Man får selv sagt en massiv konkurrencefordel over sin konkurrenter hvis man formår at komme foran dem på Google. Alt afhængigt af hvilken niche man ligger kan dette dog være svært. Enten fordi nichen allerede er satureret med mange andre konkurrenter allerede eller fordi en anden konkurrent ligger så stærkt at denne får alle top placeringerne på Google.
I denne case study vil vi kigge nærmere på hvordan man give sig selv de bedste betingelser for at få nogle af de tunge søgeord indenfor ens egen niche. De søgeord, som driver trafikken og de søgeord, som giver de bedste leads og konverteringer.
Denne case study vil tage udgangspunkt i siden Madkataloget.dk. Madkataloget.dk ligger indenfor nichen mad ud af huset og catering, og passer rigtig fint som et generisk eksempel for, hvordan spillere i andre nicher kan bære sig ad, når det kommer til at snupper topplaceringerne for snuden af konkurrenten.
Dan dig et overblik over konkurrencen
Du har sikkert allerede et godt overblik over hvem dine konkurrenter er. Det kan være klogt at gå lidt formelt til værks og nedskrive samtlige konkurrenter - både de store og dem, der er mindre. På denne måde bliver det efterfølgende arbejde en del lettere og det giver dig et mere klart overblik over hvor stærkt de står.
Lav en søgeordsanalyse
Det siger måske sig selv, men før man gør noget som helst skal man have lagt fundamentet. Det vil sige at man skal have styr på, hvilke søgeord man helt præcist vil gå efter. Her kan det altid være en rigtig god ide at kigge på sine konkurrenter og se hvilke søgeord de rangerer på eller prøver at rangerer på.
Du får svært ved at lave en god søgeords analyse uden de rigtige værktøjer.
Hvis ikke du starter med dette skridt kommer resten af dit arbejde til at forgå i blinde.
Start med de lavthængende frugter
Udover at kigge på dine konkurrenter må du også gerne prøve at tænke kreativt og ud af boksen. Jo flere relevante søgeord du kan finde jo bedre, og husk at selvom et søgeord måske ikke umiddelbart giver meget ekstra trafik så kan det være at det netop er disse besøgende, der er de mest købelystne. Et eksempel fra madkataloget.dk er fx da jeg fandt en lang række søgeord som mange af de andre konkurrenter i nichen tilsyneladende ikke prøvede at rangere efter: fx ord og sætninger som “buffet ud af huset”, “”brunch ud af huset” og “frokost ud af huset”.
Lav outreach til informationssider i samme niche
Du kan dog finde de bedste ord og fraser at rangere på, men hvis ikke Google synes at din side er stærk så er det hip som hap. Hvordan får man så sin side til at stå stærkere?
En af de helt essentielle værktøjer hertil er at skabes stærke links til sin side. Links er bedst når de befinder sig indenfor samme niche, så med madkataloget.dk kan man fx tage kontakt til hjemmesider indenfor madlavning. Begynd fra en ende af og kontakt disse sider for at høre om det er muligt at købe et link fra siden, eller måske tilbyd at skriv noget relevant content til siden, som så linker tilbage til din egen side. Tricket er her at finde sider, der er informationsskabende og altså derfor ikke direkte konkurrenter: en madlavningsside konkurrerer fx ikke med madkataloget.dk, men den er stadig meget relevant.
Udvid dine link-muligheder
Måske befinder man sig i en niche, hvor der ikke er mange informationssider. Derfor kan det være en ide at udvide nichen en smule. I dette tilfælde kan det være at man ikke kun tager fat på madlavningssider men også kontakter informationssider vedrørende fester mere generelt.
På den måde udvides antallet af potentielle hjemmesider betragteligt.
Hav styr på den interne struktur
Overstående teknik kan tage tid og kræver tålmodighed og masser af arbejde. Men udover at man skal have styr på de faktorer, der berør siden udefra, så skal man også have styr på de interne faktorer. Her er den interne struktur ekstremt vigtig. Opbyg hjemmesiden efter silo-modellen. Det vil sige at alle dele af hjemmesiden, der går under den samme kategori kommer ind i den samme silo.
I tilfældet for Madkataloget så er den inddelt i tre “siloer”. Én for hvilke byer, der kan bringes ud til, én for hvilken type mad man søger, og én for hvilken anledning man skal bruge mad ud af huset til. Sørg dernæst for at siderne indenfor hver silo linker til hinanden.
Seo Konsulent
Anders Møller er SEO konsulent og stifter af online marketing bureauet Kompasso beliggende i Århus. Anders Møller er specialist i søgemaskine-optimering (SEO) og hjælper virksomheder med at stå stærkere i Google, så de bliver fundet af flere kunder og dermed kan vækste deres forretning. Det er i sidste ende alfa-omega: Hos Kompasso skaber vi ikke bare mere trafik - vi skaber nye kunder og vækst på jeres bundlinie.
Her på bloggen vil jeg løbende opdatere med guides og konkrete tips og tricks til, hvordan jeres side kan komme til tops i Google.