Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

De 3 vigtigste ting i en nystartet virksomhed

Se på fremtiden ikke fortiden.

Op gennem 90’erne har langt de fleste virksomheder, inklusiv de nystartede, fået styr på økonomiafdelingen i form af økonomisystemer. De holder fint styr på debitorer, kreditorer og de tilhørende transaktioner.

Der nu sat ”strøm” til bogholderi og lager. De færreste virksomheder bruger i dag kolonnebøger og manuel postering.

Det er jo alt sammen fint og godt, man har styr på, hvad der er købt og solgt og hvordan lagerbeholdningen ser ud.

På bestyrelsesmødet kan man se på disse økonomiske nøgletal og vurdere hvordan situationen ser ud – men det er jo alt sammen historiske tal.

De fakturerede ordrer er solgt. Det kan der jo ikke ændres ved, i forhold til de strategiske planer. Det man kan ændre i en virksomhed er jo fremtiden.

Hvordan vil vi sikre indtjening og bundlinje i næste måned og tiden derefter? - Det kan man ikke se i et bogholderisystem.

Det er her, de fleste mindre og nystartede virksomheder, tyer til regneark og andre manuelle værktøjer som eksempelvis MS-Outlook. Her indtastes ivrigt, de tænkte fremtidige ordrer. Disse tal bruges så til at planlægge og styre virksomhedens fremtid.

Men skal det have nogen værdi og troværdighed, bør der også høre en salgsplan til i denne forklaring.

Hvad er der sket hos kunden/emnet og hvad skal der ske i forhold til at sikre ordren?

Disse salgsplaner ryger også ind i regnearket. Hurtigt får man opbygget et uoverskueligt manuelt værktøj, der måske kun bliver brugt af den enkelte sælger og slet ikke alle sælgerne i virksomheden.

Salg, salg og atter salg

Virksomheden savner overblik over igangværende og planlagt salgsarbejde og værdifuld viden går tabt – samtidig med at man risikerer at tabe ordrer på gulvet eller til konkurrenten. Derfor er tiden nu kommet til at sætte ”strøm” på salg og marketing på samme måde, som i bogholderiet og på lageret. Det er netop det CRM systemer kan.

Automatisere og forenkle samt gøre kundehistorikken klar og tydelig! Uden salg ingen forretning!

Bogholderi og lagerstyring kan være i absolut topklasse, uden at det hjælper på afsætningen!

Virksomheder, nye som gamle, vokser kun, hvis der er styr på salget fra første færd.

Derfor er de 3 vigtigste ting i enhver virksomhed salg, salg og atter salg! Skulle du være så heldig at have en virksomhed, der slet ikke behøver sælgere, fordi kunderne står i kø foran din dør og vil købe dine produkter - så kan du jo bare bruge CRM systemet til at servicere dem efter salget. Det kunne jo også være, at du efterfølgende, ville udsende julekort, nyhedsbreve etc.

Mange virksomheder drømmer om at blive købt på et tidspunkt. Her er en ting helt sikker. Prisen er lavere på en rodebutik end på en forretning, hvor alt er systematiseret, kundehistorikken er på plads og salgsstrategien er klar og tydelig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Partner ChannelCRM A/S

mailto:sra@channelcrm.dk

 

Søren har arbejdet  IT Branchen siden 70’erne. Først inden for teknikområder som Mainframe drift, planlægning samt teknisk support/fejlfinding på distribuerede systemer.

Senere, siden midten af 80’erne har Søren beskæftiget sig med salg af hardware og software.

Efter næsten 10 år i et af verdens største softwarefirmaer, CA, gik Søren selvstændig og er medstifter af ChannelCRM. 

Mød Søren på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Partner ChannelCRM A/S

mailto:sra@channelcrm.dk

 

Søren har arbejdet  IT Branchen siden 70’erne. Først inden for teknikområder som Mainframe drift, planlægning samt teknisk support/fejlfinding på distribuerede systemer.

Senere, siden midten af 80’erne har Søren beskæftiget sig med salg af hardware og software.

Efter næsten 10 år i et af verdens største softwarefirmaer, CA, gik Søren selvstændig og er medstifter af ChannelCRM. 

Mød Søren på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her