Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

SWOT-analyse

SWOT-analyse kommer af Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats. SWOTanalyse er et enkelt og et effektivt redskab til at skabe et indblik i din virksomheds strategiske situation

SWOT-analysen sætter fokus på både interne og eksterne forhold i din virksomhed. Strengths og Weaknesses (styrker og svagheder) er de interne forhold, og Opportunities og Threats (muligheder og trusler/barrierer) de eksterne forhold.

Analysen tegner et øjebliksbillede af din virksomhed, og af hvordan den klarer sig i konkurrence med andre virksomheder. Du kan derfor benytte analysen på et overordnet strategisk niveau til at evaluere din virksomhed.

Analysen kan også bruges på brancheniveau, produktniveau eller afdelingsniveau.

 

Lav din egen SWOT-analyse

Strengths - Styrker i virksomheden

Styrker er det, I er gode til i virksomheden. Det er de ting, der giver virksomheden gennemslagskraft.

Det kan være, at din virksomhed har et godt kendskab til markedet, viden på kerneområder, et godt brand, loyale kunder, gode samarbejdspartnere, ny teknologi, unik markedsføring osv.

Weaknesses - Svagheder - i virksomheden

Svagheder kan være kompetencer, din virksomhed ikke har, eller ting I gør dårligt i forhold til konkurrenterne.

Det kan være hurtig personaleudskiftning, manglende viden på kerneområder, dårlig likviditet, dårlig branding, forældet teknologi, manglende markedsføring osv.

Opportunities - Muligheder - i omgivelserne

Jeres muligheder på markedet kan være mange eller få.

Det kan for eksempel skyldes, at I har fået nye kunder, nye markedstrends, lovændringer, konkurrenterne har dårlig økonomi, ny teknologi, adgange til nye markeder osv.

Trusler (T) - i omgivelserne

Trusler er faktorer i omgivelserne, der truer din virksomheds forretningsmuligheder.

Det kan være, at dine konkurrenter foretager opkøb, en ny konkurrencesituation, kunder flytter/lukker, nye trends, ny teknologi, nye konkurrenter, lav vækst i markedet osv.

Dine konklusioner kan du bruge, når du laver din marketingplan - de kan danne baggrund for beslutninger om, hvilke markedsføringsaktiviteter virksomheden vil gennemføre.
 
Sidst opdateret: 09-02-2018

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her