Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan får du gratis eksponering på de sociale medier

Mange taler om, at man ikke længere kan få gratis eksponering på de sociale medier. At man ikke kommer nogle vegne uden at betale for at komme ud til sine fans og followers. Dette er jeg lodret uenig i. 

Lad mig fortælle dig hvorfor.

For 5 år siden var de sociale medier et drømmeland for os, der arbejdede med netop dette emne. Her var der pludselig en mulighed for gratis at ramme brugerne eller kunderne, der hvor de selv er. Kan man ønske sig noget bedre? Det virker til, at rigtigt mange stadig lever i denne drømmeverden. Og ja, det er ikke så let som det har været, men der er stadig masser af muligheder for at få gratis eksponering på de sociale medier.

Med min virksomhed Socialemedier.dk har jeg ikke brugt en eneste krone på betalte annoncer eller promovering af indlæg. Alligevel har jeg formået på 1 år at få en fanbase på tværs af de sociale medier på over 5.000 personer. Dette har nu givet mig mulighed for dagligt at komme ud til dem. Helt gratis.

Byg dit netværk

Det første led i den gratis eksponering er at bygge sit netværk. Her er det vigtigt at finde frem til de netværk, hvor man selv mener, at man har noget at komme med. Hvis du ikke kan komme på, hvad du skal på LinkedIn, så vil du aldrig få den gejst, det kræver for at få den rette penetrering. Sørg derfor for at finde de netværk, hvor du virkelig mener, at du har noget at komme med.

Når du har fundet frem til de 2-3 netværk, hvor du passer ind, så er det i gang med at give den gas. Undersøg det konkrete netværk og find ud af, hvordan folk taler, hvad folk liker eller deler på netop det netværk. Prøv at tilpasse dig. Men uden at blive som alle andre.

Nu kan du stille og roligt begynde at bygge dit netværk. Dette kan være igennem co-branding. Læg dig op af nogle kendte personer på det sociale medie, så du igennem dem kan brande dig selv. Skriv om emner, som er interessante for brugerne på dit valgte medie. Skriv om emner, der er relevante og som folk ønsker at diskutere.

Sørg for at interagere med andre brugere på de sociale medie. Du kan endda vælge at indgå samarbejder med nogle, så I begge kan øge jeres netværk.

Lav gratis indhold, der giver værdi til andre

Dette indlæg er jo faktisk et meget godt eksempel på gratis eksponering af mig selv og min side Socialemedier.dk. Det koster mig intet at skrive dette indlæg, og samtidig giver jeg læserne gode råd, som de også kan gøre brug af. Der er for alvor tale om win-win-promotion her (ved ikke om det er et ord. Det er det nu!).

Du kan starte med at skrive blogindlæg om de emner, som interesserer dig eller som du mener passer til mediet. Det kan også være, at du skal gæsteblogge på andres blog. På Twitter findes der rigtigt mange unikke segmenter (journalister, politiske interesserede, fodboldfanatikere, marketingfolk osv.). Det er derfor oplagt at prøve at ramme nogle af disse segmenter med dit blogindlæg, hvis det er det medie, du har valgt.

Det koster dig ikke noget at skrive et blogindlæg, og det koster dig ikke at lægge det på Twitter. Det koster tid og (blod, sved og tårer). Aarrh måske ikke helt. Men det kræver hårdt arbejde at få bygget dit netværk. Men effekten er til at mærke. Du vil hele tiden bygge på. Du vil få god feedback. Du vil forbedre din branding.

#winwinpromotion

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Founder 

Jeff B. Blaavand er ekspert inden for sociale medier og online markedsføring. Han har siden 2010 arbejdet med disse aspekter i hhv. sine egne virksomheder, samt for store danske online virksomheder som Trendsales, Billy's Billing og Just Eat. Jeff brænder for sociale medier og ejer desuden også siden Bureau.dk, hvor der bringes nyheder, guides og tips omkring netop dette emne.

Jeff vil her på bloggen dele ud af sin store viden omkring brugen af de sociale medier. Her vil der blive lagt vægt på strategisk brug af medierne. Der vil komme konkrete eksempler fra en marketing managers hverdag, ligesom Jeff vil dele ud af sine erfaringer fra hans egne virksomheder.

Jeff er i konstant i kontakt med, hvad der rør sig omkring de sociale medier. Han afholder selv kurser sociale medier, hvilket er med til at give ham et bredt synspunkt omkring emnet. Glæd dig til at følge med på IVÆKST Bloggen og bliv inspireret til at gøre det endnu bedre på de sociale medier.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jeff Blaavand
Founder 
Tags: Administration

Her er mit forslag til din sommeraktivitet: Få lavet eller opdateret din strategi for sociale medier

Founder 

Jeff B. Blaavand er ekspert inden for sociale medier og online markedsføring. Han har siden 2010 arbejdet med disse aspekter i hhv. sine egne virksomheder, samt for store danske online virksomheder som Trendsales, Billy's Billing og Just Eat. Jeff brænder for sociale medier og ejer desuden også siden Bureau.dk, hvor der bringes nyheder, guides og tips omkring netop dette emne.

Jeff vil her på bloggen dele ud af sin store viden omkring brugen af de sociale medier. Her vil der blive lagt vægt på strategisk brug af medierne. Der vil komme konkrete eksempler fra en marketing managers hverdag, ligesom Jeff vil dele ud af sine erfaringer fra hans egne virksomheder.

Jeff er i konstant i kontakt med, hvad der rør sig omkring de sociale medier. Han afholder selv kurser sociale medier, hvilket er med til at give ham et bredt synspunkt omkring emnet. Glæd dig til at følge med på IVÆKST Bloggen og bliv inspireret til at gøre det endnu bedre på de sociale medier.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her