Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
De fleste webshop ejere ved at en høj konverteringsrate er nøglen til en rentabel markedsføring. Fakta er, at de færreste virksomheder har en strategi for at optimere den.
I dette indlæg vil jeg vise dig, hvordan du kommer i gang med en brugeranalyse af din webshop eller hjemmeside. Det eneste du har brug for er Google Analytics og Hotjar som koster $29.
Målet med en brugeranalyse er at bedre forstå hvilke udfordringer de besøgende har, når de besøger dit site. Har flere besøgende de samme udfordringer, så ved du hvad der skal forbedres.
Start i Google Analytics
Du skal bruge Google Analytics til at finde de ”svageste led” på din hjemmeside. Et godt sted at starte er at kigge på landingssider (den første side de besøgende lander på.) Det jeg betragter som ”svage led” er landingssider med:
Find de 5 ”svageste” sider af dine 25 mest besøgte landingssider og noter dem. Brug gerne 6 – 12 måneders data i Analytics.
Opsæt heatmaps
Nu skal du finde ud af hvordan de besøgende bruger de noterede sider og hvad der går galt. Et heatmap kan fortælle dig hvad der bliver klikket på, hvor langt der bliver scrollet ned på siden og hvor der er mest aktivitet. Når du kigger på et heatmap kan du holde øje med følgende:
Lav video recording
En anden effektiv metode, hvorpå at se de besøgendes adfærd, er video recordings. Det kan være en tidskrævende proces at se 50-100 recordings igennem, men det du lærer om din hjemmeside og dine besøgende er ofte guld værd. Det du kan se på recordings, som du ikke ser på heatmaps er bl.a.:
Spørg dine kunder
Surveys er næsten for godt til at være sandt. Du skal bruge ca. 30 minutter på at opsætte en survey og en måned senere har du en liste over, hvad dine kunder mener der skal forbedres på din hjemmeside. Vel at mærke hvis du stiller de rigtige spørgsmål. Du får her 3 spørgsmål jeg har rigtig god erfaring med. Jeg placerer min survey på kvitteringssiden, da jeg gerne vil have feeback fra personer der netop gennemført en konvertering.
Nu sidder du tilbage med en liste over optimeringsforslag, som du kan prioritere ud fra hvad flest har problemer med og hvad der lettest kan implementeres.
Selvstændig e-commerce konsulent
Mikael er eCommerce konsulent og hjælper virksomheder med at skabe vækst online.
Mikael har erfaring fra bureauer, hvor han har hjulpet over 200 virksomheder med SEO, CRO, Google Ads og Facebook. Derudover har han bl.a. arbejdet for Matas og Wood Wood.