Tags: Økonomi
Som iværksætter har man typisk mange igangværende opgaver på samme tid, og det kan være endog meget svært at bevare overblikket over, hvad der er vigtigst for virksomheden, og samtidig fastholde motivationen og overblikket hos alle involverede.
Min erfaring som iværksætter er at stille knivskarpt på, i hvilken rækkefølge opgaverne skal løses, så de overordnede hensyn til motivation, overblik og prioritering, er til stede hele vejen i organisationen, stor som lille. Det er der ikke noget nyt i, men hvordan gør man:
Først skal de vigtigste områder i virksomheden defineres, altså hvilke områder er vigtige for virksomheden.
IVÆKST Artikel: 15 tips til at effektivisere din administration
Prioriter og evaluer
Som nystartet virksomhed kunne det f.eks. være:
Hvilken indflydelse har løsningen af opgaven for selskabets inddelt i f.eks. følgende grupper (Her er det jeres kreativitet, der afgør gruppernes navne). Hold jer til 5-7 områder:
- Likviditet | 30% | |
- Overskud | 20% | |
- Lancering | 10% | |
- Medarbejder tilfredshed | 15% | |
- Kunde tilfredshed | 25% |
Virksomhedens ledelse definerer vigtigheden af hvert område, altså hvilken score har det enkelte område i forhold til andre (i procenter hvor summen giver 100%).
IVÆKST Værktøj: 4 råd til at forebygge administrativt kaos
For at prioritere opgaver i forhold til hinanden, tager i f.eks. en gang om ugen (eller efter behov), og opdaterer jeres interne liste over opgaver, i har på to-do listen, og scorer hver opgave indenfor kategorierne fra 1-10, hvor 10 er højeste score.
Eksempel: Lancering af ny annonce for produkt X
- Likviditet | 5 | |
- Overskud | 3 | |
- Lancering | 7 | |
- Medarbejder tilfredshed | 2 | |
- Kunde tilfredshed | 6 |
I dette tilfælde får opgaven en samlet score på 30% af 5, 20% af 3, 10% af 7, 15% af 2 samt 25% af 6. Det giver i alt en score på: 4.6
Opgaverne sorteres på deres score, og løses fra toppen og ned. De reevalueres løbende, hvilket betyder, at der vil være projekter, der af nye omstændigheder ryger op på listen, og andre der ryger ned.
Ønsker ledelsen at ændre den overordnede prioritering, sker dette ved blot at ændre procentsatserne.
Serieiværksætter
Adm. direktør i SMART3D
Frank Rasmussen har i sin karriere skabt den ene succes efter den anden, blandt andet Image Scandinavia, Telmore og Bibob, som alle blev til vækstvirksomheder med mange arbejdspladser.
Moderne ledelsesstil, fagligt kompetente og engagerede medarbejdere med klare ansvarsområder og selvstændige beslutninger har drevet Frank Rasmussens teams mod væksten.
Samtidig har Frank Rasmussen arbejdet med høj grad af effektivisering i sine virksomheder, hvor omsætning pr. medarbejder altid har været imponerende højt.