Bloggen

En let tilgang til User Experience

Det er vigtigt at arbejde med User Experience. Det giver dine brugere en god oplevelse, og øger derved din konvertering. Her kan du spare mange penge på dit markedsføringsbudget.

Du skaber en god brugeroplevelse ved at se din hjemmeside med forbrugerens øjne. Her er de allermest fundamentale punkter, du skal tænke over:

Skab overblik
Hvis du driver en stor webshop med mange kategorier, er der en fin chance for, at der er noget for en hver forbrugers smag. Alligevel kan det godt skræmme forbrugeren væk – måske føler forbrugeren sig tabt i de mange muligheder, og går i stedet hen på en mindre og mere overskuelig webshop.

Derfor er det vigtigt at skabe overblik, især for de kunder som ikke er vant til at begå sig på din side. Lad fx vær med at vise en helt masse produkter på forsiden, da det forvirrer mere, end det gavner, i hvert fald hvis forbrugeren ikke er komfortabel med din side endnu. I stedet vil det være en god idé at skabe et overblik over sidens indhold og gøre det let for de besøgende at finde lige præcis det produkt, de leder efter.

Det er ganske simpelt at skabe et godt overblik. Se fx online tøjbutikker som Boozt.dk. På deres forside har de link til tøj for kvinder, mænd og børn, alle above the fold. Under hver sektion viser de forskellige tøjkategorier samt deres mest populære brands og bedst sælgende produkter. Helt enkelt.

Vis den mest basale information klart og tydeligt
I forlængelse af at skabe overblik bør du også sørge for, at den vigtigste og mest basale information om din virksomhed fremgår klart og tydeligt.

Igen er det helt simple ting: Hvilke ydelser tilbyder din virksomhed? Hvordan får man kontakt til jer? Den slags oplysninger bør være let tilgængelige. ”Ja, no shit,” tænker du måske – men skræmmende mange hjemmesider gør det faktisk meget sværere for forbrugeren, end det burde være at finde de her helt basale oplysninger. Og der er ikke noget mere irriterende som forbruger end at skulle ud på en længere skattejagt bare for at finde noget så simpelt som en e-mail adresse til virksomheden.

Når det kommer til, hvad din virksomhed beskæftiger sig med, bør det stå som det allerførste, så snart man bevæger sig ind på din side. Det er vigtigt at prioritere dette fremfor andre ting, som du også gerne vil vise frem. Det kan være, at du også gerne vil vise nogle kundeanmeldelser, men dine besøgende vil først og fremmest vide, hvem du er, og hvad du laver, før de begynder at kigge på dine kunder og cases.

Grafikken her viser denne simple prioritering:

 

 

Gør din side brugervenlig
Det er utrolig vigtigt at gøre din side brugervenlig. Det er de små ting, der tæller. Har du fx et billede med tekst nedenunder, som skal linke, så sørg for at både billede og tekst linker.

En konkret rettesnor at følge, når du tilføjer anvendelser, er at spørge dig selv: “Hvad skal denne her side kunne?” Er det en produktside, skal der selvfølgelig være zoom på produktbillederne, når man trykker på dem. Er det en login side, skal der være mulighed for at logge ind med en social profil, som Facebook, GitHub, Google+ eller lignende. Hvad end der giver mest mening for din målgruppe.

Hvis du tænker over disse tre punkter, når du skal skabe eller videreudvikle en hjemmeside, er jeg sikker på, at du vil komme godt fra start, og få et stærkt grundlag for at opnå en rigtig god konvertering.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Medstifter af webbureauet Youfront

Anders Søgaard startede med udvikling og programmering af hjemmesider, da han var 12 år. Hans digitale eventyr har ført ham mod adskillige projekter, og senest har han været med til at stifte det digitale bureau Youfront.

Anders skriver om online markedsføring, konverteringsoptimering, konceptudvikling og User Experience her på bloggen.

Du kan læse mere på Anders' profil på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anders Søgaard

Medstifter af webbureauet Youfront

Tags:
Salg

Hvis man har brug for at få lavet søgemaskineoptimering (SEO) på sin virksomheds hjemmeside eller webshop, er det helt afgørende at man finder den rette leverandør eller det rigtige bureau til opgaven.

Søgemaskineoptimering kan være en enormt god investering, såfremt man får valg et ”billigt” bureau, som stadigvæk leverer varen. For at finde forskellige bureauer, er det oplagt at tage et kig på BureauBureau, hvor man kan sammenligne kompetencer, cases og priser på en stor del af de forskellige bureauer.

Medstifter af webbureauet Youfront

Anders Søgaard startede med udvikling og programmering af hjemmesider, da han var 12 år. Hans digitale eventyr har ført ham mod adskillige projekter, og senest har han været med til at stifte det digitale bureau Youfront.

Anders skriver om online markedsføring, konverteringsoptimering, konceptudvikling og User Experience her på bloggen.

Du kan læse mere på Anders' profil på Google+

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.