Bloggen

Læg en strategi for dine sociale medier i sommerferien

Der er rigtigt mange brancher, hvor der ikke er så meget aktivitet i disse dage. Sommerferien er over os og folk sætter projekterne på hold. Dette betyder, at du måske ikke har helt så meget at lave, som du plejer. Det er derfor perfekt tidspunkt til at fordybe dig i de ting, som man ikke lige får gjort i hverdagen.

Her er mit forslag til din sommeraktivitet: Få lavet eller opdateret din strategi for sociale medier

Sådan kommer du i gang med din strategi

1. Vær flere om det – gerne andre uden kendskab til sociale medier

Det er altid fedest at være flere om at lægge en strategi for de sociale medier. Så hvis det er muligt, så hiv fat i en kollega og kast jer ud i en brainstorm. Det behøver ikke at være en person i virksomheden, der har styr på sociale medier i forvejen. Mange gange kommer de bedste idéer og strategier, når man tænker ud af boksen og ser strategien fra flere forskellige vinkler.

2. Brainstorm

Så kommer vi til nok den vigtigste del af sessionen. Brainstorm. Alt er muligt. Ingen begrænsninger. Ingen sure kunder, ingen mangel på penge. Det er bare med at få det hele på tavlen. Der kommer ofte sjove og interessante idéer ud af dette. Også idéer, der måske ikke kan lade sig gøre.

Det er mange gange de afledte idéer, der ender med at være dem, der vælges til sidst. Så vær åben og tænk ud af boksen.

3. Hvad vil vi gerne på de sociale medier?

Det er altid svært at svare på dette. Hvad vil vi egentlig på de sociale medier? Dog er det vel nok det vigtigste spørgsmål i hele strategien. Det er vigtigt at finde ud af, hvad formålet egentlig er med jeres færden på de sociale medier. Her er nogle spørgsmål, som man kan stille sig selv:

- Er vi der for at markedsføre virksomheden?
- Er vi der for at komme tættere på kunderne?
- Er vi der fordi kunderne er der?
- Er vi der fordi man skal være til stede på de sociale medier? (Dette er 100% NO-GO)

Osv., osv.

Når man ved, hvorfor man er på de sociale medier, så kan man nemmere finde frem til, hvordan man skal være på de sociale medier.

4. Hvilke medier skal vi være på?

Ud fra ovenstående brainstorm og afklaring af, hvad man vil med de sociale medier, så kan man stille og roligt begynde at finde ud af, hvilke medier, man ønsker at være på.

Her er det vigtigt at overveje, hvilke ressourcer, man har til at vedligeholde medierne. Det går jo ikke, at man er på alle sociale medier, hvis man ikke kan være der 100%. Så er det bedre at vælge 1-3 specifikke medier, hvor man kan giver den fuld gas.

5. Hvor er vores målgruppe?

Når man vælger, hvilke sociale medier, man ønsker at være på, så skal man selvfølgelig også tænke over, hvem man ønsker at ramme.

Dette er et punkt, der godt kan komme tidligere i forløbet. Det kommer meget an på den tankegang, man har. Ønsker man at tilpasse indholdet efter, hvor brugerne er, eller stoler man nok på sit indhold til, at det rammer brugerne på de medier, som man selv føler sig stærkest.

Under alle omstændigheder er det vigtigt at vælge sin målgruppe, så man kan målrette sit indhold mod disse. Ud fra dette kan man også finde frem til, hvor den specifikke målgruppe befinder sig.

6. Indhold, indhold, indhold

Når der er lagt en strategi for, hvorfor, hvordan og hvem, så skal der kigges lidt på indhold. Kan der opsættes en smart måde at kreere indhold?

Jeg arbejder meget med ugentlige eller månedlige brainstorms omkring indhold på de sociale medier. Her planlægger vi op til en måned ud i fremtiden. Dette giver masser af frihed, og man føler ikke det pres, der er, hvis man skal lave indhold fra dag til dag.

Få lavet en content kalender med idéer og konkrete begivenheder. Dette kan godt laves lang tid ud i fremtiden (6 måneder frem). Så kan man efterfølgende udfylde den løbende. Det er en god idé at notere store begivenheder ned, så man husker at lave content til det. Det kan f.eks. være Halloween eller hvis man ved, at virksomheden har fødselsdag. Så har man god tid til at lave det rette indhold, få styr på det grafiske og lægge en strategi for den kampagne.

Der er mange forskellige måder at lave en strategi på. Mit forslag er, at man få noteret svarene ned fra ovenstående spørgsmål, og ud fra det for formuleret nogle sætninger, som man kan holde sig til i løbet af året.

Så er content kalenderen også en vigtig del af din strategi. Du kan se en simpel måde at planlægge indhold på her

Forsat god sommer. Håber det gav lidt stof til eftertanke.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Founder 

Jeff B. Blaavand er ekspert inden for sociale medier og online markedsføring. Han har siden 2010 arbejdet med disse aspekter i hhv. sine egne virksomheder, samt for store danske online virksomheder som Trendsales, Billy's Billing og Just Eat. Jeff brænder for sociale medier og ejer desuden også siden Bureau.dk, hvor der bringes nyheder, guides og tips omkring netop dette emne.

Jeff vil her på bloggen dele ud af sin store viden omkring brugen af de sociale medier. Her vil der blive lagt vægt på strategisk brug af medierne. Der vil komme konkrete eksempler fra en marketing managers hverdag, ligesom Jeff vil dele ud af sine erfaringer fra hans egne virksomheder.

Jeff er i konstant i kontakt med, hvad der rør sig omkring de sociale medier. Han afholder selv kurser sociale medier, hvilket er med til at give ham et bredt synspunkt omkring emnet. Glæd dig til at følge med på IVÆKST Bloggen og bliv inspireret til at gøre det endnu bedre på de sociale medier.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jeff Blaavand

Founder 

Kom ud over rampen på de sociale medier. Sådan får du succes. 

Founder 

Jeff B. Blaavand er ekspert inden for sociale medier og online markedsføring. Han har siden 2010 arbejdet med disse aspekter i hhv. sine egne virksomheder, samt for store danske online virksomheder som Trendsales, Billy's Billing og Just Eat. Jeff brænder for sociale medier og ejer desuden også siden Bureau.dk, hvor der bringes nyheder, guides og tips omkring netop dette emne.

Jeff vil her på bloggen dele ud af sin store viden omkring brugen af de sociale medier. Her vil der blive lagt vægt på strategisk brug af medierne. Der vil komme konkrete eksempler fra en marketing managers hverdag, ligesom Jeff vil dele ud af sine erfaringer fra hans egne virksomheder.

Jeff er i konstant i kontakt med, hvad der rør sig omkring de sociale medier. Han afholder selv kurser sociale medier, hvilket er med til at give ham et bredt synspunkt omkring emnet. Glæd dig til at følge med på IVÆKST Bloggen og bliv inspireret til at gøre det endnu bedre på de sociale medier.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.