Bloggen

En afslappet grøn frøg liggende på et blomsterblad

3 råd der vil få din produktivitet i top

3 råd der vil få virksomhedens produktivitet i top
Hvis jeg kunne rejse et par år tilbage i tiden og give en yngre og mindre erfaren version af mig selv et par råd, ville jeg sige: æd dine frøer til morgenmad, ansæt få men dygtige medarbejdere og efterlev 80/20 reglen religiøst. Forvirret? Forklaring følger. 

  1. Spis frøer til morgenmad

Der er naturligvis ikke tale om, at du skal spise frøer i bogstavelig forstand. At ’spise frøer’, er en metafor for at løse din vigtigste opgave, først – også selvom du har mest lyst til at udskyde lige netop dén opdage.
Analogien er simpel: Hvis du skal spise en frø i løbet af dagen, bliver den ikke mere appetitlig af at ligge på køkkenbordet i 10 timer og stege i solen. På samme måde bliver en opgave ikke lettere at løse, i takt med at dagen skrider frem, og du bliver træt. Få det overstået.

  1. Ansæt få, men dygtige medarbejdere

Det kan virke banalt at påstå, at man skal ansætte dygtige medarbejdere. Ingen vil argumentere for det modsatte, men alligevel har de fleste formentlig prøvet at hyre en medarbejder, der ikke indfrier forventningerne, til trods for et imponerende CVer.

Så hvordan får man dygtige medarbejdere?

  • Test kandidaters færdigheder i et testprojekt, der afspejler deres kommende arbejdsopgaver. Få en grafiker til at lave grafik, en udvikler til at kode osv.
  • Få dem til at løse en case under interviewet. Pointen er ikke nødvendigvis at få dem til at komme med et endegyldigt svar, men mere få en forståelse af, hvordan de tænker. Stiller de opfølgende spørgsmål og tænker sig om inden de svarer? eller foreslår de en generisk løsning der ikke er videre gennemtænkt?
  • Ring altid til alle deres referencer. Spørg, om referencen vil ansætte kandidaten igen, hvis muligheden bød sig?

Er du i tvivl? Så har du allerede svaret. 

  1. Efterlev 80/20 reglen religiøst

80/20-reglen eller Pareto-princippet som den også er kendt som, siger, at 80% af konsekvenserne indenfor et område skyldes 20% af årsagerne. For din virksomhed handler det derfor om at identificere de 20% af dine handlinger, der resulterer i 80% af resultater.Nedenstående eksempler illustrerer hvordan to af afdelinger kan arbejde med reglen i dagligdagen:

  • Salg og marketing: Identificer de 20%, af alle dine mulige kunder, der vil udgøre 80% af din omsætning og fokuser på dem
  • Udvikling: Find de 20% af din kode der forsager 80% af alle bugs og fokuser på at fixe dem

Spørg dig selv: er det her 80/20? Hvis ikke bør du skifte opgave og æde frøen – også selvom det er ubehageligt

  • Være selektiv: Sig nej til opgaver der ikke ’flytter nålen’
  • Stoppe med at være for grundig: lad være med at tjekke tingende for mange gange – det tager for lang tid og er ikke en del af de 20% der resulterer i de 80%
  • Uddeleger mest muligt i dit arbejdsliv. Dette gæler i princippet også i privaten (til professionelle) hvad angår huslige gøremål – så slipper du også for at støvsuge.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.