Google begyndte i starten af maj måned at udrulle en ny Core opdatering. Core opdateringer sker mindst et par gange om året, og grundlæggende er det opdatering af Googles algoritmer, som I sidste ende bestemmer hvilke sider, der kommer højst i søgeresultaterne for en given søgeterm.
Google er altid åbne omkring hvornår, de ruller deres core opdateringer ud. Maj opdateringen begyndte at rulle ud d. 4 maj og fortsatte over de næste to uger.
Maj-opdateringen har i den grad skabt store vindere, men også store tabere. Mange sider er vundet frem i søgeresultaterne, men mange sider har samtidig tabt en masse af deres placeringer og derved masser af trafik. Der er stort set ikke en branche, som ikke er blevet berørt af denne opdatering, og det betyder at alle sider har risikeret at tabe trafik eller haft chancen for at vinde trafik.
Du kan hurtigt finde ud af om din side er blevet berørt ved at kigge på trafiktallet. Hvis trafiktallet er steget eller dalet siden 4. maj, hvor Google begyndte at rulle opdateringen ud, så vil din side være blevet påvirket af opdateringen.
Der er flere måder at se dine placeringer og trafiktal. Ofte benyttes Google Search Console, Ahrefs, Google analytics eller lignende værktøjer.
Hvis din side er steget markant i trafik, så tillykke! Der er ingen bedre følelse end at ens hårde slid begynder at bære frugt ved højere placeringer i Google.
Er din side derimod dalet i resultaterne, så skal man til at reevaluere på, hvad det kan skyldes og begynde at kigge på forskellige parametre, der kan hjælpe siden tilbage til de gamle placeringer. Det er altid en god ide at læse mere om, hvad Google selv siger man bør fokusere på. Grundlæggende er Googles mission at præsentere så relevant og autoritativt indhold for os, brugerne, som muligt. Med det i mente, så siger Google at fokus altid bør være på at skrive så godt content til ens side som overhovedet muligt og generelt fokusere på at skabe indhold, der gavner en besøgende så meget som muligt.
Lad os prøve at blive lidt mere konkrete på, hvad du kan gøre for at genvinde dine placeringer.
EAT står for Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness. Og det er helt grundlæggende for ens sides styrke i Googles øjne, at man har dette i baghovedet, når man skaber indhold til sin hjemmeside.
Det gælder om at skabe og præsenter så brugbar info til ens brugere som muligt. Dette gælder også for ens linkprofil - er der links til din side fra troværdige sider, som derved hjælper med at skabe troværdighed omkring din egen? Et eksempel kunne være en hjemmeside, der omhandler Internet sikkerhed, men som har en langsom hjemmeside, der måske samtidig har en masse spamlinks. Ligeledes kunne det være en opskrift-hjemmeside, der lige pludselig begynder at linke til Casino og spil.
Kort fortalt skal du skabe rammerne for en hjemmeside, der opfylder E-A-T bedst muligt ved på den lange bane at arbejde med ekspert indhold som skaber tillid og fremstår autoritativt i læsernes øjne og Googles.
Opdater dit indhold
Dette er i forlængelse af EAT, da en vigtig måde at skabe tillid til sin side er ved at have nyt, relevant og opdateret indhold. Det betyder at en artikel, der er 3-4 år gammel med forkert information enten bør blive fjernet eller blive opdateret. Google elsker nyt og opdateret indhold, så man bør mindst en eller to gange om året gå store dele af sit content igennem med kritiske briller for at få fjernet eller opdateret gammelt og ikke-relevant indhold.
Tag et kritisk kig på din linkprofil
Uanset hvor meget Google vil have os til at tro at linkprofilen betyder mindre og mindre, så kommer man ikke udenom at en stærk linkprofil stadig gør at man står stærkt på Google.
Google bliver dog bedre og bedre til at finde ud af, hvad der er naturlige links, og hvad der ikke er. Tag derfor et kritisk kig på din sides indgående backlinks og find ud af, hvilke der ikke hjælper med at styrke din E-A-T.
Samtidig med dette bør man også overveje hvorledes man kan styrke sin linkprofil med et backlink fra andre stærke sider indenfor ens niche.
Det kan mildest talt være træls at tabe sine placeringer - næsten over-night på en hjemmeside som man har opbygget over flere år. Men tab ikke modet! Det er altid muligt at genvinde de tabte placeringer ved kontinuerligt at forbedre sin hjemmeside og hele tiden kigge kritisk på, hvilket indhold der evt. bør blive fjernet og hvilke links, der ikke bidrager til en stærk linkprofil.
Jeg har gennem tidens løb hjulpet flere af mine kunder tilbage på deres gamle placeringer, hvis de er blevet ramt af en Google core opdatering. Hvis du vil have råd og vejledning til, hvordan din hjemmeside kommer tilbage, så er du mere end velkommen til at kontakte mig på kompasso.dk.
Seo Konsulent
Anders Møller er SEO konsulent og stifter af online marketing bureauet Kompasso beliggende i Århus. Anders Møller er specialist i søgemaskine-optimering (SEO) og hjælper virksomheder med at stå stærkere i Google, så de bliver fundet af flere kunder og dermed kan vækste deres forretning. Det er i sidste ende alfa-omega: Hos Kompasso skaber vi ikke bare mere trafik - vi skaber nye kunder og vækst på jeres bundlinie.
Her på bloggen vil jeg løbende opdatere med guides og konkrete tips og tricks til, hvordan jeres side kan komme til tops i Google.