Det er let at blive opslugt af sit arbejde, men hvis man ikke er opmærksom, kan det ende med at æde en op. Her er fire råd til, hvordan man kan fokusere sin arbejdstid bedre og skabe balance mellem arbejde og liv, uden at det går ud over det faglige engagement.
1. Sorter i dine opgaver
Beslut dig for, hvad der kan uddelegeres. Når din virksomhed efterhånden er oppe og køre, behøver du ikke have en finger med i spillet overalt. Dine medarbejdere vil også behandle dig bedre, hvis det står klar hvad, der er deres ansvar, og hvad, der er dit. Du skal ikke gøre alting, bare fordi du kan.
2. Skab et personligt rum
Afsæt et kvarter hver dag, f.eks. efter frokost, til at foretage og besvare personlige opkald og e-mails. Sæt et sluttidspunkt for din arbejdsdag hver dag. Overhold det, uanset hvor travlt du har, og brug mindst to timer sammen med din familie eller venner, hvor du bare skal slappe af eller have det sjovt. Så kan arbejdet vente til senere. Din familie vil være taknemmelige og ikke glemme dig, selvom du har et krævende job.
3. Drop din To-do-liste
En To-do-liste er ikke andet end en ønskeseddel. Det man ikke når, står kun i vejen for din fleksibilitet, kreativitet, nye idéer og evne løbende planlægning. Fokuser i stedet på de tre mest presserende opgaver hver dag - resten må vente eller afløses af nye initiativer.
4. Elsk din indre teknofob
Prøv at hive stikket ud engang imellem. Log af, læg på, luk ned og arbejd uden internetforbindelse eller telefon, og måske endda helt uden computer, en time hver morgen. Det giver dig en fornemmelse af at have udført arbejde, som vil blive hængende hele dagen. Genfind glæden ved at fokusere på en opgave ad gangen, i stedet for at lade al din arbejdstid gå op i koordinering, planlægning og brandslukning.