Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tips til at stige i Googles søgeresultater uden at bygge links

Det er ingen hemmelighed, at hvis du sælger produkter eller services på nettet, er det vigtigt at ligge højt i Googles søgeresultater. En af de mest brugte metoder til at forbedre en sides placering er at få links fra andre hjemmesider. Det hedder linkbuilding.

Linkbuilding er ikke nemt og kan koste en del, uanset om du køber dig til links eller producerer godt indhold og laver outreach. De fleste får SEO-firmaer til at gøre det, da det kræver et godt netværk og god erfaring.

Der er dog flere ting, du selv kan gøre for at klatre højere op i Googles søgeresultater. Dem vil jeg gennemgå i dette indlæg. Men husk, at links er en meget vigtig faktor, når du vil ranke godt i Googles søgeresultater.
 

Meta data: title og description

Meta data består af to ting: title (titel) og description (beskrivelse). Begge dele er vigtige, men særligt beskrivelsen bliver tit nedprioriteret. Det er vigtigt, at både titel og beskrivelse har den rigtige længde. De må hverken være for lange eller for korte. Du kan tjekke længden her for at se, om Google ”cutter” den.

I sidste ende handler det om to ting, når du skal skrive gode meta data:

At forstå hvad brugeren leder efter

Hvis du sælger tøj online, leder de fleste efter gode priser, og det er derfor optimalt at skrive i titlen, hvor meget man kan spare. Undgå ord som ’billigt’, da folk helst vil have godt tøj til lave priser – ikke bare billigt tøj.

Se fx cupsupply.dk, som har en side med Peter Larsen kaffe. Titlen refererer både til, hvor god kaffen er, og at det er gode priser. Du får en god kop kaffe til den bedste pris. I beskrivelsen kan du se, hvad du får, hvis du klikker ind på siden: Brandets værdier og historie, et stort udvalg og altid gode tilbud.

Et andet godt eksempel er, hvis du sælger babyudstyr såsom autostole. Her kan det være mere fordelagtigt at fokusere på sikkerhed frem for pris i din titel og beskrivelse, da det er det, de fleste forældre fokuserer på.

At fange brugerens opmærksomhed

Du kan med fordel begynde at bruge ikoner i dine titler og beskrivelser. Små flueben i beskrivelsen er et kendt trick, men et fedt og relevant ikon i titlen kan også tiltrække brugernes opmærksomhed.

Du skal bare google fx: ”kaffe emoji html” og så bruge hex decimal koden, når du laver din titel. Hvis du kopierer selve ikonet, kan det godt være, at dit CMS-system fjerner det automatisk.

Se også mit andet Ivaekst indlæg om struktureret data, og hvordan du kan få stjerner og FAQ på dine søgeresultater.
 

Interne og eksterne links

Mange hjemmesider har stadig for få interne links og udgående links eller generelt en forkert struktur. Man skal dog heller ikke overgøre det og linke til ting, som ikke er relevant. Her er, hvad du skal tjekke:

Sørg for, at du linker til relevante sider i din tekst og brug gerne forskellige ankertekster, så de ikke alle sammen er de samme.

Hvis du har en blog, kan det hjælpe at linke til din forfatterprofil fra hver artikel samt linke ud til dine andre profiler på nettet.

Link gerne til relevante sider, som forklarer noget, du nævner i din tekst.

Tænk på dit indhold som bobler med hver deres emne. Hvis du har en generel artikel om mekaniske ure og flere artikler, som går mere i dybden med emnet, er det endnu vigtigere, at de linker rundt til hinanden, hvor det giver mening.

Husk, at sider, der ikke har nogle interne links, ikke kan blive fundet af Googles crawler, og at sider, som er sat til ’no-index’, kan spilde din linkværdi, hvis du linker for meget til dem.

Du kan se et eksempel på gode interne links på min blog hypeandstyle.fr. Alle mine reviews linker ud til relevante kilder, og der er links til min ”about” side og mine andre profiler på nettet i hver artikel. Jeg sørger også for at nævne andre ure og linke til reviews af dem samt linke fra mine guides til forskellige reviews.
 

Mentions og no-follow links

I dag ser linklandskabet meget anderledes ud, end det gjorde for 10 år siden. Du kan købe links til din hjemmeside og dermed stige i Googles resultater. Det ved Google godt og prøver derfor konstant at finde nye værdier, der kan bruges til at måle en hjemmesides værdi. En af dem er mentions og nofollow links.

Et ”mention” (en omtale) betyder, at en anden hjemmeside nævner din hjemmeside uden at linke til den. No-follow links kan du læse mere om her.

No-follow links blev førhen anset som værende ligegyldige, men det ændrer sig langsomt – selvom der stadig er nogle, der mener, at de ikke har en effekt. Flere har dog bevist, at de kan få sider til at ranke udelukkende med no-follow links.

Den bedste strategi er at gå efter en god blanding af mentions, no-follow links og do-follow links.

Page load og pain points

Google begynder så småt at lægge mere vægt på, hvor hurtigt din sider loader, og hvor nem den er at interagere med.

Det betyder ikke, at det er en nem genvej til toppen af Google, hvis du bare gør din side hurtigere og nemmere at bruge. Det kan dog være effektivt for at komme lidt højere op end de konkurrenter, du måske ligger og slås med i toppen af søgeresultaterne.

Du kan med fordel bruge Google Lighthouse til at tjekke og fikse de ting, Google mener kan gøres bedre på din side.

Det er en god idé at have en webudvikler til at hjælpe dig, da mange hjemmesider i dag er bygget i CMS-systemer som WordPress, som ikke altid har plugins og værktøjer, der kan fikse alt. Friluft.dk er et godt eksempel på en hjemmeside, som er bygget i WordPress, men scorer godt i Lighthouse, fordi de har haft en god webudvikler til at rydde op på siden.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO ekspert / UX designer

Frederik er uddannet multimediedesigner og UX designer, men har arbejdet med SEO i 5 år for både store og små virksomheder. Han arbejder fuldtid hos Koah, et SEO-bureau, hvor han blandt andet hjælper med at udvikle et nyt SEO-værktøj. I sin fritid skriver han om tøj og ure på sin modeblog Hype & Style, hvor han blandt andet bruger sin tekniske viden til at drive trafik ind på siden.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Click through rate
Frederik Drost
SEO ekspert / UX designer
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

En nem måde at øge din CTR i Googles søgeresultater er at gøre dine resultater mere synlige. Men hvordan kan man gøre det på en nem måde?

SEO ekspert / UX designer

Frederik er uddannet multimediedesigner og UX designer, men har arbejdet med SEO i 5 år for både store og små virksomheder. Han arbejder fuldtid hos Koah, et SEO-bureau, hvor han blandt andet hjælper med at udvikle et nyt SEO-værktøj. I sin fritid skriver han om tøj og ure på sin modeblog Hype & Style, hvor han blandt andet bruger sin tekniske viden til at drive trafik ind på siden.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her