Tags: Salg
Selvstændig erhvervsdrivende.
Ekspert indenfor: Projektledelse, ledelse, undervisning og udvikling
06.02.2013Vi har nok alle været ude for, at gode ideer i vores virksomhed (eller privat) er strandet på, at vi aldrig helt blev færdige, eller kun kom delvist i mål med vores projekt. Det er uanset, om projektet skal give et nyt produkt, en ny service, eller er et forandringsprojekt i virksomheden.
I den her blog vil jeg gerne dele med dig nogle gode råd, 3 ”huskere” der gør, at sandsynligheden for, at vi kommer succesfuldt i mål med vores projekter stiger markant.
1. Bliv klar over, hvorfor vi vil det her projekt – beskriv formålet
Der kommer sikkert mange ideer på bordet i din virksomhed, og selvom de alle nok er velmenende, er det en rigtig god ide at udfordre ideen med hvorfor, hvorfor og så igen hvorfor. Dermed får vi udfordret ideen på, hvad formålet er, og hvilken værdi, ideen skal skabe. Har vi gjort vores arbejde grundigt her, giver det flere fordele, herunder at det er lettere at kommunikere til organisationen, hvorfor vi starter dette projekt, om projektet er i tråd med de værdier, visioner og strategier, virksomheden har.
2. Find ud af, om det er realistisk – beskriv din ”business case”
Det lyder så fint og højtflyvende, når vi snakker om business case. Den jyske udgave hedder ”kan det betale sig ?”. Man skelner mellem de hårde facts og de bløde ”take-away’s” ved et givent projekt. Hårde facts kan være øget salg, bedre indtjening eller lavere omkostning (ja, de hænger nok sammen alle sammen), mens de bløde facts kan være højere medarbejdertilfredshed, lavere sygefravær, branding mm. Og mange af disse bløde facts kan jo rent faktisk godt omsættes til hard facts med beregninger, og hvad det giver på bundlinien. Hvis business casen ser fornuftig ud, er det en god forudsætning for at beslutte igangsætning af projektet.
3. Sæt realistiske og klare mål – og følg dem
Det er også en god øvelse at definere klare og realistiske mål for projektet. Mål, som er målbare, giver den store fordel, at vi kan konkludere og afslutte projektet. Enten nåede vi målet eller så nåede vi det kun delvist. Eksempler på mål kan være en kostpris for et produkt, en behandlingstid for en serviceydelse, eller en forbedring i sygefraværsstatistikken.
Når vi har klare mål, giver det os bedre mulighed for at følge og fejre.
Og når vi så har besluttet projektet til at starte, skal vi jo huske at planlægge tid, økonomi, organisering, risiko og flere andre spændende elementer.