SWOT-analyse kommer af Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats. SWOTanalyse er et enkelt og et effektivt redskab til at skabe et indblik i din virksomheds strategiske situation.
SWOT-analysen sætter fokus på både interne og eksterne forhold i din virksomhed. Strengths og Weaknesses (styrker og svagheder) er de interne forhold, og Opportunities og Threats (muligheder og trusler/barrierer) de eksterne forhold.
Analysen tegner et øjebliksbillede af din virksomhed, og af hvordan den klarer sig i konkurrence med andre virksomheder. Du kan derfor benytte analysen på et overordnet strategisk niveau til at evaluere din virksomhed.
Analysen kan også bruges på brancheniveau, produktniveau eller afdelingsniveau.
Lav din egen SWOT-analyse
Strengths - Styrker i virksomheden
Styrker er det, I er gode til i virksomheden. Det er de ting, der giver virksomheden gennemslagskraft.
Det kan være, at din virksomhed har et godt kendskab til markedet, viden på kerneområder, et godt brand, loyale kunder, gode samarbejdspartnere, ny teknologi, unik markedsføring osv.
Weaknesses - Svagheder - i virksomheden
Svagheder kan være kompetencer, din virksomhed ikke har, eller ting I gør dårligt i forhold til konkurrenterne.
Det kan være hurtig personaleudskiftning, manglende viden på kerneområder, dårlig likviditet, dårlig branding, forældet teknologi, manglende markedsføring osv.
Opportunities - Muligheder - i omgivelserne
Jeres muligheder på markedet kan være mange eller få.
Det kan for eksempel skyldes, at I har fået nye kunder, nye markedstrends, lovændringer, konkurrenterne har dårlig økonomi, ny teknologi, adgange til nye markeder osv.
Trusler (T) - i omgivelserne
Trusler er faktorer i omgivelserne, der truer din virksomheds forretningsmuligheder.
Det kan være, at dine konkurrenter foretager opkøb, en ny konkurrencesituation, kunder flytter/lukker, nye trends, ny teknologi, nye konkurrenter, lav vækst i markedet osv.