Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tre hurtige til overblik over søgeord til din hjemmeside

Driver du en hjemmeside eller blog, eller arbejder du på anden vis med online markedsføring? Så ved du helt sikkert, hvad et søgeord er og muligvis også, hvor vigtigt det er at arbejde strategisk med dem. I dette blogpost får du tre metoder til at danne dig det fulde overblik, så du kan drive så meget trafik til din side som muligt.

Skab rammerne
Vi starter med at skabe rammerne for det felt, vi arbejder med. Om det er en dyrelæge eller en sportsbutik på nettet, så er der unikke termer for hver branche. Vi starter derfor med et værktøj, som kan hjælpe os med den indledende brainstorm. Der findes mange gode værktøjer derude, og ét af de bedste er Google Keyword Planner, som er en del af deres AdWords-platform. Her kan vi indtaste ét eller flere søgeord, og så foreslår den selv en masse relaterede søgeord.

Gentag dette nogle gange og eksportér hver søgning til Excel. Så kan du samle det hele i ét ark til sidst.

Her får vi altså forslag til nye søgeord, og værktøjet viser også, hvor mange søgninger, der er hver måned på hvert ord.

Hvilke søgeord er du synlig på nu?
Denne metode kan forstås på to måder og begge interessante.

1. Der findes en række værktøjer som kan skanne dine placeringer på hvert søgeord for dig, uden du skal gøre dette manuelt hver gang. Her får du altså indblik i, hvilken placering du har netop nu på dine søgeord. Link Assistant’s Rank Tracker er et udmærket starter-værktøj hertil.

2. Med Google Search Console kan du se, hvilke søgeord din hjemmeside er synlig på netop nu. Forskellen er her, at du ikke nødvendigvist har arbejdet med synlighed på bestemte søgeord, men alligevel har lavet indhold på din side, som Google synes er relevant fra tid til anden. Her kan altså være tale om søgeord, man ikke havde tænkt på eller søgeord, som det simpelthen bare kommer bag på én, at så mange søger efter. Denne indsigt kan vi nu bruge til at arbejde med de sider, som ikke ligger langt fra toppen og herved finde de lavthængende frugter.

”Købt” indsigt
Arbejder du med AdWords eller overvejer du det, så er her et tip til ekstra indsigt i relevante søgeord. Med forskellige søgeordstyper kan man under ”Dimensioner” vælge ”Søgetermer” og se, hvilke søgninger ens annoncer er vist på. Her får man altså indsigt i de præcise sætninger, som er anvendt, ligesom med Search Console.

Søgetermerne vil dog kun relatere sig til de søgeord, du har valgt for annoncerne. Her kan indsigten fra de to første metoder bruges til at lave de rigtige annoncer og vælge søgeordene hertil.

Prøv det hele af – indsigten er guld værd!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Marketing og Analyse, Nordlys Marketing

Thomas har i mere end 10 år arbejdet med online markedsføring og er uddannet cand.it i E-business fra IT Universitet i København. Siden da har det været iværksættervejen og han sidder til dagligt i marketing-bureauet, Nordlys Marketing.

Thomas arbejder til dagligt med digital analyse og markedsføring på Googles platforme, herunder SEO, Google Analytics og Google AdWords.

Fang Thomas på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Marketing og Analyse, Nordlys Marketing

Thomas har i mere end 10 år arbejdet med online markedsføring og er uddannet cand.it i E-business fra IT Universitet i København. Siden da har det været iværksættervejen og han sidder til dagligt i marketing-bureauet, Nordlys Marketing.

Thomas arbejder til dagligt med digital analyse og markedsføring på Googles platforme, herunder SEO, Google Analytics og Google AdWords.

Fang Thomas på LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her