Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Derfor kigger jeg efter skalerbare sideprojekter

Når man først lægger ud med at være selvstændig konsulent - som mig - handler det om at fylde ordrebogen. Det er kun fedt at kunne hente nok arbejde til at få det hele til at løbe rundt.

Men efter nogle år bliver det et problem. Når man arbejder på en timesats eller bare jonglerer en virksomhed ene mand, vil tiden altid blive et glasloft. Det er simpelthen begrænset, hvor meget du kan opnå på et døgn. Dermed er det begrænset, hvor meget du kan tjene, hvis du ikke kan gøre din indsats mere værdifuld - og altså dyrere udadtil.

Af den grund har jeg de seneste år bevæget mig væk fra de kerneopgaver, som jeg lagde ud med. Det er fortsat mit primære produkt at løse opgaver som konsulent, men nogle af timerne erstattes simpelthen af andre projekter. Her kigger jeg primært efter områder eller projekter, som ikke kobles direkte op på en timeløn eller konsulentydelse tidsmæssigt. Det skal være platforme, som kan give et fremtidigt afkast uden at være direkte afhængig af min tid.

Det kan være vores kontorfællesskab. I øjeblikket er timelønnen ussel i forhold til det arbejde, som lægges i kontoret. Vi gør det heller ikke for pengenes skyld. Det er et passionsprojekt, som vi deler og kan udvikle på i flok. Men med tiden er der mulighed for at have en passiv indtægtskilde. Vi opbygger en virksomhed, der ikke er direkte afhængig af vores kompetencer eller os som personer.

Det er ikke tilfældet, når jeg som journalist løser opgaver i mit eget ApS. Selvom jeg kan påvise god omsætning, positive resultater og fin likviditet, er virksomheden intet værd uden mig. Det er trods alt mine kompetencer, som jeg sælger. Dermed opbygger jeg en virksomhed, som ikke kan afsættes for noget værdifuldt, uden jeg følger med.

Der adskiller et projekt som kontorfællesskabet sig. På den måde opbygges der værdi i en virksomhed, mens der med tiden er udsigt til en indtægtskilde, der ikke er afhængig af, at jeg lægger x antal timer i en ydelse. 

Derfor arbejder mange selvstændige konsulenter også med affiliate marketing ved siden af deres virksomhed. Det kan give en lille indtægtskilde, som letter arbejdsbyrden ude i fremtiden, hvis man har succes med projektet. Præcis derfor har jeg en lille platform til at skrive om golfudstyr på. Jeg kommer aldrig nogensinde til at blive rig af det - eller overhovedet kunne leve af det. Men det kan måske gøre, at jeg kan arbejde en time mindre om ugen om to, tre eller fire år. 

Min tid frigøres, og glasloftet brydes skår for skår.

Det er altså endnu et eksempel på en projekt, som jeg ikke får direkte kapital ud af time for time. Til gengæld kan indtægten på sigt blive passiv og skalerbar ud over døgnets 24 timer. De selvsamme timer, der til dagligt begrænser mig som konsulent, specialist eller freelancer.

Vidste jeg dette, da jeg kastede mig ud i livet som selvstændighed, havde jeg helt sikkert spredt mit fokus lidt mere. Men jeg endte med at opbygge en fin konsulentvirksomhed for derefter at koble andre sideprojekter på sideløbende. Det vil jeg fremadrettet blive ved med for at kæmpe mod at være afhængig af døgnets 24 timer for at tjene min månedsløn.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Selvstændig jounalist 

Kasper arbejder med PR, journalistik og content marketing i virksomheden Ordkild.

Gennem pressemeddelelser, interviews, artikler og e-bøger fokuserer han på den gode historie, når virksomheder har noget på hjerte.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kasper Ørkild
Selvstændig jounalist 
Tags: Kommunikation

Tre centrale overvejelser til dine pressemeddelelser. 

Selvstændig jounalist 

Kasper arbejder med PR, journalistik og content marketing i virksomheden Ordkild.

Gennem pressemeddelelser, interviews, artikler og e-bøger fokuserer han på den gode historie, når virksomheder har noget på hjerte.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her