Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Hvis du har et website, er du sandsynligvis stødt på begrebet søgemaskineoptimering (SEO) – og hvis du gerne vil have (flere) besøgende på websitet, er det netop SEO, du skal arbejde med. I dette indlæg får du en kort og let forståelig forklaring af de væsentligste arbejdsområder og begreber inden for SEO. Alle begreber er suppleret med en engelsk oversættelse, så du kan søge uddybende information på både dansk og engelsk.
Søgemaskineoptimering er en arbejdsproces, der går ud på at fremme et websites placeringer i søgemaskinerne og dermed tiltrække flere besøgende til websitet. Helt konkret indebærer SEO, at man forbedrer websitet, dels så søgemaskinerne nemmere kan forstå indholdet og vise indholdet på de mest relevante søgninger, og dels så websitet bliver mere anvendeligt for målgruppen.
Google er med en markedsandel på omkring 95% den største søgemaskine i Danmark, og når man arbejder med søgemaskineoptimering, arbejder man derfor i praksis med Google-optimering. Google indekserer og rangerer websites ved hjælp af en søgealgoritme, der analyserer mere end 200 forskellige parametre fordelt på fire områder: platform, indhold, links og brugersignaler.
Den tekniske platform omfatter selve strukturen og koden bag dit website. De vigtigste parametre, som Google kigger på i den forbindelse, er dit websites: loadtid (Loadtime), mobilvenlighed (Mobile Friendliness), sikkerhedscertificat (SSL Certificate), indekserbarhed (Index-ability), url-struktur (URL Structure), omdirigeringer (Redirects) og døde links (Dead Links).
Indholdet på dit website er afgørende for, hvilke søgninger websitet vises på og dermed også i hvor høj grad, websitet bliver fundet af din målgruppe. Ifølge Google er godt indhold: brugbart og anvendeligt for din målgruppe, troværdigt og pålideligt, spændende og engagerende, det bedste (sammenlignet med dine konkurrenter) og af høj kvalitet (unikt og skrevet til målgruppen).
Den vigtigste faktor for, hvor højt Google rangerer dit website i søgeresultaterne, er antallet af relevante indgående links (links fra andre websites) til dit website. Google opfatter et indgående link som en anbefaling af dit website, og jo flere relevante indgående links du har, jo højere bliver dit website derfor placeret i søgeresultaterne. Arbejdet med at opbygge links kaldes linkbuilding.
Brugersignaler er blevet en vigtig faktor for, hvordan Google rangerer dit website. Google kigger sandsynligvis på den gennemsnitlige sessionsvarighed (brugernes gennemsnitlige tidsforbrug på dit website), afvisningsprocenten (procentandelen af brugere, der kun ser én side på dit website) og klikraten (procentandelen af brugere, der klikker på dit website i en given søgning).
En sidetitel er en kort overskrift, der vises på Google, når dit website vises i søgeresultaterne. Sidetitlen er afgørende for, hvor mange brugere der vælger at klikke på netop dit website i søgeresultaterne, og sidetitlen er derfor et vigtigt element i arbejdet med SEO. Hver underside på dit website skal have en unik sidetitel på omkring 40-57 tegn, der beskriver indholdet på siden:
En meta-beskrivelse er en kort beskrivelse, der supplerer sidetitlen, når dit website vises i søgeresultaterne. Beskrivelsen kan anskues som en kort salgstekst, du skal bruge til at vække brugernes interesse for dit website, så de klikker på netop dit website i søgeresultaterne. Hver underside på dit website skal have en unik meta-beskrivelse på omkring 130-155 tegn.
Duplikeret indhold opstår, når det samme eller næsten det samme indhold findes på to forskellige webadresser (to forskellige domæner eller to forskellige sider på samme domæne). Det er meget problematisk, fordi Google kan opfatte det som om, at du har kopieret en andens indhold, og fordi Google ikke ønsker at vise det samme indhold i søgeresultaterne to gange.
Google Analytics er et gratis analyseværktøj fra Google, du kan implementere på dit website. Værktøjet gør det muligt for dig at indsamle data om de besøgende på dit website og deres adfærd på websitet, og du kan derigennem løbende evaluere og optimere websitet. Du kan eksempelvis se, hvilke undersider brugerne besøger, og om der er undersider, brugerne forlader (for) hurtigt.
Google Search Console er et gratis værktøj fra Google, som indeholder en række nyttige redskaber til arbejdet med SEO. Værktøjet giver dig blandt andet en viden om, hvordan Google opfatter og vurderer dit website – og hvis Google oplever fejl eller problemer i forbindelse med indekseringen af dit website, får du automatisk en besked med hjælp til fejlløsning.
SEO Specialist, InboundCPH.dk
Mark Mølgaard er SEO Specialist hos InboundCPH, hvor han fungerer som projektleder og SEO-rådgiver for en række af landet største B2B- og B2C-virksomheder.
Med spidskompetencer inden for linkbuilding, indholdsoptimering og teknisk SEO har Mark skabt solide resultater for digitalt ambitiøse virksomheder som Aller, Audi, Berlingske, Blockbuster, Expedia, Oticon, Spies og Stylepit.