Tags: Administration, Salg
Jeg vil meget gerne dele et super interessant spørgsmål, jeg fik stillet her for nylig omkring content marketing og de artikler, jeg sidder med til daglig.
Siden content marketing som bekendt består af at udarbejde content af bedste, informative kvalitet med læserens bedste interesse for øje (som det burde være!), var der en kunde, som gerne ville vide:
”Jamen – hvis vi skriver alle vores fif på bloggen, mister vi så ikke kunder på det?”
Det er et rigtigt godt spørgsmål. Og lad mig bare omgå en typisk narrativ struktur og sige: ”Nej, det gør man ikke.”
Og her er hvorfor!
Det kan på papiret godt virke, som om det giver mest mening for én type shop at udføre CM, men ikke en anden. Tag f.eks. meganice.dk – det giver mening for dem at skrive artikler om eksempelvis dekoration af hjemmet, fordi de gennem deres ideer kan henvise helt eller delvist til egne produkter, som dermed er med til at drive salget.
Men hvad med f.eks. webdesignfirmaer eller virksomheder, som hovedsageligt lever af rådgivning? Hvilken værdi har en artikel, der hedder: ”Sådan laver du din egen webshop” frem for, at du kan sælge én til dem?
For at finde svaret på dette, er vi nødt til at kigge på typen af mennesker, som ville være interesseret i netop en artikel om at lave sin egen shop.
Der er grundlæggende 3 typer:
• Gør det selv personen
• Pilfingeren
• Tilbudssøgeren
Fælles for disse 3 er, at de leder efter information - men det er vidt forskellig, hvordan de bruger den! Se bare her:
Gør det selv personen leder efter måder, hvorpå han kan udføre arbejdet selv. Det er hans intention fra begyndelsen at udføre arbejdet selv, hvilket betyder, at han på intet tidspunkt var en reel mulig kunde. Der er altså intet tabt ved at give ham eller hende denne information.
Pilfingeren leder efter information, fordi han eller hun har en idé om, at vedkommende kan udføre i hvert fald noget af arbejdet selv. Denne type kunde søger information omkring et emne, men er eller bliver klar over, at der skal professionelle folk til noget af det. Og voila, der er en kunde blevet skabt!
Tilbudssøgeren har gjort op med sig selv fra starten, at det ikke er noget, vedkommende kan klare selv. Enten det - eller personen er klar over, at man næsten altid får bedre resultater ved at lade professionelle folk udføre arbejdet. Denne person søger i virkeligheden efter, hvem der er mest egnet til at udføre hans opgave, og der har du gennem din artikel allerede skabt en forbindelse.
Med andre ord – content marketing skaber kunder – og 'gør-det-selv’en ville have gjort det selv alligevel!
Content Marketing specialist, s360.dk
John Christensen har mange års erfaring med professionelle tekster og arbejder til daglig som content marketing specialist hos marketingsvirksomheden s360, der udbyder løsninger inden for søgemaskineoptimering, onsite-optimering og sociale medier.
John har en varieret hverdag, som består af en stor del tekstforfatning. Ligeledes arbejder han med hjemmesidedesign og grafisk design på tværs af forskellige brands.
John er desuden varetager for sitet www.zapp.dk. På IVÆKST Bloggen vil John bidrage med indlæg om marketing, e-handel og SEO.