Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hjemmesider på andre markeder? Her er 3 ting, du skal være klar over

Når du skal ud på andre markeder, kan der være et par ting i forhold til din online tilstedeværelse, der vil være smart at overveje inden.

Det vigtigste er, hvilken endelse dit domæne har/skal have. Har du en hjemmeside, der ender på .dk, så bliver den exceptionelt svær at finde for dine potentielle kunder i andre lande.

1. Domæneendelsen

Google kigger i høj grad på endelsen. Hedder din hjemmeside .dk, er den sandsynligvis lavet til at blive vist i Danmark. Hvor ofte ser du eksempelvis en .de side, når du søger på Google.dk? Du kan selvfølgelig vælge et neutralt domæne (.com, .net, .org etc). Google pointerede selv for et par år siden, at det ikke har nogen teknisk betydning, om du bruger et .de eller .com domæne.

Samtidig var Google fremme og sige, at der var indikatorer på, at jo mere lokalt et domæne var, jo højere grad valgte brugerne at klikke på linket, når de søgte på Google. Google vil gerne vise brugerne de resultater højest, hvor der er flest der klikker. Det vil sige, at hvis der er en øget sandsynlighed for at brugerne klikker på et .de-domæne i Tyskland, så vil det være fjollet at vælge et .com-domæne.

2. Sproget

Google kan afkode hvilket sprog, der er på din hjemmeside. Det vil sige, at hvis sproget er tysk på en .com hjemmeside (.net, .org eller andre neutrale domæneendelser), så bliver de signaler, du sender til Google utydelige. Google kan ofte finde ud af, at siden skal vises på tysktalende markeder, men er der tale om Tyskland, Østrig eller Schweitz?

Skal man så udelade tekst på hjemmesiden, så Google ikke bliver forvirret? Nej, man skal aldrig udelade tekst på en hjemmeside. Hvis du ikke har tekst på din hjemmeside, bliver det svært for Google at afkode, hvad siden handler om.

3. Indgående links

Du har sandsynligvis hørt, at links fra andre sider til din side, er vigtigt. Når du skal have gode placeringer, kan det spille ind, hvor du får dine links fra. Hvis du har en .de-hjemmeside, men alle dine links kommer fra .dk-domæner, så kommer du sandsynligvis til at skulle bruge et markant større antal links, hvis du skal have gode placeringer.

Hvad så med Ikea.com?

Selvom Ikea.com bruger et neutralt domæne, hvor de kalder den danske version ikea.com/dk/da, så har endelserne intet at sige teknisk set. De bruger i stedet en kodestump, som hedder hreflang. Denne kodestump bruges forbavsende ofte forkert – eller slet ikke. Denne stump kode er dog kun en hjælp til søgemaskinerne – ikke noget entydigt signal. Det enkleste er at få din hjemmesideudvikler eller en person, der ved noget om SEO, til at lave kodestumpen korrekt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

International SEO manager

Mikkel Kelstrup har arbejdet med SEO på nogle af de største hjemmesider i Danmark. Mikkel har tidligere været partner i Riveronline, hvor han også har undervist for IVÆKST, IBC, Bigum&Co samt Google. Nu arbejder han som international SEO manager for Trendhim, hvor han laver SEO på 15 forskellige markeder. Her arbejder Mikkel især med linkbuilding, onpage SEO og tekniske faktorer.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

International SEO manager

Mikkel Kelstrup har arbejdet med SEO på nogle af de største hjemmesider i Danmark. Mikkel har tidligere været partner i Riveronline, hvor han også har undervist for IVÆKST, IBC, Bigum&Co samt Google. Nu arbejder han som international SEO manager for Trendhim, hvor han laver SEO på 15 forskellige markeder. Her arbejder Mikkel især med linkbuilding, onpage SEO og tekniske faktorer.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her