Bloggen

boost-vs-annoncer

Facebook - Hvad er bedst: Boost eller annoncer?

I dette blogpost vil jeg komme ind på forskellen mellem brugen af hhv. Boost-knappen og annoncer oprettet i Facebooks Annonceadministrator.

Boost hjælper i dag mange virksomheder. Det kræver ikke andet end få klik, og så har man sendt sit opslag ud.

Men hvad sker der, når du trykker på knappen, Boost?

 

boost-opslag

 

Facebook vil vise dit opslag til personer der er gode til, at like og kommentere på opslag - altså optimerer du efter målsætningen interaktion. Du kan også optimere efter målsætningen trafik. Dit opslag vil så blive vist for personer, der er gode til at klikke på annoncer.

Første udfordring ved brugen af Boost-knappen opstår, når du skal vælge en  målgruppe. Her er det ret begrænset hvilke muligheder Facebook har at tilbyde; Du kan nemlig kun vælge at vise din annonce til enten dine følgere, eller en målgruppe defineret ud fra demografi eller interesse. Dette vil sige, at du blandt andet ikke kan opsætte retargeting med Boost-knappen.

Men betyder det så, at det er forkert at bruge Boost-knappen? Ja og nej. Hvis du er i tidspres, og ikke har ressourcerne til at sætte dig ind i Annonceadministrator, så skal du endelig bare gøre brug af Boost-knappen.

Har du derimod tid og overskud, vil vi anbefale dig at oprette dine annoncer i Annonceadministrator, som man finder efter at have oprettet en Business Manager.

Her har Facebook delt annoncemålsætningerne op i tre kategorier: “Kendskab”, “Overvejelse” og “Konvertering”. I alt deles disse tre kategorier op i hele 11 forskellige målsætningsmuligheder:

facebook-annonce-kategori

 

Kendskab kan du bruge til enten at finde frem til personer, der vil kunne genkende dit brand efter eksponering (“Kendskab til dit brand”), eller til at nå ud til flest personer muligt for den billigste pris muligt (“Rækkevidde”). Disse målretningsmuligheder er altså skabt til brug i toppen af din salgstragt.

Overvejelse hjælper dig med, at finde frem til de personer der kunne overveje at bruge dit produkt. Her er de mest brugte trafik og leadgenerering. Disse målretningsmuligheder er altså primært skabt til brug i midten af din salgstragt.

Konvertering hjælper med dig med at få, ja... konverteringer. Her kan du optimere efter hvilke handlinger du ønsker fra folk. Det kan f.eks. være, at få personer til at tilføje produkter til deres kurv eller at foretage et køb. De mest brugte målsætninger i Konverteringskategorien er “Konverteringer” og “Salg fra katalog”. “Salg fra katalog” er i udgangspunktet opsat som retargeting, så dette er meget nemt og hurtigt at sætte op. Disse målretningsmuligheder er altså primært skabt til brug i bunden af din salgstragt.

I Annonceadministrator, er der, også mulighed for at vælge flere og flere annonceformater. 

facebook-collection-adfacebook-carousel-ad

 

Vi anbefaler derfor, såfremt du har tiden til det, at du opretter dine annoncer i Annonceadministrator. På denne måde får du større kontrol over dine annoncer. Det kan dog være smart, at læse lidt op på de forskellige muligheder, Facebook har at byde på.

Opsummering:

Brug Boost-knappen hvis tid er en knap ressource, og hvis du ikke sigter efter konverteringer. Ønsker du derimod konverteringer eller flere leads, skal du bruge Annonceadministrator.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ahmad Ibrahim

Paid Social Specialist / Marketing Guy hos The Marketing Guy

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.