IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Journalistens tre overvejelser ved pressemeddelelser

Når du sender pressemeddelelser ud til medier, skal du sætte dig i modtagerens sted. Og her er der ikke tale om læseren - men journalisten eller redaktøren. De er nemlig din reelle modtager, når du skaber omtale for din virksomhed gennem pressemeddelelser.

Jeg har tidligere siddet på den anden ende af et dagblads redaktionsmail. Hver eneste dag skimmede jeg mail på mail igennem på jagt efter brugbart materiale. Tiden bag avisspalterne er uvurderlig, når jeg sender pressemeddelelser ud i håb om omtale til mine kunder. Jeg prøver hele tiden at gøre journalisterne tilfredse, så de hurtigt og nemt kan omsætte min pressemeddelelse til en brugbar historie.

Det kan du også gøre med tre centrale overvejelser.

Hvad er mediets faglige eller geografiske udgangspunkt?

Overvej altid, hvordan mediet placerer sig på markedet. Det er de færreste aviser, magasiner eller onlinemedier, der rammer bredt. Derfor skal du altid undersøge, hvad det enkelte medie skriver om.

Som journalist på flere ugeaviser skimmede jeg efter en geografisk placering i hver tilsendt mail. Der lander nemlig mange pressemeddelelser i redaktionens mailboks, som er sendt automatisk ud til samtlige medier. Nogle af de historier kunne måske bruges med en lokal vinkel. Men der er ikke tid til at opfinde den for hver pressemeddelelse. Derfor skal du servere den rette vinkel på et sølvfad for journalisten. De opfinder den sjældent selv.

Det er samme princip på det faglige plan. Fokuserer mediet på erhverv, livsstil eller lignende? Derfor skal du altid undersøge dit medie til bunds på forhånd. Det hjælper også dit fremadrettede arbejde med virksomhedens pr.

Hvornår rammer du bedst redaktionens mailboks?

Der er katastrofale dage og tidspunkter at sende pressemateriale ud på. Det er for eksempel til kæmpe frustration for journalisten, hvis I sender en pressemeddelelse ud dagen efter ugeavisens deadline, og historien er højaktuel. Dine dagsaktuelle nyheder skal også ud tidligt på dagen. Den linje gælder hele ugen.

De gode tidspunkter ændrer sig selvfølgelig fra medie til medie. Men hvis vi skærer alle over en bred kam, så er der nogle dage, der næsten aldrig går. Som udgangspunkt sender jeg ikke noget ud mandag eller fredag.

De fleste ugeaviser trykker tidligt på ugen, og derfor sættes avisen op fredag. Eller også er historierne allerede fundet til mandag morgen, hvor de lægges på siderne. Fredag er også helt generelt en travl dag på en tv-station eller et dagblad, som producerer stof til weekendens lavtbemandede dage. Derfor er succesraten virkelig lav på fredagsudsendelser.

Mandag er mailboksen fyldt til randen. Der lægger du din historie som en nål i en høstak. Lad være med det.

Hvordan er adgangen til jeres pressekontakt?

Den er simpel. Men det sker oftere, end du tror, at pressemeddelelsens centrale person ikke er til at fange. Alt for tit henvises der til en pressekontakt, som ikke kan træffes. Gør derfor alle relevante personer i virksomheden klar på, at de skal sidde ved telefonen hele dagen, når deres telefonnummer er i en pressemeddelelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Selvstændig jounalist 

Kasper arbejder med PR, journalistik og content marketing i virksomheden Ordkild.

Gennem pressemeddelelser, interviews, artikler og e-bøger fokuserer han på den gode historie, når virksomheder har noget på hjerte.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Selvstændig jounalist 

Kasper arbejder med PR, journalistik og content marketing i virksomheden Ordkild.

Gennem pressemeddelelser, interviews, artikler og e-bøger fokuserer han på den gode historie, når virksomheder har noget på hjerte.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her