Bloggen

5 vigtige råd til en markant højere konverteringsrate (som de færreste arbejder med)

Er du ikke tilfreds med din konverteringsrate, eller vil du bare gerne have flere kunder gennem digital markedsføring? Så har du 2 muligheder. Du kan øge dit budget og genererer mere trafik, eller du kan øge din konverteringsrate, og derved få flere kunder for samme marketing budget. Her giver jeg dig de 5 vigtigste tips, der øger enhver konverteringsrate markant.

Artiklen henvender sig til servicebaserede virksomheder; altså virksomheder og selvstændige der sælger deres tid, viden, kompetencer og erfaring. Det dækker over ingeniører, entreprenører, håndværkere, advokater, terapeuter o.l.

Denne guide handler ikke om designet på din hjemmeside eller om din call-2-action knap skal være grøn eller orange. Den handler om det aller mest fundamentale inden for konverteringsoptimering; nemlig kommunikation og trustbuilding. Hvis du arbejder med mine 5 råd, så garanterer jeg, at du får en væsentlig bedre konverteringsrate.

Hvad er konverteringsoptimering?

I korte træk handler konverteringsoptimering om at få en større procentdel af ens besøgende til at blive til leads eller kunder. I lidt mere tekniske træk er er konverteringsoptimering en proces, hvor man kombinerer data og bruger feedback til at forbedre sit website eller sin markedsføring for at opnå en højere konverteringsrate.

Et eksempel på konverteringsrate:
Hvis 5 ud af 100 besøgende på dit website vælger at udfylde en formular eller ringe dig op, så er din konverteringsrate 5%.

Nu hvor vi har introduceret hvad konverteringsoptimering er, går vi videre til hvorfor det er vigtigt at arbejde med.

Derfor er konverteringsoptimering så vigtigt

Den primære årsag til at konverteringsoptimering er så vigtigt er, at det sparer virksomheder for mange penge. I mange tilfælde er det nemlig nemmere og billigere at forbedre konverteringsraten end at øge trafikken.

Det vil jeg gerne komme med et eksempel på:

 

Du har 3.000 månedlige besøgende på hjemmesiden gennem dine markedsføringskanaler med en konverteringsrate på 2,5%. Du vil gerne have flere kunder og det kan du gøre på 2 måder. Du kan gå efter at øge trafikken til 6.000 kr. pr. måned, men det bliver dyrt gennem PPC eller SEO. I dit tilfælde er det både billigere, hurtigere og nemmere at fordoble din konverteringsrate til 5% fremfor at fordoble din trafik til 6.000.

Er en stor del af din trafik genereret gennem betaling annoncering på Google Ads eller Facebook Ads, så er konverteringsoptimering endnu vigtigere. En forbedring af din konverteringsrate kan hurtigt halvere prisen du betaler pr. kundehenvendelse eller pr. salg. Derudover kan Google og Facebook bedre optimerer deres algoritme, når du får flere kundehenvendelser (såfremt du tracker dem – men det gør du selvfølgelig..!).

Eksempel på konverteringsrate

Her kommer de 5 konkrete tiltag til bedre konverteringsrate

1) Optimér dit budskab i din titel

Din første overskrift er dit vigtigste budskab. Det er her, du skal sælge dig varen. Du sælger varen ved at tydeliggøre, at den besøgende er havnet det helt rigtige sted. Det gør du ved at vise, at du forstår kundens udfordring og at du har løsningen på den.

Her kommer et eksempel for min egen branche ved salg af Google Ads-ydelser:

Eksempel på et godt budskab: Jeg skaber nogle af branchens højeste konverteringsrater for gennem Google Ads

Eksempel på et dårligt budskab: Google Ads bureau i København

2) Det handler om kunden – ikke dig

Ingen gider at læse stolpe op og stolpe ned om dig og din virksomhed. Sorry, men så spændende er vi desværre ikke.

Du vil opleve, at din konverteringsrate bliver forbedret markant, så snart du har forstået at din hjemmeside ikke handler om dig og din virksomhed, men i stedet om din kunde og deres udfordringer, ønsker og behov.

Hjernen fungerer på den måde, at man er markant mere tilbøjelig til at konvertere, hvis kunden kan genkende sig selv og sin situation i din kommunikation.

3) Fremhæv transformationen med cases eller eksempler

Du når rigtig langt, hvis du har mulighed for at fremhæve eksempler på “før og efter” man har valgt din service. Det hjælper en potentiel kunde til at se og forstå værdien. Det kan være før/efter billeder af gulvafslibning, algebehandling, vægttabt eller lignende. Det kan også være visualisering af redesign af hjemmesider eller fx resultater opnået gennem digital markedsføring.

4) Fjern deres “painpoints”

Hvad er det der afholder en potentiel kunde fra at konvertere? Hvis du kan fjerne deres “tvivl” og det der afholder dem fra at henvende sig, så kommer du rigtig langt.

Start med at sætte dig ind i hovedet på en potentiel kunde. Det kan være spørgsmål såsom: “Virker det for mig?”, “Er der en garanti?”, “Er der noget med småt? bindinger? grimme overraskelser?” osv.

5) Kundeudtalelser, stjerner, logoer mv.

Du har nok hørt det før. Og ja, det er der skam en grund til. Hvis du ikke har det på plads, så se at få det implementeret i en fart. Det skaber tryghed at vide, at andre stoler på dig og at andre er glade for din service eller produkt.

“Når der er så mange glade kunder, hvorfor skulle jeg så ikke også blive glad?”.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.