Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Nyt fra Silicon Valley: Fem trends for Enterprise software

Det er ikke altid så sexet at være et enterprise software startup.

Når dine produkter ikke rigtig når i hænderne på journalister og forbrugere i almindelighed, er det lidt sværte at samle fans og beundrere på samme måde, som når dit startup har et konsumer produkt. Man imponerer ikke mange piger i baren ved at sige, at man laver regnskabssystemer eller rekrutteringssoftware.

Arbejder du derimod for Twitter, Instagram eller Evernote, er der straks langt flere der kan forholde sig til, hvad du laver, fordi de med stor sandsynlighed selv har prøvet dit produkt.

Silicon Valleys tilsyneladende ligegyldighed over for enterprise software blev tydeligt illustreret af Techcrunchs dækning af tyske SAP's opkøb af amerikanske Successfactors (stiftet af danske Lars Dalgaard) for enorme 3,4 mia. dollars! Blogger og femme fatale Alexis Tsotsit skrev i sin klumme:

"I think this means that it provides enterprise software for human resources, but you can never be too sure with these incredibly dull companies. I am too bored to Google it. In fact, I am literally bored to tears writing this, like I am seriously crying here in my local coffee shop and everyone is looking at me weird and I just want to show them this press release so they’ll understand or something."

Blot linket til artiklen siger det hele: http://techcrunch.com/2011/12/03/zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz/

Plads til nye forretningsmodeller

Men der er undtagelser. Startup'et Yammer, stiftet af tidligere Paypal executive David Sacks, har formået at få så godt som alle startups i Silicon Valley til at benytte Yammer som social intranet (inklusive de fleste tech blogs), og deres freemium model har gjort det til allemandseje flittigt dækket af tech pressen.

En anden undtagelse er Square, som med deres gratis dongle har gjort det muligt for enhver iPhone- eller Android ejer at tage imod kreditkort, uden særlig forudgående clearing eller aftale med kreditkort selskaberne. Man kan kalde det en slags demokratisering af kasseapparatet. Square af stiftet af Jack Dorsey, som også lige stiftede Twitter, og han er uden sidestykke Silicon Valleys startup king for tiden og sammenlignes uden blusel med Steve Jobs.

Så man kan ikke være helt trist som enterprise software startup i Silicon Valley for tiden. Virksomheder som SAP, Oracle, VMware og Salesforce har købt massivt op af nye enterprise SaaS startups over det seneste år. Og som Silicon Valley's nye tech darling Sarah Lacy skriver paa den nye blog PandoDaily under overskriften "Why Oracle May Really Be Doomed This Time":

"Companies can put off installing new technology for a long time, but not forever. We are finally reaching the point where enough time has passed that the wounds of those horrible 1990s software implementations have healed. CIOs know they can’t keep those stodgy old systems forever."

Måske er vi ved at nærme os tidspunktet, hvor en hel generation af enterprise software fra 90'erne skal til at skiftes ud, hvilket vil give plads til nye unge spillere med alternative disruptive produkter og forretningsmodeller.

IVÆKST Artikel: Muligheder med e-handel - virksomhedsvækst online

Fem tendenser på vej frem

Flere faktorer driver en hel ny generation af enterprise software startups:

1. SaaS og cloud.
Kun en tåbe installerer sin egen software. Software er noget man abonnerer på i skyen og lader andre om at vedligeholde. Integrations- og sikkerhedsparadigmerne er nu så modne, at det efterhånden kun er de hjemløse her i San Francisco der taler imod SaaS og skyen.

IVÆKST Artikel: Arbejd trygt i skyen med Google Apps

2. Consumerization.
Software bliver i højere og højere grad båret ind på arbejdspladserne af medarbejderne. På samme måde som iPhones først og fremmest blev adopteret af brugerne og båret ind i virksomhederne af medarbejdere, er det mindre og mindre software der bliver indkøbt af CIO'en. Software bliver købt af dem der bruger det, og derved bliver brugsoplevelsen også mere og mere vigtig for enterprise software.

3. Devices og cloud.
Når alle render rundt med efterhånden utrolig kraftige networked computere i lommen, er det blevet interessant og meget nemmere at bygge services og produkter, der blot kræver en telefon og så en infrastruktur i skyen. Square er et godt eksempel på dette. Men også taxa/limousine servicen Uber har formået at bygge et hurtigt voksende netværk af hyrevogne, som udelukkende styres af iPhones og en tjeneste i skyen.

4. Nye prismodeller og prissensitivitet.
Software as a Service antyder også nye prismodeller. Abonnementsformerne bliver mere og mere kreative, og flere og flere virksomheder lejer nu dele af deres software på månedsbasis fremfor på flerårige kontrakter. Der bliver mere og mere tale om en ultity on tap, som først Nicholas Carr beskrev i sin bog Does IT Matter tilbage i 2004.

IVÆKST Artikel: Prøv Mamut Iværksætter gratis

5. Social.
Endelig har også nye sociale tjenester sat sit præg på enterprise software. Facebook og Twitter har efterhånden dannet standarder for, hvordan folk konsumerer og deler information. Og medarbejdere i virksomheder forventer af den software, de benytter i deres arbejde, er lige så nem og engagerende at arbejde med, og motiverer deling og kommunikation på samme måde.

Der er med dansk udspring en række super spændende enterprise software startups. Lars Dalgaards Successfactors har allerede gjort det big time. Jesper Schultz' Jobvite er efterhånden allemandseje i San Francisco. E-conomic klarer sig rigtig godt både i og udenfor Danmark. Og også danske Podio og Tradeshift får masser af opmærksomhed både i og uden for dalen.

Min egen virksomhed Zendesk har netop rundet 170 medarbejdere og 15,000 virksomhedskunder worldvide efter to et halvt år i San Francisco. Vi glæder og meget til at erobre resten af verden – og forhåbentlig snart imponere pigerne i baren.

IVÆKST Artikel: Opskriften på succes i sociale medier

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO & Founder, Zendesk, Inc.

Zendesk blev stiftet af de tre gode venner fra København Morten Primdahl, Alexander Aghassipour og Mikkel Svane.

Missionen var enkel: Byg et værktøj som gør det meget nemmere for virksomheder at være åbne og responsive overfor deres kunder. Og byg det så det er en ren fornøjelse at bruge.

Zendesk flyttede i sommeren 2009 til San Francisco og har rejst ca. $25M i venture kapital.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

CEO & Founder, Zendesk, Inc.

Zendesk blev stiftet af de tre gode venner fra København Morten Primdahl, Alexander Aghassipour og Mikkel Svane.

Missionen var enkel: Byg et værktøj som gør det meget nemmere for virksomheder at være åbne og responsive overfor deres kunder. Og byg det så det er en ren fornøjelse at bruge.

Zendesk flyttede i sommeren 2009 til San Francisco og har rejst ca. $25M i venture kapital.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her