Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Gør kedelig lovgivning til cool business

Der er vel næppe noget, der kan få det til at løbe koldere ned af ryggen på en iværksætter, end når fokus bliver flyttet fra den idé, man brænder for, til alverdens regler, restriktioner og begrænsende lovgivning. Men vender man blikket på lovgivningen, kan aktivt brug af reglerne faktisk vise sig at være den afgørende faktor for, hvorvidt din netbutik bliver en succes eller ej. Hør her hvordan.

 

Derfor skal du være glad for at betale fragten

Ifølge lovgivningen skelnes der i forbindelse med fragt mellem reklamation og fortrydelse. Ved reklamationer betaler netbutikken fragten begge veje, mens det ved fortrydelse er kunden selv, der betaler for at sende varen retur.

At du som erhvervsdrivende overhovedet skal betale hele eller en del af fragten kan virke uretfærdigt, da det jo ikke er en omkostning, man har i de fysiske butikker. Sagen er bare den, at når man driver en netbutik, så kan man ikke bruge den logik, der gælder i detailbutikkerne. Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, er der nemlig en række barrierer, som kunden tager stilling til inden han eller hun vælger din netbutik fremfor en fysisk butik, og det at netbutikken betaler fragten retur, fjerner en af disse barrierer.

Det du i stedet bør gøre er, at udnytte den viden, der allerede findes om danskere, der shopper på nettet. Hver fjerde synes nemlig at netbutikkernes leveringsomkostninger er for høje, og 85 % tillægger endda fragten stor eller afgørende betydning, når de handler på nettet. Nogle netbutikker, som f.eks. skobutikken Brandos, er derfor gået skridtet videre og tilbyder fri fragt begge veje. Det er meget muligt, at man på den måde kommer til at tabe penge på enkelte kunder, men hvad enten man driver forretning på nettet eller i den fysiske verden, er det helheden og ikke det enkelte salg, man bør kigge på.

Kort sagt, så handler det om at gøre det så let og problemfrit at handle i din netbutik. Det er også derfor at storcentre som Fields eller Fisketorvet ikke ligger lige midt i centrum af København, men i stedet finder et sted med gode tilkørselsforhold og masser af parkeringspladser til kunderne.

 

Kunder der fortryder købet, er ikke fjenden

Ifølge dansk lov har alle forbrugere, der handler på en netbutik, krav på at modtage fyldestgørende oplysninger om deres fortrydelsesret. Dette skal oplyses på et såkaldt blivende medie, du som erhvervsdrivende ikke sidenhen, har mulighed for at ændre i. Det kunne f.eks. være et vedhæftet PDF dokument eller som en del af ordrebekræftelsen.

Når man har solgt en vare, er det måske ikke det mest naturlige straks at fortælle kunden, hvordan han eller hun kan fortryde købet. Kunden ønsker dog med stor sandsynlighed at fortryde sit køb, hvad enten du har givet informationen eller ej, så hvorfor ikke gøre det så let som muligt. Bliver processen omkring fortrydelse lang og besværlig, og føler man sig dårligt informeret, så vælger kunden højst sandsynligt ikke dig, næste gang der skal købes.

Vil du virkelig gøre det nemt for kunden, kan du gå skridtet videre og vedlægge en udfyldt returkuvert eller lignende sammen med varen, når du sender den til kunden. Gør du det, kan du være helt sikker på, at kunden tænker positivt om din nye netbutiks kundeserviceniveau. Og en af de bedste ting ved glade kunder er, at de som regel kommer igen.


Færre nyhedsbrevsmodtagere er en god ide

Dine kunder skal ifølge loven selv aktivt tilmelde sig dit nyhedsbrev, og selvom det måske vanskeliggør at få tilmeldingerne til at strømme ind, er det faktisk en fordel for dig ikke at have så mange læsere, så længe disse læsere har en reel interesse i dig, din netbutik og dine produkter.

Umiddelbart kunne det jo ellers lyde som en god idé med tusindvis af nyhedsbrevsmodtagere, som du kan bombardere med alle dine gode tilbud og spændende nyheder. Især som nystartet kan det være en kamp at få en masse kunder i butikken og derfor er det let at lade sig friste af smutveje og lidt for fikse løsninger. Spamreglerne er desuden et af de områder, der hyppigst bliver givet bøde for overtrædelse af.

Sagen er bare den, at du ikke kan føre ordentlig statistik på åbnings- og clickrater, hvis 80 % af modtagerne egentlig ikke ønsker dit nyhedsbrev, og bare sletter det hver gang. Målrettet arbejde med effektmåling af de forskellige nyheder til lige nøjagtig dem, som reelt er interesserede, er til gengæld en sikker vej til flere salg.

Med et fokus på kvalitet fremfor kvantitet i dine modtagerlister undgår du også et problem, som kan have en ret negativ konsekvens for dig. Mange mailprogrammer er nemlig rigtig hurtige til at rubricere dine nyhedsbreve som spam, hvis en stor del af dem alligevel aldrig bliver åbnet.

e-mærkets anbefaling til dig er derfor, at bruge lidt tid på at sætte dig ind i de væsentligste regler og fokusere på hvordan reglerne skaber værdi for dine kunder, fremfor at fokusere på hvordan loven gør det sværere at drive netbutik.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er den danske certificeringsordning, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende.

e-mærket er en nonprofit organisation stiftet i 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK, og sammen med de certificerede webshops arbejder vi hver dag for at skabe trygge og tillidsfulde rammer for den gode købsoplevelse. 

Alle e-mærkede webshops har fri adgang til juridisk vejledning og bliver løbende kvalitetssikret af e-mærkets jurister for at sikre kunderne en tryg og gennemskuelig e-handel.

Læs mere om e-mærket her

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Caroline Appleyard
Chefjurist hos e-mærket
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Guide: Sådan kommer du i gang med din webshop. Render du rundt med idéen til Danmarks næste store netbutiksucces, men er i tvivl om, hvordan du kommer bedst i gang, så har jeg 10 gode råd til dig her.

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er den danske certificeringsordning, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende.

e-mærket er en nonprofit organisation stiftet i 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK, og sammen med de certificerede webshops arbejder vi hver dag for at skabe trygge og tillidsfulde rammer for den gode købsoplevelse. 

Alle e-mærkede webshops har fri adgang til juridisk vejledning og bliver løbende kvalitetssikret af e-mærkets jurister for at sikre kunderne en tryg og gennemskuelig e-handel.

Læs mere om e-mærket her


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her