Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Marketingtrends: Personlighed og WOKE

En af de ting vi så i 2018, var at firmaer begyndte at blande sig lidt mere politisk og vise personlighed. Der var mange eksempler, men det mest omtalte eksempel er Nike der åbent gik ud og lavede en kampagne med Colin Kaepernick for deres 30-års jubilæum for deres ”Just Do it” kampagne.

Til jer der ikke har fulgt med, kom der en stor ballade ud af at Kaepernick ikke ville stå op i mens de sang nationalsangen. Grunden var, at han ikke kunne stå inde for måden USA behandler farvede folk på.
Hele mediemøllen blev sat i gang, og sagen eksploderede i USA, pga. den udbredte nationalisme. Mange spåede at hans karriere ville være ovre, han fik dødstrusler og meget andet.

Nike valgte at støtte op om ham ved at bruge ham til kampagnen, hvilket fik folk til at dele videoer på twitter hvor de brændte deres Nike sko. Efter annonceringen faldt Nikes aktie med 4%.

Traditionelt set har brands holdt sig væk fra politik, men i en tid hvor USA's præsident ikke holder sig væk fra sport, har de valgt at vise nogle værdier ved at støtte en atlet, der tør udfordre status quo.

Nike har i øvrigt meldt ud at de har haft det bedste Q4 nogensinde, med en øget omsætning i USA. Nikes aktier har siden ramt en all time high, hvorefter aktierne faldt igen og efterfølgende steget pga. et godt Q4.
Nike er et sportsbrand der har attitude, og vurderet at budskabet ville ramme rigtig i deres segment. Du skal nok ikke ud og blande din forretning og politik sammen, men det er på tide at give dit brand noget personlighed i 2019.

Vi lever i en tid hvor folk følger personer og ikke firmaer. Flow TV bliver erstattet af youtube personligheder, unge folk ”liker” i høj grad instagram rollemodeller. Det er sjældent det er en dårlig ting for dit brand at skabe personlighed. Se bare på Martin Thorborg og Jesper Buch, de er ikke bange for at sige nogle kontroversielle holdninger åbent, folk elsker dem for det, de har skabt sig en følgerbase, der kan relatere deres holdninger, og jeg tror aldrig nogensinde deres forretninger er gået bedre end nu.

Konkrete tips:
1. Du har forhåbentlig allerede en nogenlunde ide om dit segment, hvis ikke er det en vigtig øvelse, med mange af gode råd online.
2. En af de nemmeste metoder at vise personlighed er via ansvar, mit sidste blogindlæg handlede om hvordan man kan skabe personlighed baseret på CSR. Det er et ganske udmærket sted at starte.
3. Er der ansigt på din virksomhed? Det er en gammel taktik, men den virker. Bodylab gør det på deres facebookvideoer, Bilka gør det i reklamer og vi kender alle sammen Peter fra Leasy.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO hos compware.dk

https://compware.dk/

Eric er uddannet Cand.Merc i marketing, og arbejder til daglig som CEO for Compware.dk. Han har været iværksætter i 7 år, og både fejlet og solgt virksomheder.

Eric er på Ivækst bloggen for at dele ud af sin teoretiske og praktiske erfaring inden for Markedsføring.

Linkedin

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Eric Frederiksen
CEO hos compware.dk
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvorfor bør du lave en virksomhedsprofil og en CSR-strategi? 

CEO hos compware.dk

https://compware.dk/

Eric er uddannet Cand.Merc i marketing, og arbejder til daglig som CEO for Compware.dk. Han har været iværksætter i 7 år, og både fejlet og solgt virksomheder.

Eric er på Ivækst bloggen for at dele ud af sin teoretiske og praktiske erfaring inden for Markedsføring.

Linkedin

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her