Bloggen

10 gode råd til opstart af netbutik


Der er meget at holde styr på, når drømmen om at starte en netbutik skal realiseres, og at det kan virke uoverskueligt for de fleste, er ingen overraskelse. Så render du rundt med ideen til Danmarks næste store webshop succes, men er i tvivl om, hvordan du kommer bedst i gang, så har jeg lavet en liste til dig.

Udover at din online markedsføring er alfa omega for din succes, så har jeg her 10 gode råd til dig.

Er du ikke i gang med at markedsføre dig online endnu? Så klik her.

 

1) Den gode leverandøraftale: En god aftale med dine leverandører handler om mere end bare pris. Vær opmærksom på at mange leverandører som standard giver et års reklamationsret, selvom du til forbrugerne er forpligtet til at give to år. Det betyder, at det er dig, der står med regningen, hvis kunden reklamerer efter et år, også selvom fejlen er leverandørens. Undersøg derfor altid markedet for leverandører, der er villige til at forhandle en endnu bedre aftale på plads. Altså en aftale der indeholder mere end den rette pris.

 

2) Den rigtige shopløsning: Der findes et hav af forskellige shopløsninger på markedet. Hvilken der passer bedst til din kommende netbutik skal jeg ikke gøre mig klog på, men det kan dog være en god ide at vælge en løsning fra et af de mere etablerede udbydere af shopløsninger, og en løsning hvor du er sikker på, at de kan imødekomme den danske lovgivning.

 

3) Korrekte handelsbetingelser: Det giver lidt sig selv, at man skal overholde dansk lovgivning, men når det kommer til dine handelsbetingelser, er der rigtig mange ting du som erhvervsdrivende, har pligt til at oplyse om. Du kan vælge selv at lave dem fra bunden, men så er det med at holde tungen lige i munden. Du kan også få en advokat til at udarbejde dem for dig; i den forbindelse er det dog værd at huske på, at et advokatsalær hurtigt kan løbe op, og at der måske var et andet sted pengene gjorde mere gavn. 

 

4) Indløsningsaftale: Du vil selvfølgelig gerne have penge i kassen, og det kræver, at du bliver godkendt af leverandør af indløsningsaftaler. Der er mange forskellige udbydere af indløsningsaftaler. Udbyderen af dit webhotel kan ofte hjælpe med, hvor du ansøger om en indløsningsaftale.

 

5) Den gode kundeservice: Hvordan man end vender og drejer det, så er det langt billigere at holde på de kunder, man allerede har end at lokke nye til. Kundeservice er måske det vigtigste parameter i forhold til lige nøjagtig det, men desværre også noget man let kommer til at glemme i en travl hverdag. Det drejer sig for det første om at holde, hvad man lover. Udover at den aftale man har indgået med kunden naturligvis er gældende rent juridisk, så er der ikke noget mere ødelæggende, end når rygtet om et dårligt serviceniveau begynder at sprede sig som ringe i vandet, og især på nettet kan den slags gå meget hurtigt. For det andet er der langt gladere kunder i at overgå deres forventninger fremfor ikke at leve op til dem. Så lov hellere for lidt end for meget.

 

6) Betalingsmuligheder: Det er vigtigt at tage stilling til hvilke betalingsmuligheder man giver sine kunder. Det koster altid et gebyr for dig at tilbyde betaling med betalingskort, og du skal være opmærksom på, at det gebyr må du ikke pålægge dine kunder. Kun hvis der er tale om et firmakort, må man overvælte et kortgebyr på kunden. Mange webshops tilbyder endvidere mulighed for at kunderne kan finansiere deres køb, eller få delt deres betalinger op. Her skal man som webshop holde tungen lige i munden, for der er skrappe krav til hvad man skal oplyse som webshop i den forbindelse. Der er hjælp at hente der hvor du køber ydelsen.

Men den vigtigste tommelfinger regel er, at du som udgangspunkt ikke må hæve pengene før varen er afsendt.

 

7) Fragt: Et af de vigtigste konkurrenceparametre, som rigtig mange glemmer, er fragten, og det betyder ikke nødvendigvis at den skal være gratis. En mulighed kunne være at vedlægge en returlabel, der gør det let for kunden at returnere varen, hvis han eller hun skulle have fortrudt. I forhold til fragt er det også en god ide at lave en aftale med Post Danmark eller et andet fragtfirma. På den måde bliver det både billigere og nemmere for dig og dine kunder. Endelig glemmer mange netbutikker at budgettere med de fragtudgifter, der er forbundet med fortrydelse og reklamation. Så selvom du synes, at du leverer verdens bedste produkt, er det vigtigt at være indstillet på, at du af og til får en vare retur, og at kunden ved fortrydelse også har krav på tilbagebetaling af leveringsomkostningerne.

 

8) Nyhedsbreve: Et nyhedsbrev er en rigtig god måde at engagere dine kunder og gøre opmærksom på nye produkter og fordelagtige tilbud på. Vil du undgå sure kunder og klagesager, er det dog vigtigt, at potentielle modtagere selv aktivt tilvælger at modtage dit nyhedsbrev. Ja, det modsatte er faktisk ulovligt. Du må for eksempel ikke snige det ind i dine forretningsbetingelser, som en del af det man siger ja til, når man accepterer et køb eller krydse boksen omkring nyhedsbrev af på forhånd. Derudover bør du selvfølgelig sørge for en vis grad af forventningsafstemning; fortæl hvor tit man kan forvente at modtage nyhedsbrevet, hvad det typisk indeholder og at man selvfølgelig altid let og uden besvær kan framelde sig igen.

 

9) Salg til udlandet: Flere og flere danskere handler på udenlandske netbutikker, så det er vel kun på sin plads, at vi hiver nogle kunder den anden vej. Der er dog en række ting, det er vigtigt at huske på i den forbindelse. F.eks. kan det hurtigt blive dyrt i fragt ved reklamationer og fortrydelse hvis kunden bor i Italien eller USA. Af samme årsag er der rigtig mange danske netbutikker, der ikke fragter til Grønland og Færøerne. Her ligger måske en gylden forretningsmulighed, hvis du skruer dit koncept rigtigt sammen. Men vigtigst af alt, du skal tage stilling til hvilke lande du leverer til. Når du sælger varer, kan du nemlig  ikke nægte en forbruger eller virksomhed fra et andet EU-land at købe dine varer eller tilbyde dem at købe på andre vilkår på grund af kundens nationalitet Du har derimod ikke pligt til at levere varerne til dem, hvis de bor i et land, du ikke tilbyder levering til. 

 

10) Hvorfor vælge din butik? Sidst, men ikke mindst, gælder det selvfølgelig om at skille sig ud, da der indenfor rigtig mange varegrupper er meget stor konkurrence. Så har du fri fragt, ekstra lang fortrydelsesret, 24 timers kundeservice eller går en del af overskuddet til velgørenhed, så husk at fortælle om det hver eneste gang du får chancen, og gør det tydeligt på din webshop, hvad det er der adskiller dig fra alle de andre.

 

Jeg håber, at mine råd har givet dig blod på tanden, så du kan gøre din idé til virkelighed og blive en del af den hurtigt voksende gruppe af succesfulde danske netbutikker.

Husk at du som IVÆKST bruger har adgang til en Google AdWords voucher, hvor du kan få op til 900 kr. til annoncering. På den måde er du godt på vej til at kickstarte din netbutiks online tilstedeværelse og succes. Læs mere og få din voucher her.

Bloggen er opdateret i september 2020.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er den danske certificeringsordning, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende.

e-mærket er en nonprofit organisation stiftet i 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK, og sammen med de certificerede webshops arbejder vi hver dag for at skabe trygge og tillidsfulde rammer for den gode købsoplevelse. 

Alle e-mærkede webshops har fri adgang til juridisk vejledning og bliver løbende kvalitetssikret af e-mærkets jurister for at sikre kunderne en tryg og gennemskuelig e-handel.

Læs mere om e-mærket her

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Caroline Appleyard

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
IT, Jura, Salg

Aktivt brug af regler, restriktioner og lovgivninger kan faktisk vise sig at være den afgørende faktor for, hvorvidt din netbutik bliver en succes eller ej. Hør her hvordan.

Chefjurist hos e-mærket

e-mærket er den danske certificeringsordning, der arbejder for tillidsfuld e-handel mellem kunder og erhvervsdrivende.

e-mærket er en nonprofit organisation stiftet i 2000 af Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, DI, FDIH, Finansrådet, Dansk IT og HK, og sammen med de certificerede webshops arbejder vi hver dag for at skabe trygge og tillidsfulde rammer for den gode købsoplevelse. 

Alle e-mærkede webshops har fri adgang til juridisk vejledning og bliver løbende kvalitetssikret af e-mærkets jurister for at sikre kunderne en tryg og gennemskuelig e-handel.

Læs mere om e-mærket her

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.