Hvis du har et forhold med dine kunder, så er det på tide at lave en CSR-strategi. Det er vigtigt for alle at lave en CSR-strategi, dog er det mindre vigtigt for nogle. F.eks. Facebook, sandheden er at du bruger Facebook næsten uanset hvordan de opfører sig (Jeg har ikke lagt mærke til mange af mine venner er forsvundet efter deres sidste shitstorm). Hvis du derimod ejer en webshop eller lignende hvor det er vigtigt for dig at fastholde dine kunder, samt tilføje et nyt sellingpoint. Er din virksomhedsprofil rigtig vigtig.
CSR bliver traditionelt set kigget på som en omkostning, der er meget svært at tjene hjem. - men flere videnskabelige artikler understøtter, at det kan få kunder til at betale mere, og få dem til at acceptere dine priser er højere end konkurrentens (og der er ingen der har lyst til at konkurrere på pris, på nær Amazon.). Baseret på min kandidat opgave som på almindeligt dansk omhandlede: ”Køb af ting i spil, som du ikke behøver, og ikke giver dig en fordel i spillet.” F.eks. at ændre farven på noget i et spil for rigtige penge. Her viste resultatet følgende 2 ting:
1. 2 ud af 3 af de grupper af folk der købte mest i spillet, støttede firmaets mission og vision.
2. Folk købte selvom de var uenige med nogle valg spillet have taget, men hvis de var enige købte de mere.
Din virksomhedsprofil og CSR er din mission og vision. Hvorfor startede du din forretning, hvad vil du gøre bedre og ændre? Det er vigtigt du kommer med noget ægte. Den Amerikanske fast food kæde Wendys vision er: ”To be the quality leader in everything we do”. Problemet med den vision er, at når jeg køber en burger til 2$ tror jeg ikke på ovenstående.
CSR er ikke noget du skriver på din hjemmeside og så glemmer, det er noget du rent faktisk gør, og det ville være et kæmpe plus hvis det stemte overens med din virksomhedsprofil.
Hvis du f.eks. laver produkter af træ, så plant nogle træer.
Hvis du sælger sportstøj, så støt lokalsporten.
Hvis du sælger prisvenlige ting, så giv noget væk til egentlig mødre der ikke har råd til det du sælger.
Ovenstående er et glimrende værktøj til at blive mere end bare en webshop/forhandler. Pludselig bliver du noget som dine kunder kan identificere sig med, og så ser de igennem fingrene med dine priser.
CEO hos compware.dk
https://compware.dk/
Eric er uddannet Cand.Merc i marketing, og arbejder til daglig som CEO for Compware.dk. Han har været iværksætter i 7 år, og både fejlet og solgt virksomheder.
Eric er på Ivækst bloggen for at dele ud af sin teoretiske og praktiske erfaring inden for Markedsføring.