Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan sikrer du overblik og retning i din virksomhed

Kender du det, at du i en travl hverdag spæner afsted uden rigtig at stoppe op og mærke efter, om du nu også har travlt med det rigtige?

Så er du ligesom alle os andre.

Et godt fif kan være, at du simpelthen booker en fast fredag formiddag hver måned til en mental helikoptertur. 

Det har tre klare fordele:

1) Du vil få følelsen af selv at styre din forretning i en positiv retning med meningsfulde opgaver og ressourcegivende mennesker omkring dig.

2) Du vil opleve glæden ved at få en hverdag, hvor du bruger dig selv bedst muligt.

3) Du vil få mere overblik, overskud og positiv energi.

Trin 1: Lær af dine oplevelser
Tænk tilbage – og understøt evt. din hukommelse med et kig i kalenderen. Hvad var det, der særligt rykkede i den forgangne periode?

• Gode mennesker omkring dig:

Var der nogle mennesker, der viste sig at være særligt gode at have i dit netværk eller som var fantastiske at arbejde sammen med?

Vurder hvordan du kan og vil bruge dem i højere grad fremover.

• Attraktive opgaver/kunder:

Var der nogle opgaver eller kunderelationer, der viste sig at være særligt sjove, spændende, motiverende og lønsomme?

Vurder, hvordan du kan og vil arbejde for at få flere af dem fremover.

• Din rolle, arbejdsform, metode og kommunikation:

Kan du se et mønster i, hvordan dine særlig gode dage så ud? Indtog du en bestemt rolle, løste du opgaverne på en bestemt måde? Gjorde du det alene eller sammen med andre? Og kommunikerede du på en særlig måde med dine samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere?

Vurder hvordan du kan og vil udnytte kendskabet til dig selv og skabe endnu flere gode dage fremover.

Trin 2: Sæt mål på tavlen og handling i kalenderen
Med udgangspunkt i dine overvejelser i Trin 1, skal du nu omsætte din læring til handling.

Svar derfor på spørgsmålene:

• Hvad er det bedste, jeg kan gøre for mig selv den næste måned?

Skriv svaret i 1-3 bullets på din opslagstavle.Og sæt aktiviteter i kalenderen, der sikrer dig, at der kommer handling bag ordene.

• Hvad er det bedste, jeg kan gøre for min forretning i den næste måned?

Skriv svaret i 1-3 bullets på din opslagstavle. Og sæt aktiviteter i kalenderen, der sikrer dig, at der kommer handling bag ordene.

Månedligt mentalt overblik
Jeg tror på, at vi alle kan få større succes og glæde i (arbejds-)livet, hvis vi fokuserer på dét, vi brænder for. Og at vi alle er i stand til at skabe langt flere dage, hvor vi er den bedste udgave af os selv. Ét af værktøjerne er en månedlig mental helikoptertur. God fornøjelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Ekspertrådgiver i virksomhedsledelse og kommunikation

Christina ejer virksomheden Assonans, som har specialiseret sig i at bringe begejstringen tilbage i landets mindre og mellemstore virksomheder.  Mange af disse virksomheder etableres af en begejstret ildsjæl, men alt for mange af dem mister også deres oprindelige gejst, fordi hverdag og udfordringer får lov til at tage over, og værdierne forsvinder.

Med Christina får man lagt en ledelses- og kommunikativ strategi baseret på virksomhedens unikke DNA – eller som Christina kalder sit værktøj; SMIL: Spiselig strategi, Målrettet kommunikation, Individuelle styrker, Løbende læring.

Christina har en fortid som projektleder og kommunikationschef både i det private erhvervsliv og i store offentlige myndigheder. Hun har derfor indgående erfaring med at bevæge sig fra strategisk til operationelt niveau i organisationer, hvor forandringer løbende påvirker kunder, marked, ledelse og medarbejdere.

Ved siden af Assonans holder Christina workshops og er aktiv netværker i forskellige erhvervsorganisationer. Hun blev bl.a. hædret som ”Notable Networker of the Year 2013” for sin indsats i BNI (Business Network International).

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ekspertrådgiver i virksomhedsledelse og kommunikation

Christina ejer virksomheden Assonans, som har specialiseret sig i at bringe begejstringen tilbage i landets mindre og mellemstore virksomheder.  Mange af disse virksomheder etableres af en begejstret ildsjæl, men alt for mange af dem mister også deres oprindelige gejst, fordi hverdag og udfordringer får lov til at tage over, og værdierne forsvinder.

Med Christina får man lagt en ledelses- og kommunikativ strategi baseret på virksomhedens unikke DNA – eller som Christina kalder sit værktøj; SMIL: Spiselig strategi, Målrettet kommunikation, Individuelle styrker, Løbende læring.

Christina har en fortid som projektleder og kommunikationschef både i det private erhvervsliv og i store offentlige myndigheder. Hun har derfor indgående erfaring med at bevæge sig fra strategisk til operationelt niveau i organisationer, hvor forandringer løbende påvirker kunder, marked, ledelse og medarbejdere.

Ved siden af Assonans holder Christina workshops og er aktiv netværker i forskellige erhvervsorganisationer. Hun blev bl.a. hædret som ”Notable Networker of the Year 2013” for sin indsats i BNI (Business Network International).

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her