Bloggen

Kom i gang med din egen webshop: Hosted vs. ikke-hosted shop

Tags: IT, Salg

Dette blogindlæg er udarbejdet i samarbejde med Digital marketing specialist Mads Lemvigh

 

Står du lige på tærsklen til at springe ud som nyudklækket iværksætter med egen webshop, eller er det måske et nyt iværksættereventyr, der venter? Når du skal starte din egen webshop, er der mange ting at holde styr på, og det kan synes uoverskueligt. I bund og grund handler det om at finde den bedst mulige platform til at sælge dine produkter - og det bedste er naturligvis et vidt begreb. Derfor vil vi gøre det lidt nemmere for dig at navigere rundt i landskabet og har derfor set på de to overliggere: hosted og ikke-hosted shop (open source).

Hosted shop er en platform, der er skabt af nogle udviklere, som gerne vil have dig til at betale en abonnementspris for at benytte deres software. Det er et mere eller mindre lukket system, men du har dog selv mulighed for at rette i de pågældende skabeloner. Disse er udviklet, og der er typisk en del skabeloner, du kan vælge frit mellem. Her er masser af hjælp at hente, og denne løsning er særdeles velegnet til dig, der ikke har forstand på teknik - og heller ikke agter at bruge din tid på det.

Ikke-hosted shop (open source) er et stykke software, der er udviklet til at kunne en hel masse. Det forudsætter typisk ret stor teknisk indsigt og lysten til at drive det. Mange af dem er gratis, og der er store communities, hvor der udveksles erfaringer, så platformene kan blive bedre. Her er ingen begrænsninger, da der findes et hav af dygtige udviklere, der kan skabe nye tiltag og løsninger. Har du derimod ikke en teknisk baggrund, kan det vise sig at blive en meget dyrere løsning sammenlignet med en hosted shop. De fleste open source systemer skal der kodes en hel del til, før du kan benytte indholdet heri.

Vælg en platform, der passer til dine behov. Har du tid og lyst til at rode ved det bagvedliggende, er open source måske svaret for dig. Har du ikke, er en hosted shop måske det bedste valg. Priserne på en hosted shop kan ligge på alt fra 2-300 kroner pr. måned til langt over det dobbelte. Open source er som sagt ofte gratis, men det koster naturligvis mandskabstimer at få det lavet præcis, som du vil have det. Nogle af dem skal der betales en licenspris til.

Startkapital for at komme godt i gang med din egen webshop kan være så lav som et par hundrede kroner til flere tusinde. Dermed ikke sagt, at jo dyrere det er, jo bedre bliver den. Det handler i højeste grad om dine produkter og din evne til at sælge varen rent markedsføringsmæssigt.

Gratis markedsføring er et godt sted at starte. Få oprettet dig de relevante steder, hvor du ved, at din målgruppe befinder sig. Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram og andre steder, hvor du har et kundesegment. Det behøver nemlig ikke at koste penge i starten, når du skal markedsføre dig. Giv fx, med fast frekvens, dine potentielle kunder et godt blogpost, så de mærker din tilstedeværelse - og du begynder at øge din egen online tilstedeværelse signifikant.

Slå dine konkurrenter ved at være mere målrettet og snæver i din approach. Ved at være rigtig god til måske én eller få ting, kan du blive 100 meter mester og ekspert i det, du tilbyder. Ved at favne for bredt ender du med at blive generalist. Skab et stærkt brand ved at være fokuseret og hold dig til din målgruppe. En kødkniv er skarp til at skære kød - den er knap så god til at skære grøntsager og urter.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Content Manager, DanDomain

Dennis Wormark Larsen er opererende Content Manager i IT-virksomheden DanDomain. Han har en journalistuddannelse bag sig med speciale i storytelling, men har sidenhen arbejdet i godt syv år med marketing og branding af virksomheder. Til dagligt arbejder han også med SEO og AdWords i DanDomain regi og varetager al virksomhedens eksterne og interne kommunikation. Desuden er han selv iværksætter ved siden af med egen tekstforfattervirksomhed, wordmark.dk.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Content Manager, DanDomain

Dennis Wormark Larsen er opererende Content Manager i IT-virksomheden DanDomain. Han har en journalistuddannelse bag sig med speciale i storytelling, men har sidenhen arbejdet i godt syv år med marketing og branding af virksomheder. Til dagligt arbejder han også med SEO og AdWords i DanDomain regi og varetager al virksomhedens eksterne og interne kommunikation. Desuden er han selv iværksætter ved siden af med egen tekstforfattervirksomhed, wordmark.dk.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.