virksomhedsejere med at gøre vagtplanlægning mere simpelt. Vi har vist, at vagtplanlægning sagtens kan håndteres uden tunge systemer og lange support-tider. Vores gratis vagtplansystem gør det nemt og sikkert for alle, at komme i gang med en mere effektiv hverdag. Og med styr på vagtplan og tidsregistrering, kan ledere bruge deres tid på faktisk at lede. Det er stadig arbejde, bare meget bedre.