Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Kanvassalg – brug teorien til at skabe mere succes i din dagligdag

Hvorfor salg?

Jeg startede min karriere som telefonannoncesælger, den gang hvor man lavede cirka 200 opkald om dagen og ens ordrebekræftelser blev sendt med enten Post Danmark eller fax. Jeg var på ingen måde en naturlig sælger og jeg havde meget svært ved disciplinen – det tog mig faktisk 8 måneder før jeg nåede mit første salgsbudget.

Så tænker du nok, hvorfor skal ham der Per kloge sig omkring salg over for dig? Det skal jeg fordi jeg knækkede nøden i forhold til min personlighed og salg og det er dét jeg gerne vil dele med dig.

Hvad er (kold) kanvassalg?

Kanvas kommer fra det engelske ”canvassing” og er i bund og grund en salgsmetode hvor man kontakter en potentiel kunde uden at have en aftale. Det er hårdt for sælgeren og det har en meget konverteringsrate og det er faktisk den jeg gerne vil fortælle dig om her.

 

Kanvasteori

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg hørte dette her for 15 år siden og beklager hvis min overlevering ikke er præcis – men princippet er bestemt brugbar stadigvæk for mig.

Som jeg husker det, så er verdens største studie omkring kanvassalg lavet for mere end 30 år siden og omhandlede dørsalg til private af støvsugere. Det praktiske omkring salget er ikke så væsentligt, men det er selve resultatet som jeg har brugt i min karriere og jeg gerne vil dele med dig.

Konkret sagde undersøgelsen at for 5 døre der blev ringet på, var der 1 der gad at tale med sælgere. Af de personer der gad at tale med sælgeren var der 3 der sagde nej og 1 der gad at høre mere. Af dem der gad at høre mere var der 2 der sagde nej og 1 der købte.

 

Hvordan kan du bruge det til i din dagligdag?

Jeg oversætter lige til et konkret sprog:

1 ud af 5 (20 % af alle) vil høre mere. Konkret kunne det være at 20 % af dine opkald vil give en dialog/ønske at tale med dig. Det lyder af få, men husk at de ikke har valgt at du kontakter dem.

1 ud af 4 (5 % af alle og 25 % af dem du taler med) af dem du får en dialog med ønsker at høre mere, f.eks. at mødes eller tage et telefonmøde hvor du kan uddybe dit budskab.

1 ud af 3 (1,67 % af alle og 33 % af dine møder) siger ja tak og køber din ydelse.

Jfr. disse tal skal du tale med 60, hvor kun 12 vil tale med dig, 3 vil høre mere og 1 køber dit produkt.

Er det her noget du kan overføre til alle brancher – nej selvfølgelig ikke. Men brug det til at give dig selv mere succes i din dagligdag, så du ikke kun måler dig selv på antallet af salg. Hvis du f.eks. har ringet til 20 firmaer og fået 2 møder og 8 der har ønsket at tale med dig, så er du langt foran statistikken og dermed giver du dig selv noget succes, selvom du ikke har solgt noget.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Stifter, ejer og redaktør - GastroFun.dk

Jeg er iværksætter og elsker at opstarte projekter.

Jeg har arbejdet med alle aspekter indenfor at drive virksomhed, men især ledelse, salg og SEO står mit hjerte nært – så det er primært de emner jeg vil bidrage med relevant viden indenfor.
Det brugerstyrede madunivers GastroFun.dk er i dag mit primære projekt, hvor vi ønsker at hjælpe danskerne ud i deres køkkener og turde at afprøve nye og gamle madteknikker.

Ved siden af projektet arbejder jeg sammen med min kone om børnefamiliesiden Klodsmajor.dk, der bl.a. omhandler svære emner som spædbarnsdød, da vi har mistet en datter sammen.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Stifter, ejer og redaktør - GastroFun.dk

Jeg er iværksætter og elsker at opstarte projekter.

Jeg har arbejdet med alle aspekter indenfor at drive virksomhed, men især ledelse, salg og SEO står mit hjerte nært – så det er primært de emner jeg vil bidrage med relevant viden indenfor.
Det brugerstyrede madunivers GastroFun.dk er i dag mit primære projekt, hvor vi ønsker at hjælpe danskerne ud i deres køkkener og turde at afprøve nye og gamle madteknikker.

Ved siden af projektet arbejder jeg sammen med min kone om børnefamiliesiden Klodsmajor.dk, der bl.a. omhandler svære emner som spædbarnsdød, da vi har mistet en datter sammen.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her