Hver evig eneste dag bliver vi tæppebombet med salgsbudskaber på de sociale medier. På Facebook bliver vi konfronteret med utallige tilbud via diverse annoncer og sponsorerede opslag, mens vi på LinkedIn bliver kontaktet af den ene sælger efter den anden, som på baggrund af vores titel har et tilbud, som vi ”absolut ikke kan sige nej til”.
Førnævnte tilgang virker – det er indiskutabelt. Hvis du eksempelvis skriver til nok personer med den rigtige titel, så vil der være enkelte, som siger ja til et møde. Men tænker du nogensinde over de brugere/potentielle kunder, som ikke er i proces, men som alligevel modtager dine salgsbudskaber?
En vigtig præmis at forstå i denne sammenhæng er nemlig, at vi mennesker er på de sociale medier for at være sociale med hinanden - ikke for at blive solgt til. Det kan godt være, at vi har vænnet os til sælgere, annoncer og sponsorerede opslag, men de fleste vil helst være dem foruden. Derfor er tilgangen ikke holdbar, og kodeordet bør i stedet være “unselling”. Med andre ord; du skal kommunikere med både nuværende og potentielle kunder på en ny og ikke-sælgende måde.
Du skal fokusere på at skabe reel værdi. Glem priser og pak den gamle salgstale væk. Lav i stedet indhold, der er informerende og inspirerende, og som derudover italesætter et fælles problem eller en fælles interesse mellem dig og din ønskede målgruppe.
Det menneskelige aspekt er også utrolig essentielt at have for øje, såfremt du ønsker succes med din kommunikation på de sociale medier. Vi mennesker adskiller os nemlig fra teknologier og robotter ved at have personlighed. Jo mere personligt du kan gøre dit content, desto større chance vil du have for at etablere og udvikle relationer. Relationer, som kan give dig noget mere end blot overfladisk social kapital.
Min pointe er, at du ikke må glemme dig selv og det sociale aspekt i den digitale salgs- og annonceringsmøllen. Brug tid på at skabe relationer på de sociale medier ved at producere indhold, som har en holdning. Indhold som ikke blot fremhæver dit produkt eller din virksomhed, men som i stedet skaber værdi for din målgruppe.
Det kan være en lang og hård rejse, men jeg lover dig, at det er hele rejsen værd!
Head of Marketing & Communications hos Gratisal og ECIT Services
Marcus Birk er Head of Marketing- & Communications hos virksomhederne Gratisal og ECIT Services, der henholdsvis er Danmarks billigste lønsystem og et konsulenthus, der hjælper virksomheder med at drifte og optimere deres økonomifunktion. Marcus Birk har også tidligere rådgivet alt fra startups til mere etablerede virksomheder i, hvordan de bedst muligt navigerer kommunikativt i en verden, som stadig bliver mere og mere digital, og er derfor en kompetent herre inden for den digitale verden. Her på IVÆKST-bloggen deler han sine tanker om digitalisering og forretningsudvikling, og bidrager med tips og tricks til hvordan du får mest ud af din virksomheds potentiale.