Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

4 Digitale Værktøjer til International Markedsanalyse

1 - Undersøg efterspørgsel med Google Trends


Google Trends er et gratis analyseværktøj som giver indsigt i Google’s søgedata fra 2004 til idag. Dette data inkluderer alt lige fra en oversigt over hvilke søgninger der trender i øjeblikket på globalt plan samt den historiske udvikling i antallet af søgninger for specifikke ord i udvalgte områder. Og da der typisk er en klar sammenhæng imellem antallet af søgninger på et bestemt søgeord og efterspørgslen på relaterede produkter, så kan værktøjet bruges til at undersøge efterspørgsel på bestemte produkter i specifikke lande.

Hvis man eksempelvis driver et website der sælger støvler som fx fashion forest, så vil det ift. en evt. ekspansion være værdifuldt at vide hvor populære chelsea boots er i lande man overvejer at ekspandere til – og om efterspørgslen er opadgående eller nedadgående.

2 – Vurder konkurrencen med Google Keyword Planner


Google Keyword Planner er et værktøj til søgeordsanalyse som primært bruges ifm. søgemaskinemarkedsføring. Værktøjet giver mulighed for at analysere både efterspørgsel i form af søgevolumen og konkurrencesituationen i form af estimeret klikpris.

For en virksomhed der sælger antivirus software som overvejer at ekspandere til enten Sverige eller Norge, kan det nemt undersøges hvilket marked der er mest lukrativt. Hvis man fx kan se at den estimerede klikpris på relevante søgeord i Sverige er 40% lavere end i Norge, så indikerer det at konkurrencen i Sverige er lavere.

3 – Spørgeundersøgelser med SurveyMonkey


SurveyMonkey er et yderst effektivt værktøj til udarbejdelse af spørgeundersøgelser. Ved brug af deres online interface er det nemt at oprette et online spørgeskema på få minutter. Dermed kan man nemt få indsigt i alt lige fra demografisk data til købsvaner og forbrugeradfærd.

Da netop købsvaner og forbrugeradfærd ofte er forskelligt fra land til land er det yderst værdifuldt at foretage en spørgeundersøgelse i de markeder man overvejer at ekspandere til.

4 – Test markedet med Google AdWords


Google AdWords er, som de fleste er bekendt med, Google’s online annonceringsplatform. Traditionelt bruges det primært til markedsføring overfor potentielle kunder – men mange overser muligheden for at bruge det til markedsanalyse.

Med AdWords er det nemt og billigt at foretage markedsanalyser ift. alt lige fra hvilket brand man skal etablere sig med i et givent marked til at skaffe respondenter til online spørgeundersøgelser.

Et godt eksempel på brugen af dette er måden som forfatteren Tim Ferriss valgte navnet til sin best-seller “The 4-hour Work Week”. I stedet for blot at vælge et navn baseret på brainstorm og egne holdninger, valgte han at sætte en test op via Google AdWords med 6 forskellige bognavne for at undersøge hvilket navn der gav anledning til flest kliks.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Founding Partner

Kasper Rasmussen arbejder til dagligt med rådgivning af danske og internationale virksomheder ift. digital strategi, international ekspansion og digital marketing hos det digitale konsulentfirma Upjective Digital. Tidligere har Kasper stået i spidsen for marketingindsatsen hos de succesfulde danske start-ups Just-Eat og Miinto som hhv. marketingchef og marketingdirektør.

Her på Ivækst bloggen vil Kasper dele ud af sin erfaring ift. digital strategi, internationalisering og skalering af digital marketing.

Du kan kontakte Kasper på Upjective Digital's hjemmeside eller via hans LinkedIn profil.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Founding Partner

Kasper Rasmussen arbejder til dagligt med rådgivning af danske og internationale virksomheder ift. digital strategi, international ekspansion og digital marketing hos det digitale konsulentfirma Upjective Digital. Tidligere har Kasper stået i spidsen for marketingindsatsen hos de succesfulde danske start-ups Just-Eat og Miinto som hhv. marketingchef og marketingdirektør.

Her på Ivækst bloggen vil Kasper dele ud af sin erfaring ift. digital strategi, internationalisering og skalering af digital marketing.

Du kan kontakte Kasper på Upjective Digital's hjemmeside eller via hans LinkedIn profil.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her