Tags: Salg
Med stadig større vækst i e-handel er det nu blevet endnu mere relevant at overveje, hvordan vi får offline og online handel til i samspil at skabe den bedste købsoplevelse for brugeren.
Vi ved vist godt alle sammen, at det er vigtigt at lave responsivt design og at møde vores kunder på de platforme, hvor de er til stede.
Principperne bag sådan en multichannel tankegang handler netop om, at man som virksomhed skal markedsføre sig på flere forskellige channels og samtidig gøre det muligt for kunden at handle via disse kanaler.
Omnichannel tager denne filosofi et skridt videre. Det er ikke så væsentligt at skelne mellem de forskellige kanaler, fordi de alle er forbundet. Det gælder om at give kunden en helhedsoplevelse på tværs af kanaler, uanset hvordan de mixes.
Kunder ser i dag et produkt på Instagram, undersøger det i webshoppen på mobilen, kigger på det i butikken og køber det på deres computer, når de kommer hjem.
Omnichannel handler om at skabe sammenhæng i denne købsproces og det er ikke altid en nem opgave.
Jeg har listet et par områder, jeg mener, du skal være opmærksom på, når du forsøger at skabe denne omnichannel købsoplevelse for dine kunder.
Før det overhovedet er muligt at skabe en helhedsoplevelse på tværs af kanaler, kræver det en stærk teknisk infrastruktur.
Det er en teknisk udfordring eksempelvis at lave store credits, der fungerer på tværs af online og offline salgskanaler. Det kræver at et gavekort købt på nettet kan bruges i den fysiske butik og omvendt.
Forudsætningen er en stærk ERP-integration mellem dine analoge og digitale salgskanaler på den ene side og dit økonomisystem på den anden.
Med det in mente er det dog en rigtig god idé at gøre det muligt for dine kunder at købe gavekort eller opsamle point, som de kan bruge både online og offline.
Hvis købsoplevelsen skal være en jævn bevægelse gennem dine forskellige kanaler, handler det også om at skabe opmærksomhed omkring kundens muligheder.
Gør kunderne i din butik opmærksomme på, at de også kan handle på nettet. Giv dine kunder point i webshoppen, som kan forvandles til varer i butikken og gør kunden opmærksom på det!
En anden væsentlig faktor ved omnichannel handler om kundens muligheder for at anskaffe sig varer. Gør det muligt for dine kunder at afhente varer i din butik, som de har bestilt online. På den måde kan dine kunder spare fragten eller få andre til at afhente varer, som de måske ikke selv har tid til at købe.
Samtidig kan du gøre det muligt for dine kunder at købe produkter i din butik, som via din leveringsaftale fra webshoppen, kan leveres direkte til kundens dør.
Ved at tænke levering som en samlet enhed sikrer du dine kunder en bedre helhedsoplevelse i købsprocessen og giver dem med garanti den service, de drømmer om.
Magento specialist, iværksætter og partner i Droppin Studio
Paw Nicolaisen har arbejdet med webhandel de sidste 6 år. Dels som iværksætter med egne e-handels projekter og i særdeleshed som udvikler i CMS systemet Magento.
I dag er Paw Nicolaisen partner og frontend udvikler i Droppin Studio, hvor han sammen med sine medstiftere designer og udvikler webshops i Magento.
Paw Nicolaisen vil bidrage med indlæg omkring de tekniske aspekter ved webshop løsninger samt gode råd og værktøjer til at optimere købsprocessen for både e-købmænd og deres kunder.
Mød Droppin Studio og Paw på LinkedIn